Mulig denne infoen allerede ligger her inne, men jeg fikk faktisk ikke opp noen tråder når jeg søkte på johannesbrødkjernemel - selv om jeg VET det er snakket om utallige ganger...
Anyways -
noen som vet næringsinnholdet i johannesbrødkjernemel ? Jeg er jo stuck i tysklandshelvetet i over tre uker til, og savner min hjemmelagde bringebæreddik - dressing - men så! På nærbutikken her kjøpte jeg hvitvinseddik, bringebær, flytende natreen og, ja nettopp, johannesbrødkjernemel - det ble DØDSbra! På glasset med johannesbrødkjernemel sto næringinnholdet oppført som 13 kcal / 1 g prot, 1 g karb, 0,5 g fett pr 100 (!) g. Man trenger ca 2 gram pr 0,2 liter saus / 0,4 liter suppe - så det sier seg selv at dette er gunstige greier. Det tyknet helt perfekt, lagde tjukk dressingsaus av vann-tynn vineddikpå ca 3 min, bare ved å tilsette og riste flasken godt.
Mitt spm er altså - er næringsinnholdet på det johannesbrødkjernemelet vi får hjemme i norge det samme? En kan jo aldri gå ut fra noe som helst, føler jeg, og... Noen som vet? Er det ikke det samme skal jeg kjøpe med meg noen glass herfra hjem, men vil jo gjerne slippe drasse på dem..
Det glasset jeg har i skapet er fra Rapunzel, altså tysk. Det står ikke KPF fordeling på det desverre. Det anbefales i Fedon sine bøker. (48 kr for 75 g)
Sendte forespørsel til dem som lager Johanneskjernebrødet man får kjøpt på Kinsarvik i Bergen (Raspunzel) og fikk følgende svar:
nutritional features: (per 100g):
Energy value: 140KJ 33kcal
Fat: 1,5g
Fibres: 75g
Protein: 6g
[font='Times New Roman'][/font]Carbohydrates: 0g
[font='Times New Roman'][/font]
Da trenger jeg ikke kjøpe med meg herfra, for 100 g er jo sykt mye om man bruker to-fire gram om gangen til sauser og supper osv. Herlig!
Jeg vil tro det - de fleste, iallefall.
Dette er et ganialt produkt - prøv det i alt som er i ren væske-konsistens, og end opp med saus eller sirup-konsistens for ca null ekstra i næringsinnhold. Jeg liker å koke opp jordbær - gjerne frosne - og tilsette litt flytende natreen + et par teskjeer johannesbrødkjernemel - når det kjøler igjen sår du nyyydelig, veldig tjukk jordbærsaus. Snadder!
Hææ? Jeg har hatt en slik liten krukke i skapet i evigheter, aldri turd å bruke den fordi jeg ikke har visst karboinnholdet. Nå skal iallefall DEN til pers!!!!
Flott å kunne hjelpe til :D
Iset, du kan bruke denne til ALT MULIG av væske som trenger plumpes oss _ jeg bruker det MYE hjemme til å lage sauser og dressinger og toppinger og alskens - jeg liker mat med litt konsistens, og da er denne genial - og så å si rensket for kalorier + 75 % fiber og null kalorier ellers.
En ting jeg ELSKER er å ta en teskje i smoothies - da blir det som tjukk, tjukk, DEILIG milkshake. Tar en EVIGHET å drikke - da kan man kose seg med den LEEEENGE i stedet for at den forsvinner på en-to-tre... Prøv med litt soyamelk uten karb, litt rent kakaopulver + søtstoff, masse isbiter og litt etter litt johannesbrødkjernemel til det blir så tjukt at det må krefter til å få det opp gjennom sugerøret. mmmm... som de første slurkene av en mcdonaldsshake før den har begynt å smelte...Jeg bruker proteinpulver med sjokoladesmak her.
Burde egentlig sende en PM til fjonken om dette - hun har jo etterlyst et bindemiddel... LESER DU DETTE, FJONKEN?
JA!!! Jeg leser og leser og griner nesten av glede... ! Jeg leser og fryder meg over nok et godt hjelpemiddel for oss lavkarbere.. også helt uten karber da.. ! Jippi!!!
Nå skal jeg brenne no gummi bort til helsekosten altså..
Er det smakløst AnnaV..? Liker ikke sauser med bismak nemlig!
Hva er riktig blandingsforhold da..? Og kan vi ikke bare kalle dette for Johannesmel da? Mye lettere og alle forstår sikkert hva det ordet sikter til..
Ang blandeforholdet, så står det på den boksen jeg har her nede at man skal bruke en teskje (2 gram) til 2 dl saus og 2 g til 4 dl suppe. Ellers får du nesten bare prøve deg fram, tror jeg...Merk at det blir tykkere konsistens når væsken blir avkjølt.
Nå har jeg kjøpt Razpunsels johannes-bla-bla-bla!
Og henta mct-olja mi! Kanskje et klokt hode kan si hvor mye jeg bør ta daglig? Må brukes innen en måned...
MCT bør ikke tas på tom mage, da den virker "noe smørende" :p . Start forsiktig med 1 ss til et måltid. Du bør ta 2 ss til dagen iallefall. De fleste ligger mellom 2 og 4 ss pr dag. Du kan bruke den i mat eller ta den ved siden av. Ikke stek i den, det tåler den ikke.
Har ikke fått svidd gummien ut til helsekosten ennå. Det er litt tomt for penger på Fjonkens konto ser du..Får ta det etter at jeg er ferdig med Nillen og etter ferien, trur eg.
Hvis jeg ikke husker feil fra mine dager bak disk på Sunkost, så kalles malt johannesbrød også for carob-pulver, og dette er søtt og smaker kakao-aktig....
Hei Annav! Jeg stikker snart nesen til Berlin, og da lurer jeg på om johannesbrødkjernemel (liker navnet jeg, poetisk:snill:) er å få kjøpt i de fleste nærbutikker? Og hva vil det i så fall hete?
Kan jo hende det er noen penger å spare!? (Nå er ikke en femtilapp mye penger i så måte, men så er en student nærmest betinget å spare inn økonomisk der spares kan:D)
flirer
[color=blue][/color]
Du... klarer du å bruke opp det glasset før det har gått et par tre måneder, ja da er du jaggu god...
[color=blue][/color]
Husk, en bruker ikke mere enn ca 2 gr for å jevne en halv liter med saus...
[color=#0000ff][/color]
Tror nok det er lite å spare på det sånn sett, ja...
Var på helsekosten og kjøpte et glass m. johannesbrødkjernemel i dag, skal bli spennende å prøve det. Faktisk så kjøpte jeg et glass for noen år siden, kom over det på helsekostbutikken og syntes det så interessant ut. Men jeg brukte det aldri, så jeg kasta det til sutt.
Jeg har vært litt usikker på det faktiske karbohydratinnholdet til johannesbrødkjernemelet, for i boka mi om E-nummer i maten (johannesbrødkjernemel har E-nr.410) står det at johannesbrødkjernemel er et karbohydrat som utvinnes fra johannesbrødtreets frø. Det er for så vidt riktig fordi det inneholder mye fiber som jo også er karbohydrater, men i en form menneskekroppen ikke kan utnytte.
Men etter å ha lest mer om johannesbrødkjernemel i dette forumet, skjønner jeg at det er trygt å bruke for oss lavkarbo-folk.
Det vil jo sei at nettokarb, som me er ute etter, er null? I og med at det er eit karbohydrat menneskekroppen ikkje kan utnytta...?
Eg har iallefal prøvd Ziggy sin rjomegraut no (rømmegraut) og den vart knallgod!!! Nett so mammo sin! hehe!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.