< Tilbake til oversikten

Deilig jordbær-iskrem!

Iset sa for siden:

*5 dl kremfløte
*200 gram frosne jordbær (friske går og an altså)
*100 gram Philadelphiaost
*3 store eggeplommer
*1 ts vaniljeekstrakt (eller rundt 10 dråper vaniljeessens eller 1-2 vaniljestenger)
*Splenda etter smak

Pisk fløten stiv. Pisk eggeplommene med vaniljen og Philadelphiaosten. Vend inn egge-osteblandingen i kremen.
Knus jordbærene til mos i kjøkkenmaskin. Vend mosen inn i kremblandingen. Noen liker den sikkert litt marmorert, jeg liker den skikkelig rosa helt gjennom.
Smak til med Splenda (jeg brukte vel ca 2 ss).

Ha i en frysesikker bolle og sett i fryseren. Rør i den etter ca. 20 minutter når den er blitt litt hard. Jeg pleier å ha den i kjøkkenmaskinen da så den blir helt "myket" opp igjen, da blir konsistensen enda bedre. Sett den tilbake i fryseren og rør ca hvert kvarter til den er helt frossen.

Har du ismaskin er det jo mye lettere.

Merete A sa for siden:

Åh, du godeste! Dette så godt ut! Flott å ha en slik oppskrift på lager når det er sol og sommer og markjordbærene rødmer i hagen :D

Nena sa for siden:

Oj - iskrem med philadelphiaost - høres kjempegodt ut! Skal prøves snart...

pyntedukka sa for siden:

Det hørtes kjempedeilig ut.. men jeg er litt ny med lavkarbo-mat, så spørsmålet mitt er sikkert teit.. men hva er splenda? og hvor mye karbohydrat er det ca pr. 100g av denne isen.. Gleder meg til å prøvesmake den..:p

Merete A sa for siden:

Ille bra med ei til fra Fredrikstad her inne! :D Velkommen hit! Jeg er også ganske ny her ... mange kule folk, gled deg!

luringen sa for siden:

splenda er sukkererstatning. ikke lett å fåtak i her enda.. men det kommer. Du kan bruke andre erstaninger om du tåler dem.

Iset sa for siden:

Splenda er nå kommet i de fleste butikkene her i landet, tilogmed Prix der mamma bor, og de har ALDRI noe "nytt". :D

Jeg skal regne ut karboinnholdet, kommer tilbake til det.

Iset sa for siden:

Forresten, hvor mange gram kremfløte er 5 dl?

Nille sa for siden:

ca. 500 gram. 1 dl=ca. 100 gram

Iset sa for siden:

Åh. :flau:

:D

Iset sa for siden:

Jeg syns denne utretningen er litt vanskelig, men i hele porsjonen er det vel ca. 30 karber. Jeg fant ikke Splenda på listen her inne, og Philadelphia stod ikke listet opp, bare kremost naturell med 3 karber. Trodde Phioladelphia inneholdt litt mindre, men jeg er ikke sikker. Vanilje fant jeg ikke heller.

Men sånn grovt utregnet blir det vel 30-33 karber eller noe sånt...

Nille sa for siden:

Philadelphia Cream Cheese
Total:290 Fat:28 252 87% Sat:0 0 0% Poly:0 0 0% Mono:0 0 0%Carbs:3 12 4% Fiber:0 0 0%Protein:7 26 9%Alcohol:0 0 0%

har 3 karber pr 100 gram

SPLENDA(R) Granular
1 tsp (0.5 gm) = 0.5 gm carb = 2 calories
one half cup = 12 gm carb = 48 calories
1 cup = 24 gm carb = 96 calories

1ts vanilje ekstrakt = 1 karbe

tech sa for siden:

Der har jeg lagd denne, den ligger i fryseren nå, tar tid dette gitt :S
Røren smakte ganske godt (kunne ikke la være), spent på hvordan den smaker ferdig. :)

tech sa for siden:

Anbefaller denne oppskriften på det sterkeste! Forresten, på Rema 1000 het det vaniljeessens, og jeg la til litt mer enn det sto jeg.
Jeg sparte det til en spesiell anledning, så tok litt tid før jeg fikk rapportere.. Vel, i går smakte jeg og en venn og det var nammm :D
Jeg må si det er et effektivt slanketriks, det tok meg gjerne 8 timer å lage denne (før den var fryst), og det koster ganske mye, synes det er greit for da gjør man det gjerne ikke så ofte :P
Vel, forresten, jeg gikk ned 0.8 kg fra i går, selv om jeg spiste is, det er slike ting jeg elsker med lav-karbo, man har veldig stor fleksibilitet uten å ødelegge for dietten. Nå spiste jeg ikke fryktelig mye heller dog :)

Dolphin sa for siden:

DETTE skal jeg prøve :) har du prøvd med den nye frukt og bær philadelifiaen?

Smula sa for siden:

Må takke for denne - helt nyyyydelig! (Selv om vi har glemt Philadelphiaen to ganger på rad nå).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.