< Tilbake til oversikten

Spaghettisquash

Iset sa for siden:

Smaker dette veldig likt vanlig squash? Tenkte å bruke det som spaghetti, med saus på, vet jo selvsagt at det ikke blir som spaghetti, men har hørt det er en ganske bra erstatning. Men smaker det likt squash? For jeg har egentlig aldri likt det...

Nille sa for siden:

HVOR HAR DU FÅTT TAK I DET HENNE ??????? Etter at Helgø på Stokka ble utsolgt har jeg lett alle steder.....

Altså, det smaker IKKE som vanlig squash..... og ikke som spagetti heller. Når du koker den (eller nuker den i mikroen- del den i to på TVERS) kan du grave ut lange spagetti lignende "tråder" fra den. Kjøttet har farge som kokt kålrabi. Smaken..... innmari vanskelig å beskrive. Men litt søt potet ?

Her har du en link. Men kutt den på tvers og ikke på langs !!

Jeg har prøvd forskjellige sauser (pastasauser jeg normalt lager) til og det smaker veldig godt... For meg er det spagetti konsistensen som er viktigst !:p

Iset sa for siden:

Hehe jeg har ikke kjøpt det enda, men så det på Dr. Phil (Handlet om lavkarbo og slanking), og husker du snakket om det en gang her inne. Så det har spaghetti KONSISTENS altså?

Oj håper jeg finner det da... skal huske å si fra om jeg finner det! :)

Iset sa for siden:

Hmmm på bildet på linken er den jo kuttet på langs.... :???:

Nille sa for siden:

Jada :rolleyes: !! Det var jo derfor jeg presiserte at du IKKE skulle kutte den på langs. Da blir trådene så korte !

Konsistensen er ikke som spagetti, -- men jeg klarer ikke forklare for jeg kommer ikke på noe som ligner...:p

Iset sa for siden:

Åååå ja hehe, jeg har bare misforstått deg, trodde ikke du henviste til teksten i linken når du sa det. ;)

Summer sa for siden:

Blir ikke på tvers å kutte den som på midten, og på langs, å kutte den langsetter den lengste siden? Bildet er vel rett det??:confused:

Iset sa for siden:

Jo på bildet har de kuttet den på langs, men Nille anbefaler å IKKE gjøre det, for da blir trådene kortere. ;)

Summer sa for siden:

Det høres rart ut, for det ser jo ut som trådene går på langs også? :confused:

Iset sa for siden:

Ja det gjør jo egentlig det.... :confused:
Men jeg får prøve meg frem, Nille har jo brukt det og vet nok hcva hun snakker om, så får vi se. :)

Er veldig spent på smaken.

Nille sa for siden:

Hvis du ser på bildet er det små "prikker". Det er kuttede tråder. Trådene på de jeg har brukt (3 stk) er iallefall på tvers. Slik som her (hvor den er kuttet på tvers):

Fedonisten sa for siden:

Hvor store er disse squashene? Får jeg tak i det på innvandrerbutikker tror du? Har aldri prøvd sånn før - men får jo lyst til å forsøke litt nytt vettu. Er så matlei om dagen atte.....

(men de orda kommer jeg vel til å bite i meg om tre uker når jeg er lei av Eurodiett tenker jeg.... :rolleyes: )

Nille sa for siden:

Averaging from 4 to 8 pounds, the cylinder shaped spaghetti squash is generally available year-round with a peak season from early fall through winter. While a true spaghetti squash is pale ivory to pale yellow in color, in the early 1990's, an orange spaghetti squash, known as "Orangetti" was developed and this is what is frequently found in today's supermarkets. Higher in beta carotene, the orange variety is also bit sweeter than its paler counterpart, although both have a mild flavor that is easily enhanced by the food served with or on it.

Størrelsen er alt fra bittesmå (like langt som et A5 ark - sorry, fant ikke noe annet å sammenligne med - sitter på jobb og har har ikke metermål !) og opp til A4 lengde.
Skulle tro innvandrer butikker har - eller sånne som Lorentzen ...:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.