Hadde siste kursdag i går på kurset "En sunnere hverdag". Vi lagde mat og det var stekt ris med svinekjøtt og grønnsaker. Først stekte vi alt i panna med soyaolje og etterpå la vi alt i en form og stekte i ovnen. Det var selvfølgelig mye ris og grønnsaker og ikke så mye kjøtt. Ved siden av var det brød med VITA.
Da vi spiste sa kursleder; "Dette er en meget sunn rett. Men tenk på dette; hvis vi hadde brukt smør istedet for soyaolje så hadde denne retten vært usunn"
Ja, smør er jo kjeeempeusunt i lavkaloriverden vet du. Jeg fikk jo spader av å gå på Grete Roede-kurset, angret allerede etter første kurskveld og måtte bare sitte med "luft-ørepropper" og ignorere all den svadaen kursleder kom med om fett og slikt. Jeg kunne jo så mye mer om ernæring enn henne at det nesten var litt flaut.
Jammen, dette vet dere jo. Atte når dere går på kurs i "fiendens" leir så får du stappa øra fulle av lavkaloripropaganda. De kjører jo sin greie og mener det er riktig og egentlig så er det ikke noe galt med det. Annet enn at dere går på feil kurs. Blir jo litt sånn som at dere skulle gå på sykurs for å lære bilmekanikk.. Blir jo feil i alle settinger det.
Ja jeg visste det jo selvsagt hehe. Jeg tenkte bare først at jeg skulle gå på kurs for å få veiepress, siden det viktigste for meg var å gå ned i vekt samme hvilken metode (nå vet jeg jo bedre), men allerede første kurskveld skjønte jeg jo at dette kom til å bli tøft, fordi jeg måtte sitte pent og høre på all slags svada.
Jeg kan jo ikke akkurat lyve og si jeg fikk sjokk, men EN ting reagerte jeg på, nemlig at alle pålegg og matvarer med vegetabilsk olje er merket med et hjerte siden det skal være så hjertevennlig. Herunder går feks. italiensk salat, majones, lettmargarin osv. Om oljene er kaldpressede eller ei betyr visstnok intet. ALLE vegetabilske olje er hjertevennlige, mens alt mettet fett er livsfarlig. :eek:
På lavkalori ER mettet fett usunt. Ikke noe mer å diskutere egentlig. For mettet fett sammen med karber er jo rene giften, ikke sant? Så derfor velger de umettet fett sammen med karbene i den tro at det er så mye, mye bedre. Og det er det jo også på en måte. At to onder er vel umettet fett bedre enn mettet fett med tanke på at det skal tas sammen med karber...
Han hadde jo delvis rett da. Bare ikke på den måten han trodde. :D For pga alle karbene er det ille med smør, da er olje det beste av to onder.. Men hvis han hadde kutta karbene derimot, kunne han fint brukt smør.
Nå har det seg slik at jeg er sykemeldt og fikk tilbud og "en sunnere hverdag" - kurset på sykehuset her jeg går til psykolog. Mest for å komme meg ut mere og være mer sosial. Kostrådene visste jeg om før jeg begynte kurset men det var jo ikke kostrådene som fikk meg til å begynne på dette kurset. Mer som motivasjon til trening og sosial trening. Men jeg må da få lov til å dele slike uttalelser med andre her for det? Må si at kurset er bra på andre måter, som å gå turer i skog og mark, grille, pluss at vi har fått skritteller, sekk, termos, skjorte, pulsmåler. Så det er bare kostrådene jeg misliker (men de sier jeg bare her inne). Kurset er bra på mange måter. Flinke kursleder også (unntatt på kostrådene).
Synes denne uttalelsen var for bra til å bli forbigått. :) Kurset er selvfølgelig gratis. Jeg hadde ikke fått lov til å være kursleder her nei...;)
Det er et uomtvistelig faktum at dersom man går opp på karbene må man gå ned på fettet. Håper vi er enige i det i allefall. Men så var det type fett da. Den rene umettede står høyt i kurs hos lavkalorikerne. Men når de påstår at den finnes i ferdigmat da snur jeg også ryggen til.
Og klart det er greit å komme med kommentarer og uttalelser fra kursene. Greit å se hva som foregår i lavkaloriland av indoktrinering og feilinformasjon.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.