< Tilbake til oversikten

Blir man mer fruktbar av lavkarbo?

Fjonken sa for siden:

Jeg sliter med en mens som kommer og kommer og kommer og blir værende i uker av gangen. Og det er slett ikke normalt siden jeg går på p-sprøyte. Har gått på det i over 2 år nå og har da sluppet unna alt som har med mensblødninger å gjøre. Men nå som jeg går på lavkarbo kommer mensen hver måned. Riktignok ikke fyldig og for full hornmusikk, men likevel nok til at det irriterer meg no grensesløst. Også varer det jo i evigheter før det er ferdig.. Kan noen forklare meg hva som forårsaker dette?

Torkil sa for siden:

Hei

P-sprøyte kan medføre slike problemer. Prat med din lege.

Finn en annen prevensjon ????

Ketose normaliserer raskt hormonforstyrrelsene om ses ved PCO / PCOS (som er en følge av fedme og insulinresistens.) Og da blir man mer fruktbar, og man kan i overgangen få blødningsuregelmessigheter. :)

Det er etterhvert noen stykker jeg kjenner til som har vært "barnløse" som er blitt gravide etter de har startet vektreduksjon med ketolysekuren, og det før de nådde sin idealvekt.:o

Vennlig Hilsen
Torkil:)

Fjonken sa for siden:

Jammen er det vanlig at man får mensen sånn etter år med tørke pga p-sprøyta. Eller kan det indikere noe annet. At noe er i ubalanse?

Nille sa for siden:

Ja, på lavkarbo er det vanlig fordi den "normale" hormonproduksjon i kroppen stimuleres og balanseres !
[color=purple][/color]

Albertine sa for siden:

Dette er nok ikke riktig, Torkil. Overvekt er et av symptomene på PCOS, og ikke årsaken. Det finnes slanke kvinner med PCOS.

Fjonken sa for siden:

Så synd da.. Vil ha tørke igjen.. Kan jeg fikse det uten å gå vekk fra lavkarboen?

guro sa for siden:

Menstrasjonen er en normal del av kvinnekroppen, en renselseprosess somkroppen trenger - etter min oppfatning. Hvorfor vil du tukle den vekk?

Jeg bare spør av nysgjerrighet ...

Huldr sa for siden:

Jeg er enig med Guro. Jeg forstår at det ikke er moro med mensen i flere uker av gangen, men synes i grunnen det er fantastisk og vidunderlig at "naturen slår tilbake" på denne måten, jeg... :) At den tar over, og motvirker den menneskeskapte hormonpåvirkningen.

Det er synd at nesten alt av prevensjonsmidler skal gripe inn i kvinnekroppen. Finnes det noen gode alternativer, liksom? Det finnes apparater som måler kroppstemperatur/eggløsning... Tror i grunnen de er ganske bra, og sikre nok om man er i et fast forhold ihvertfall. Men jeg vet ikke.

Helene sa for siden:

Jeg kunne godt tenkt meg å tukle den vekk så lenge det ikke er en "ekte" mens.. Så lenge man ikke slipper et egg.. så lenge mensen ikke har sin ekte funksjon hvorfor skal man plages 1 uke med blod og vondt??

Jeg går på p-piller og har mens hver månde.. men jeg kunne godt tenke meg å hoppe over noen månder innimellom.. går ikke med de pillene jeg bruker.

Merete A sa for siden:

For oss godt voksne kvinner som er ferdig med reproduksjon, er sterilisering en aldeles utmerket prevensjon! Ikke noe kluss med hormoner, ingen bivirkninger (utover et aldri så lite kikkehullsinngrep) :) Anbefales!

Fjonken sa for siden:

Ja, det er jo det jeg er.. Ferdig med ungeproduksjonen, så det har vært deilig å være tørr som Sahara. Burde kanskje vurdere sterilisering jeg og. Men slipper ikke unna mensen med det da. P-piller tåler jeg ikke og hormonspiral vil ikke legge Fjonkenelven tørr den heller. Æsh.. alt vi kvinnfolk må styre med!

Summer sa for siden:

Mensen har jo sin ekte funksjon: Rense ut blodet som ligger i livmoren. Tenk å få en menstruasjon som skal rense ut blod og vev som har lagt i mange måneder da... Og tenk om du slutter på pillen, kaster opp, eller glemmer en pille, og blir befruktet på gammelt vev som har vært der i flere måneder.... Så lenge en ikke har fått barn og ikke bare risikerer egen helse på det, så synes jeg ikke noe om å tukle slik med naturen. Naturen er laget som den er for en grunn.

Huldr sa for siden:

Det blir nok ikke noe gammelt blod, for P-pillen hindrer at egget modnes, og da dannes det heller ikke noe blodfylt underlag for egget å feste seg i. Mener jeg å vite... :rolleyes: :o (Correct me if I'm wrong)

Men jeg er helt enig i det du sier om at naturen er laget som den er for en grunn, Lise. Jeg tror ikke det er så bra for kvinnekroppen å bli frarøvet sin naturlige syklus :nei:

Fjonken sa for siden:

Det er jeg enig i. Dere som ikke har pressa unger til verden bør være forsiktige. Det er lite som skal til for å ødelegge fruktbarheten. Skjønt befruktning på gammel livmorslimhinne går som regel ikke i praksis. Det blir aldri noe ut av det. Annet enn en veldig tidlig spontan abort.

Egget vil ikke feste seg sikkelig eller utvikle seg normalt dersom livmorslimhinna er av dårlig kvalitet. Så man risikerer ikke så mye der altså. Annet enn å få spontanabort a la kraftig mens.

Men på den annen side så kan jo så mye annet skje med tilføring av kunstige hormoner. De som starter tidlig med p-piller kan få nedsatt fruktbarhet på sikt og komplikasjoner som blodpropp og økt risiko for kreft. Men det er et valg man må ta. Mange sliter med store humørsvingninger, magekramper og store og lange blødninger. Jeg kan godt forstå at disse synes at p-pille regulert mens er som himmelrike å regne.

Huldr sa for siden:

Men det kan man jo fikse med et naturlig kosthold... ;)

Iset sa for siden:

En av (de tusen) grunnene til at jeg vil spise lavkarbo er for å øke fruktbarheten og få et sunt og normalt svangerskap denne gangen. :)

Fjonken sa for siden:

Jammen jeg vil ikke bli mer fruktbar.. Jeg vil i overgangsalderen.. :mad: Bli ferdig med driten..

Georgine sa for siden:

Og dette koster?

Kanskje det eventuelt er mulig å få det gratis når man kan havne i rullestol om man blir gravid igjen? :confused:

Fjonken sa for siden:

Gratis dersom det går over det offentlige ...akkurat som med slankeoperasjoner og kosmetiske operasjoner. Har du gyldig grunn og god tid til å stå i kø får du det gratis..

Iset sa for siden:

Hehe ja jeg skjønner det veldig godt. Jeg bare svarte på overskriften jeg. :p

:klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.