< Tilbake til oversikten

Fett!

Merete A sa for siden:

Er ikke vi lavkarbo-tilhengere enige om at animalsk fett er naturlig og sunt og viktig å spise? Av og til leser jeg innlegg som får meg til å tro at jeg er på en Grete Roede-site, eller at Kåre Norum har sneket seg inn mellom linjene :p

Kan noen oppsummere hva slags fett "vi" er enige om at menneskekroppen trenger?

Fjonken sa for siden:

Alt fett utenom transfett.. Enkelt og grei huskeregel..

Iset sa for siden:

Joda, vi fleste her inne er enige om at mettet animalsk fett er sunt og kjempebra for kroppen, men det finnes endel Lindbergere her som kanskje ikke er helt enige, da Lindberg fraråder for stor bruk av dette fettet og heller bruke mest mulig umettet fett. Dessuten har man sonedietten, South Beach og lignende, som også fraråder bruk av mettet fett. ;)

Merete A sa for siden:

Fin huskeregel, Fjonken! Den skal jeg ta med meg! :) :) :)

Og jeg får vel bære over med Lindbergerne, da Iset, selv om jeg er sikker på at de går glipp av mye for sin egen helse når de hører på Fedons råd om valg av fett :D

Fjonken sa for siden:

Det må bli sånn fordi med økt inntak av karber må lindbergerne gå ned i fettnivået og da bør de jo velge det sunneste fettet.
Man kan ikke kjøre karber og fett samtidig vett du. Så Fedons råd er fornuftige de. Vi som kjører ketogene dietter er vel de eneste som virkeligg kan fråtse fritt i fett av alle typer.

Merete A sa for siden:

Vil det si at animalsk fett ikke er sunt når det inntas med ikke-ketogen kost? Og jeg som trodde jeg hadde forstått dette ... har visst ikke det, likevel :confused:

Fjonken sa for siden:

Sunt jo, men med en liten fettkvote må man jo prioritere og da velger de fleste de umettede fettsyrene.

Torkil sa for siden:

Hei

Kortversjonen:

:) Sunt: fett som finnes i naturen og som er uforarbeidet

:mad: Usunt: All slags fett som er industriellt bearbeidet

Verdens mest usunne fett , nest etter smøreolje, må være melange.

Vennlig Hilsen
Torkil

Nille sa for siden:

MY HERO !!

Merete A sa for siden:

Takk for oppklarende svar, Fjonken og Torkil :)

Da knasker jeg videre på mitt sprøstekte kyllingskinn i tygg forvissning om at det gjør like godt som det smaker :D

Det begynner å gå opp et lys for meg ... Jeg har nemlig i alle mine ca 20 overvektige år alltid hatt optimale blodverdier og blodtrykk - til stor provokasjon for mine gjennom tidene skiftende fastleger. Det må jo rett og slett være fordi animalsk fett alltid har vært hovednæringskilden i mitt kosthold? Jeg har nemlig aldri "klart" å spise lavkalori og lavfett, men alltid falt tilbake til fettrik kost etter halvhjertede forsøk på å følge Grete Roedes kostråd. Jeg har "alltid" forstått at noe har vært galt med matinntaket mitt ... men det er først nå jeg begynner å forstå rekkevidden av det egentlige problemet: karbene!

Det er for j***** at jeg skulle måtte behøve å bli 43 år før jeg forsto "sannheten" om min egen kropp ... men med lavkarbomat har jeg forhåpninger om å leve i hundre gode år til ... hehe ... det er vel lov å være litt optimistisk? :p :) :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.