Tidligere i år sa jeg at jeg skulle på reise til Østen med Singapore Airlines og at jeg hadde bestilt lavkarbo mat på flyet (såkalt "non-carbohydrate meal") og jeg ville komme med en liten rapport etter turen. Her er hva jeg fikk:
København - Singapore, lunsj etter avgang
Forrett: Spekemat med salat og sopp, godkjent
Hovedrett: Stekte kongereker, tomat, erter, mer sopp og brokkoli, godkjent
Dessert:Fruktskål, jordbær, melon, appelsin, druer, godkjent
Tilbehør: Brød og smør, fy! Riktignok lettsmør, men dog, her er noen som ikke vet hva de gjør, men kanskje en forglemmelse siden alle fikk brød.
Vin, etter eget ønske, derfor godkjent, hehe...
København - Singapore, frokost før ankomst
Forrett: Appelsinjus, godkjent etter å ha sjekket at det var "ren" jus.
Hovedrett: Eggerøre, stekt paprika, bønner, biffkjøtt, masse smør/fett, godkjent
Dessert:Fruktskål, jordbær, melon, appelsin, druer, godkjent
Tilbehør: Brød og smør, igjen! Oi, kanskje jeg burde klage til cateringselskapet?
Jakarta - Singapore, frokost
Forrett: Ostetallerken, godkjent.
Hovedrett: Stekte reker og fisk (umulig å si hvaslags, men fet og god i smak var den), godkjent
Dessert:Gele, godkjent (riktignok helt smaksløs, så her er det hverken sukker eller søtstoff, sikkert bare vann og gelatin, sukk, uspiselig...)
Null brød og smør (her har de skjønt det, men så er brød og smør heller ikke så vanlig på disse kanter)
Singapore - København, middag/nattmat etter avgang
Forrett: Ostefat, godkjent (litt lei siden jeg allerede hadde spist det tidligere same dag).
Hovedrett: Ostegratinert kyllingbryst, kjøttboller, godkjent (selv om jeg ikke aner hva som er av karber i kjøttbollene
Dessert: Gele, igjen, godkjent, men ikke spist
Singapore - København, frokost før ankomst
Forrett: Laks og ost, godkjent, men en noe snodig blanding
Hovedrett: Omelett, kjøtt og pølse, godkjent (selv om jeg ikke aner hva som er av karber i pølsen, kjøttet er sånn typisk kjøtt på boks, greitt nok)
Dessert: Gele, igjen, godkjent, men ikke spist
Appelsinjus, godkjent.
Alt i alt, meget godkjent, store prosjoner og perfekt tilberedt (jeg har reist med littavhvert og rundtomkring, så flymat kan jeg litt om). Kan også nevne at en av de store fordelene med å bestille spesialmat er at man blir servert først, gjerne LENGE før de andre, noe som kan være en fordel hvis flyet er fullt og du sitter på den raden som vanligvis får sist.
Kan til slutt nevne at billettprisen Molde-Singapore t/r var kr 10000.
Jeg bestilte "diabetiker" mat i mangel av noe bedre, men fikk både syltetøy, hvitt brød, ris og vanlig melkesjokolade. Ingen diabetiker kost akkurat...
Da fikk du sikkert feil mat. Jeg har bestilt diabetiker mat mange ganger og har aldri fått hverken syltetøy, hvitt brød eller sjokolade ! Men nå kan jo diabetikere spise både ris og brød. Kan anbefale asiatisk diabetiker mat -bortsett fra ris er den tilnærmet lavkarbo. Det er derfor jeg ikke forstår at det er så problemtatisk å få lavkarbo !
Har spurt de ansvarlige i SAS om når lavkarbo maten kommer. De jobber med saken. Catering selskapet de har avtale med i København og Stockholm kan p.t. ikke levere lavkarbo. Jeg fortsetter å mase ! :D
Har reist en del og kan fortelle en del om flymat og spesialmat ...... har fått mye rart ja.:p
Flott at du maser, Nille. Vi trenger sånne som deg.
Nei flymaten til Singapore Airlines kan man virkelig ikke klage over, alle som har fløyet Northwest (bedre kjent som Northworst) kan fortelle om det. For ikke snakke om snacksene mellom måltidene som de søte flyvertinnene (sukk) stadig gikk rundt med. Og for en service! Jeg har jo fløyet dem noen ganger, men denne gangen overgikk de seg selv. Flyet skulle lande kl.6 og frokostserveringen begynte kl.4, men de som sov fikk ikke, dvs. de fikk etterhvert som de våknet for flyvertinnene gikk hele tiden rundt og sjekket at alle hadde fått, de siste (nær meg) fikk mat nærmere halv seks. Wow. Slå den, SAS!
Og apropos ris...etter tre uker på ris og nudler fryktet jeg jo det verste for vekten, men jeg hadde faktisk tatt av et kilo! Det var da det gikk opp for meg at asiatisk mat nok kan være høykarbo, men svært ofte lavfett, lite kjøtt og mye grønnsaker. Dessuten, det gjør i alle fall jeg, spiser jeg mye mindre jo varmere det er ute.
Jøss! Jeg blir med til Østen neste gang du reiser :D Aldri vært øst for St. Petersburg, og kunne godt ønske meg reisefølge av en som både er vant til å reise OG som vet å bestille lavkarbomat :D :D :D
De andre fikk enten en slags tiramisu-greie eller en diger muffin ved siden av, og sånn sett var det lille fruktfatet mitt ganske lavkarbo likevel. Det var tross alt bare snakk om noen biter frukt, ikke kilovis. Og dessuten, fruktkarber er bedre enn sukkerkarber.
Det var vel billig!? Kun fly uten boplass? Var det ett spesialtilbud eller og vanlig billettype? Trodde Singapore kostet 20.000 eller noe jeg. Mye god mat du fikk også ser jeg.
Men....kanskje dere andre flyr med "dyrere" selskaper, for jeg trodde ærlig talt at mye av flymaten var fjernet? I hvert fall kortere strekninger som jeg har flydd i det siste har alt du har fått å spise vært gummi-baguetter o.lign. som man må BETALE forhodsvis mye penger for! Ikke no´lavkarbo, nei!
Imorgen reiser jeg med familien til sydfrankrike med norwegian...skal bake Ken H sitt nøttebrød og ta med på flyet...
Det har ikke noe med om selskapet er "dyrt" eller ikke - ikke nå lenger. man får ikke mat gratis på flygninger inne Europa. Men på langrutene til USA, Østen og Afrika får man som regel 3-4 måltider servert, alt etter hvor lang tid turen tar.
Påstår du at jeg betalte for de fæle baguettbollene jeg og gubben fikk sist vi reiste til og fra Praha, Nille? Da skal jeg jaggu forlange redusert flybillettpris neste gang. For sånn mat vil ikke jeg ha, den var jo totalt uspiselig.
Det er derfor flybillettene me de fleste selskap blir billigere og billigere - fordi de kutter ut matservering. Hvis du ikke må betale for maten og får dårlig mat har du ikke så mye du skulle ha sagt, tror neppe det hjelper å klage (selv om jeg har litt problemer med å ta det alvorlig at du har tenkt å kreve avslag :p ). Får ikke både billig billett og GOD mat vet du - det er Murphys Lov det. Det har med mengde, med tillaging og lagring å gjøre vet du. Endret lufttrykk gjør noe med både maten og smaken vår. En kokk forklarte meg dette ganske så inngående engang, - ikke mye jeg husker ser jeg nå. Men uansett, billettprisen går ned. Vil du ha mat, må du betale, - og i flere selskaper som har betalingsordning er maten faktisk ganske OK. Engelske og tyske selskap har dårligst mat sies det. Hvis du klager på maten du har kjøpt vil du sannsynligvis få pengene igjen - om du ikke har spist den opp. (Det er jo ikke snakk om store formuen da). Selv om enkelte selskaper har forbud mot medbragt mat så kan de faktisk ikke nekte deg å ta med det du KAN spise om du ikke kan spise det de selger. Jeg påberoper meg raskt allergier av ymse slag jeg for å kunne ta med egen og slippe å spise sølet mange serverer.
[color=purple][/color]
Men som sagt, på langruter ute av Europa får man mat (på de aller fleste jeg har hørt om iallefall).
[color=#800080][/color]
Jeg skal reise med SAS til USA - og med nesten 11000 pr billett bør maten jeg får være spisbar. Men uansett har jeg med meg kriseniste i håndbaggasjen. det er tross alt ikke dagevis man skal fly. Det er 7-10 timer og det er alltid NOE man kan spise. Til og med på BA til Mauritius var jeg ikke sulten - selv om maten var det verste jeg noen gang har fått servert på et fly. (Bortsett fra teen på Aeroflot som smakte sterk kaffe - og sikkert var det og).
Vi kjøpte ikke akkurat billigbilletter og da kan man vel forvente en viss standard på maten også skulle jeg mene. Og jeg er et sånt prinsippmenneske. Så det er ikke kronene som teller her, men valgfriheten og klageretten på ting som ikke er bra. Om ingen sier i fra vil de jo bare fortsette å servere luftboller til uhyggelig pris.
Må få tilføye at jeg ikke har påstått noenting som helst om din tur til Praha. jeg ante ikke engang du hadde vært der.... Skal ikke ta noen prinsipp diskusjon her, men har du kjøpt en vare du ikke er fornøyd med har du alltid klagerett. Men du har ikke refusjonsrett. De fleste selskap opplyser på sine sider hva billetten er inkludert. Er et ikke mat så er det ikke mat. Selger de mat, men ikke mat du liker, kan du klage, men du har ikke rett på avslag i prisen. Men klager du kan det jo hende at maten blir bedre ? På samme måte som du har klagerett men ikke rett til avslag i prisen om nærbutikken din ikke fører det brødet du liker eller du syns smaker vondt. Klager du kan det hende de tar inn "ditt" brød, men du har ikke krav på det. Er brødet dårlig får du sannsynligvis pengene igjen, - om du ikke har spist det opp....
[color=purple][/color]
Selskapene kutter ikke matservering uten å ha undersøkt først. Nitidige undersøkelser blir gjort direkte hos kunder, dvs. de reisende, spesielt de som reiser ofte (de dette betyr mest for), hos kunder via reisebyråer etc. Når de får spørsmål om hva som betyr mest, matserveringen eller billettprisen, svarer over 90 % at de ikke bryr seg om maten, bare billettprisen blir satt ned. Og da følger selskapene det kundene ønsker. Det er umulig å diffrensiere hva folk ombord har betalt og gi de som har betalt over et visst beløp mat f.eks. Men snittprisen på hvert sete har gått kraftig ned over hele linja de siste årene. Og alle selskapene kutter kostnader er de kan. det betyr mindre av det meste, og ikkeno mat der det ikke er nødvendig.
[color=purple][/color]
I følge Norsk Reisebransjeforening er det svært få som klager på flymaten. Alle vet at det ikke er noen kulinarisk opplevelse, ingen venter det og dermed er det ignen som klager heller......
[color=purple][/color]
Men noen må jo begynne ! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.