< Tilbake til oversikten

Kaffespørsmål

Charmtassen sa for siden:

Har nå gått på ketolysekuren i 11 dager, og på den tiden har jeg gått ned nesten 4 kilo. Jeg drikker kaffe hver dag, men nå har jeg plutselig begynt å lure på noe angående denne kaffedrikkinga. Håper noen kan hjelpe!

Hvor mye karb'er er det egentlig i en kopp med kaffe?
Jeg bruker filtermalt kaffe og har veid at jeg bruker ca. 15-20 gram kaffe for hver kaffekopp (jeg trakter bare en og en kopp). Drikker 2-3 kopper kaffe om dagen og har en god fløteskvett oppi. Koser meg spesielt med kaffen på kvelden og ser nærmest på det som en slags dessert.

Men altså: hvor mye karb'er tar dette av dagskvoten min?
(Ja, jeg har lest boka - flere ganger, men jeg ble plutselig usikker på utregninga mi ...)
Takknemlig for hjelp!

Georgine sa for siden:

Drikk kaffen din du og kos deg, det er noe sånt som 0,0 til 0,4 per 100 gram.. jeg drikker ganske mye kaffe hver dag :o

På forsiden lavkarbo.no finner du tabeller med innhold over en masse matvarer ;)

Takk, Georgine :klem:
Jeg har jo lest det som står i boka, og der står det noe om at vi som drikker en del kaffe må huske på å regne med disse skjulte karb'ene (ikke ordrett på noe vis, bare på husk'en). Dermed har jeg regnet 1 karbe pr. kopp for sikkerhets skyld :rodme:
Det betyr at jeg må justere dagskvota med karbohydrater litt igjen, for jeg har en liten tendens til å vippe så vidt under 15 om dagen. Skjerpings!

Torkil sa for siden:

Hei
2-3 kopper kaffe pr dag er intet problem.
Lyst på noe søtt ? Kaffe med vispet krem med søtningsmiddel og litt kanel oppå - ofte mitt valg for dessert.
Vennlig Hilsen
Torkil:)

Takk for godt tips, ... og for supergod kur!
Jeg er såååå mett om dagen, og har ingen som helst behov for godterier av noe slag. Sånn sett er jeg allerede et helt nytt menneske! :)

Fjonken sa for siden:

Hva med koffeinet da Torkil. Atkins mener det kan stoppe vekttapet. Jeg har kjørt koffeinfri kaffe av den grunn.

Torkil sa for siden:

Hei
Atkins har for så vidt rett ut fra teoretiske betraktninger, men det skal normalt store koffeinmengder til for at det har noen betydning. I praksis går de allerfleste ned i vekt på ketolysekuren selv om man drikker kaffe og tar et glass vin av og til. Men for de som ikke går ned i vekt eller blott 1 kg pr måned, bør man forsøke å kutte ut disse ting for å se om det er det som må til.
Vennlig Hilsen
Torkil:)

Fjonken sa for siden:

Ok, da holder jeg meg til koffeinfri jeg. Siden jeg bare går opp og opp i vekt for tida.. !

Borealis sa for siden:

DET skal jeg prøve!!:sikle:

Kan man bruke sånn krem på boks, f.ex fra tine?

Fjonken sa for siden:

Med måtehold burde det gå bra. Den fra Tine har rundt 4 karber pr 100 gr.. og krem veier jo ikke så mye.

Nille sa for siden:

:nei: den er tilsatt sukker ! Visp egen du, - smaker MYE bedre også ! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.