Va i sverige igår før å handle masse mat.. Jag gick runt å leste på alle pølsepakker og fann noe bra!!
Kalkun å kylling grillpølser med bare 1 karb!!
Det var "halal" pølser dvs pøler som er laget på speciellt sett,så att muslimer kan spise de..vet ikke helt reglene jag...
Men jag blev så glad att jag kjpte 4 pakker!!! det ska bli så gott med pølser..
Vet ikke viss man kan få tag i disse pølsene i norge,men man kan ju alltid spørre om noe liknande på andre butikker med utlänsk mat..det finns ju massor av sånna butikker:D
[color=red][/color]
Jeg er litt skeptisk til det der Halal-greiene... Det høres så brutalt ut. Greit nok, slakteri i seg selv er jo brutalt, men å bli stukket i halsen og blø ihjel istedetfor å få et skudd i pannen. Nei jeg vet ikke helt...
Nå blir jo kyllinger her i Norge slaktet med strøm da, det er vel ikke så mye bedre. Syns det er helt grusomt. Huff nå kjenner jeg eks-vegetarianeren Iset komme mer og mer frem.
Nei, de må være levende hvis de skal blodtappes (heter det bløgge om annet enn fisk..? :rolleyes: ) , men de skal være bedøvet i henhold til norsk lov.
Men nå foregår faktisk halalslakting på akkurat samme måte som vanlig slakting i Norge. Eneste forskjell er at dyrene velsignes før de slaktes, og det kan jo bare være fint?! :)
De jag kjøpte igår va importerte,så de var ekte halal pølser..
Skjøner hvordan du tenker Iset..Jag vet ikke så mye om muslimske tron og varfør de kan spise halal kjøtt og ikke vanligt..
Men jag syns det er veldigt bra att norske butikker begynner å merke kjøtt som er halal,eftersom muslimer nå er en stor del av norske befolkningen.. Å jag er syns det er så viktigt å respektere olike religioner og kulturer!!:) (disse tankerne har ju ikke så mye om halal pølser 1 karb å gjøre..men jag skriver likevell jag):D
Skulle ønske de va flere som dig Iset,som tenker på dyrene..
Takk hehe, men å være så følsom har ikke skapt noe annet enn problemer for meg hele livet. Jeg har, som min mor, slitt med alle verdensproblemene, spesielt dyresaker og slikt, hele oppveksten og ligget mange søvnløse netter pga feks. dyretransport og hundredrap i Kina osv.
Jeg ble også vegetarianer i 1997 og var det i hele SEKS ÅR, før jeg ble gravid og måtte gi meg, fordi jeg hadde lagt på meg 35 kg og fått ekstremt dårlig helse pga mangel på proteiner og inntak av altfor mye karbohydrater (noe jeg jo ikke skjønte der og da, vegetarianere var jo liksom så tynne?? :rolleyes: ).
Så jeg skulle nesten ønske jeg var MINDRE følsom, for dette er skikkelig tærende på psyken. :(
ja,det kan jag førstå Iset.. det kansje er best med å bry sig "middels".... Nesten alle mine venner er vegeterianer men de spiser ikke sunt.. masse pasta!!! Og i de veg-biffene og soya-biffene er det ju en del karb.. Men viss att ikke spise kjøtt føles bra for de så varsågod:) Jag prøvde "å vare vegeterian" samme år jag flyttet hit till norge,men gav opp etter 3 mån..det var 97 og då fanns det ikke mye vegetariske produkter her i norge.. :mad:
Oppklaring: Alle dyr tappes for blod før kjøttet kan brukes til menneskemat. Ved "vestlig" slakting tappes blodet nokså umiddelbart etter avliving av dyret, mens ved "ekte" halalslakting dør dyret av selve blodtapet.
Tips: Kjør med slaktekniv i dashbordet i bilen. Skulle du være så uheldig å kjøre på et rådyr, kan du redde søndagssteika ved å skjære over strupen på dyret og henge det opp i bakbeina. Brutal - jeg? Vel ... er gammal bondekjerring, og hjemmeslakting og jakt gjør slikt med en, hehe :)
Jeg syns ikke det er så brutalt med gårdsslakting (heller det enn slakteri!!), jakting og slikt. Det kjøttet er både sunnere og bedre enn industrislaktet kjøtt fullt av stresshormoner, dessuten syns jeg samvittigheten smaker så mye bedre!
Det er industrien jeg reagerer på. Dyr på samlebånd, stresshormoner, angst...
Skulle ønske mannen min jaktet jeg, men han er jo lik meg da og orker ikke å drepe en flue engang hehe.
oj det tenkte jag ikke på!!!:eek:
Men nå har jag lest på forpakkningen..De er fra tyskland ju:D .. det er bare en del jag kan lese før det meste står på persisk eller noe sånt.. men det er klistret en liten etikket som det står på svenska då..innehåll osv..
så då er vell den grei..
Vel, det er andre vesentlige forskjeller også. Det finnes garantert ikke noe svinekjøtt i disse pølsene.Men det kan jo være masse andre mer eller mindre eksotiske igredienser. Innmat og blod og sånt. Og kryddersammensetningen er nok litt anderledes enn i de nordiske pølsene vil jeg tro.
Er det ikke slik at ved halal-slakting skal hodet (til dyret) vende mot mekka? Og de ber mens strupen kuttes. (lurer på hva de sier) "Takk gud for maten du bringer oss, ta dette dyret med deg til himmelen" eller no sånt :)
Det er jo en ganske hyggelig ting å si til et dyr før det farer det da, i stedet for "helvetes grisejævel, stå stille!" (Hørt ved gårdslakting hjemme i barndommen... ):rolleyes:
Tror de forstår settingen uansett hvordan det gjøres jeg (gjelder alle dyr). Vet ikke om de grisene som slaktes etter ett glass vin (enkelte som driver med gårdsslakting gir det) har det så mye bedre enn de som ikke får. Samme gjelder vel Halal slakting eller ei.
Det "fine" med gårdsslakting/hjemmeslakting er at du selv vet hva dyret har spist og ikke minst kvaliteten på det foret det har spist.
Sauene våre forsto aldri tegninga. Men gjett om hestene holdt seg langt unna den dagen det var saueslakting?
Sauer er ålreite dyr. Men særlig smarte tror jeg ikke de er ...
Bææææh! :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.