< Tilbake til oversikten

Prinsessemuffins

polvott sa for siden:

Jeg vil bare takke for den fantastiske oppskriften på prinsessebrødet. Det har reddet denne kuren tror jeg.

I dag lagde jeg muffins av oppskriften. Jeg tok oppi noen ekstra egg, litt ekstra bakepulver og litt mer olje. Så tok jeg kanel i noen og kakao i noen. Pluss litt søtningsmiddel og vaniljeestrakt. De ble skikkelig gode. Anbefaler å prøve dette.|

Iset sa for siden:

Oj det må jeg prøve!!

Jeg har laget knekkebrød av det brødet, smaker nesten som fiberrik bare enda bedre!! Er så lett å lage også, bare legg tynne skiver på papirkledd stekeplate og stek i ovnen på 100 grader i 5-6 timer. :sikle:

polvott sa for siden:

Ja, leste at det gikk an. Tror jeg holder meg til brødet. Syntes det smaker helt fantastisk. Kanskje jeg steiker knekkebrød seinere.

Hyper sa for siden:

Hvor finner jeg denne oppskriften da???!!

Daizy sa for siden:

Your welcome :) Din variant så spennende ut... må prøves

oppskrifta ligger her: brød

luringen sa for siden:

hmm...er bare meg som ikke liker smaken eller::?? :snurt:

Hyper sa for siden:

5-6 timer?:confused:

Iset sa for siden:

Ja, poenget er at de skal tørke ut, og da steker man de leeenge på svak varme.

Mya sa for siden:

Hei har lett en del rundt i brødforumet og der er det nesten for mye info for meg.. blir litt forvirret... Hva er den siste og eller den beste versjonen av dette brødet?

Fant man til slutt et soyaprotein/myseprote4in som ble bra??

Håper noen kan svare på dette, da jeg savner brød noe helt voldsomt. Har forsøkt med CC og det smakte dritt rett og slett

tess81 sa for siden:

neida......blir kvalm bare e tenker på d.....tåler ikke den soya smaken eller konsistense...

så e må finne en oppskrift me lite soyaprotein i ...
lagde grovtsoyabrød (nabon te torkil sin) likte de første skivene, men tilslutt likte e ikke dette heller:mad:

må finne noe e liker........

Iset sa for siden:

Men det er jo ikke soya i dette brødet ... Det er jo nettopp derfor mange liker dette bedre enn andre lavkarbobrød.

Titti sa for siden:

Jeg lagde dette brødet etter oppskrift i Ketolyseboka, ser ut til å være samme oppskrift, brukte seterrømme i stedet for kesam.
Synes brødet ble helt greit, sånn formkakeaktig, man må ha godt med pålegg på for brødet smaker vel i grunn nada?
Jeg prøvde å riste det i sta, men like bløtt...jeg savner noe å tygge i jeg...
Kanskje jeg må prøve meg på knekkebrød...Iset, hva mener du med å legge skiver på en plate, deigen er jo ganske bløt...

Iset sa for siden:

Ser at mange tror dette er ketolysebrødet, det er ikke det altså. Prinsessebrødet er et helt annet brød, UTEN soyaprotein men med masse linfrø, solsikkefrø, kli osv. Skivene skiver blir ikke bløte, de blir nesten som fiberrik bare ikke så harde. En slags myk fiberrik, og det er masse å tygge i.
Du må selvsagt STEKE brødet før du legger skivene på stekeplaten til knekkebrød. :knegg:

Mya sa for siden:

men oppskriften da? Jeg finner noe men det ser ut til å være med soya, mulig jeg er dårlig til å lete, håper noen er bedre og kan gi meg oppskriften...pliiis

Iset sa for siden:

Nei du får lete selv! :p Neida, her er oppskriften. :)

Titti sa for siden:

Ja men så si det da! :p

Den oppskriften det ble linket til lenger oppi her var hvertfall ketosebrødet, så det så ;)

Titti sa for siden:

Noen som vet hvor mye karber det er totalt i dette da?

Iset sa for siden:

Åja så den linken nå, men hun har nok bare glemt å si at oppskriften hennes ligger lenger nede på linken. ;)
Daizy kalte seg Princess før. Prinsessebrødet er hennes oppskrift. :)

Mya sa for siden:

heid er finner jeg mange ulike versjoner, jeg ville gjerne vissst hvilken som var den som fungerer best. Mulig jeg er treg av meg men finner ikke frem jeg...:confused:

Nille sa for siden:

Fulgte Isets link og det ER prinsesse brød oppskriften !
Hvilken som funker best er smak og behag. Ingen kan fortelle deg hva som smaker best. Det må du nesten bare finne ut selv.
[color=purple][/color]
Jeg syns MIN versjon smaker best !

Hvor grovt brødet blir kommer amn på hvor mye du maler nøtter/frø. jeg velger å ha det grovt fordi jeg liker den konsistensen bedre.

Og bokhvete er ikke vanlig hvetemel av hvetekorn, det er mel av en nøtt ! (navnet er bare forvirrende)

GROVT NØTTEBRØD - berabeidet fra nabobrødet

5 egg
0,5 dl extra virgin olje av ettellerannetslag
3 ts Seltin (eller LO-salt)
2 dl sæterrømme
2 dl vann
1,5 ts bakepulver
100 gr kruskakli
75 gram sesamfrø
75 gram linfrø
100 gram valnøtter
100 gram solsikkefrø
50 gram bokhvete
1 ss fiber husk
1/2 ss karve (kan utelates - men det er knallgodt)

Bland alt det tørre. Bland alt det våte - og bland tilslutt sammen. Er litt "sausete" først, men la det svelle 15-20 minutter. Rør igjen og hell i form dekket med bakepapir.

Stek på 175 grader - midterste rille i 50 minutter.

Jeg tar det ut av formen ganske raskt når det er ferdig - og legger det til avkjøling på rist. Når det er helt avkjølet skjærer jeg det i skiver og fryser 4 og 4 i hver sin pose og legger i fryser. Tar opp og legger i kjøleskap dagen for jeg skal bruke. Oppbevarer skivene i plastpose i kjøleskap til de er spist.....

Det er ikke akkurat veldig lavt i karber, men mye lavere enn vanlig brød. En skive veier ca. 45-50 gram om har ca. 5 karber....

Hele brødet veide 1110 gram.

Næringsinnhold for hele brødet:

Total: 4333 Fat:388 3492 79% Sat:0 0 0% Poly:0 0 0% Mono:0 0 0%Carbs:211 416 9% Fiber:107 0 0%Protein:127 508 12%Alcohol:0 0 0%

Kalorier: 4333
Fett: 388 gram (79 %)
Netto karber: 105 gram (9 %)
Protein: 127 gram (12 %)

En skive veier ca. 45 gram og har da:

Total: 176 Fat:16 142 79% Sat:0 0 0% Poly:0 0 0% Mono:0 0 0%Carbs:9 17 9% Fiber:4 0 0%Protein:5 21 12%Alcohol:0 0 0%

Kalorier: 176
Fett: 16 gram (79 %)
Netto karber: 5 gram (9 %)
Protein: 5 gram (12 %)

Her er en haug med andre:

Naboen til Torkil sitt grove soyaproteinbrød

Nilles Nutty Cheese Muffins

Snuppelines lavkarbo mandelbrød

Snuppelines lavkarbobrød uten gjær

Luftige brød uten gjær

Daizys soyaproteinbrød

Mum 4 2`s knekkebrød

Muskats pølse-egg og soyamuffins

Nøtta`s tacobrød

Fibermuffins alà mofe

Sleeptight`s supergrovbrød

Godt soyabrød

Mofebrød nr 1 med ost, havre og mandler

Mofe-brød nr 2, med psylliumfrø, havre og nøtter

Mofebrød ner 3 med havrekli og youghurt

Mofebrød nr 4, med kli, helkorn og linfrø

Skorpias soya(protein) brød

Skorpias valnøttbrød 2

Skorpias valnøttbrød 1

Skorpias solsikkerugbrød

Musti`s soyabrød

Marianne`s pølse og oste "muffins"

Nilles apelsin-rømme muffins

Sandrines myke sponplater

luringen sa for siden:

hmmm...er det eggene da?? Som gjør det sånn emment? Sukk..liker det ikke nei. Dumt.

tess81 sa for siden:

d va d i d e så på hehe....men e skal prøve mæ på d ordentlige prinsessebrødet, krysser fingrene;)

Nille sa for siden:

Hæh ?? Hva står det her da ? :wacko:

Hyper sa for siden:

hahahaha...

DET var DET i DET jeg så på...:).....I think...

tess81 sa for siden:

hehe ja d står d, fnis...

isteden for å skrive: d va soyaprotein i den oppskriften e så på..

ikke alltid like lett me dialekt

Iset sa for siden:

Nei det er ikke alltid like lett med dialekt hehe, derfor synes jeg generelt det er en uting å skrive på dialekt, mye bedre med bokmål siden man da skjønner alt som blir skrevet. :)
Men det er bare meg da.

Nille: jøss, FOR et innlegg. :D Jeg måå bare prøve det brødet ditt en gang!

tess81 sa for siden:

d går så mye fortere me dialekt, men d e vel mest for d at d e en vane...:o

Trolljenta sa for siden:

Jeg vil heller kalle det en uvane ;)

Titti sa for siden:

Oj her var det mye brød :D

Nå lagde jeg ostesmørbrød av soyabrødet, ble ganske digg det :sikle:

Iset sa for siden:

Ja, men det er nettopp det jeg vil sette fingeren på, uten å avspore helt her. Når det blir en vane å skrive på dialekt, så begynner det vel å bli litt skummelt? For det er jo da man begynner å kanskje slite med å skrive stiler, formelle brev, søknader osv. Det beste er jo å konsekvent skrive på bokmål slik at man ALLTID har det "inne". :)

Håper du ikke tar det ille opp, jeg er bare veldig opptatt av skriftsspråket vårt. :p

PS: "d" er ikke dialekt, men sms-språk, og det er egentlig hakket verre enn dialekt. Nå skal jeg ikke være stygg mer, håper du får en fin helg. :klem:

tess81 sa for siden:

hehe, bare kritiser dere, gjør meg ikke noe.....skal skjerpe meg her inne:p
jeg synes ikke det er så farlig men respekterer andre;)

Mya sa for siden:

Så mange brødoppskrifter og ingen av de var prinsessebrødet, uten soya... leter og leter fremdeles jeg men finner bare nøtte brød og naboen til torkil sitt og daizys soyaprotein. Jeg er sikkert dust,men finner ikke sukk

tess81 sa for siden:

nå har jeg skrevet den til deg i journalen min;)

Nille sa for siden:

Linken til Iset lenger oppe her, viser denne oppskriften:

Jeg kan ikke se noe soyapotein her. Skjønner ikke hvor du ser det jeg ?

Min oppskrift, som er postet i sin helhet inneholder heller ikke soyaprotein. Jeg har laget det mange ganger, og uansett hvordan jeg leser oppskriften så er det ikke soyaprotein i det. Det VET jeg også fordi jeg ikke liker/tåler soya særlig godt !

Er det slik at du vil ha brød helt uten BÅDE soya og nøtter ? For hvis det er det som er tilfellet, - da leter du nok forgjeves.

Min oppskrift, Daisy sin, - som alle andre lavkarbobrød, MÅ inneholde nøtter og/eller frø siden det ikke er mel i dem. Du finner ikke noe brød uten frø og/eller nøtter OG soya, uansett hvor mye du leter. Sorry !

Mya sa for siden:

takk takk, nei her er det ikke soya, jeg fant bare de jeg nevnte i mailen over og de var med soya. Nøtter er bra godt og sundt.

Da gleder jeg meg til å prøve, og igjen takk for hjelpen:)

Titti sa for siden:

Hvor mye karber er det i dette brødet da?

Mya sa for siden:

Hei poster et spm jeg stilte i journalen min, og håper noen kan svare på dette:

I går lagde jeg prinsessebrødet og endelig endelig var det et substitutt som smakte... hakket opp 4 hasselnøtter og strødde på toppen av halve brødet, det gjorde liksom susen, jeg lurer op om man tilsetter litt, hvor mye "farligere" blir brødet da? Jeg fikk 24 små stykker og spiste 3 til frokost i dag, høres mye ut, men de var ikke store de skivene. Og det var fantastisk å ha noe å tygge på om morgenen igjen. Og så ble jeg så god mett ikke sånn skvalpemett som jeg vanligvis blir. Håper dette er noe kroppen min kan spise uten at jeg stopper opp og legger på meg igjen.

KAn man forsøke gjær i denne deigen? For et litt mer fluffy brød? Og få mer ut av deigen, færre karber pr skive? Noen som har noen kommentarer på det?

Har noen regnet korrekte karber i dette brødet? Lurer på om 3 stk er for mye, men må jo bli mett også

Nille sa for siden:

Brødet ditt blir ikke "farligere" av hasselnøtter, men vær OBS på at nøtter med mye fett, som hasselnøtter etc. ikke har godt av så sterk varme som de får om du strør dem oppå brødet. Oljen i nøttene skades og det dannes giftstoffer. Men INNI brødet er det OK. da blir de ikke svidde eller utsatt for direkte varme på samme måte. ¨

Hvis du tenker "farlig" som mye karber har de få nøttene ingen betydning, men om du tenker "farlig" som brudd på induksjonreglene, - så kan det være litt verre. Prinsessebrødet er ikke induksjonsbrød om du går på Atkins Induksjon. Men om du har kommet videre og følger vedvarende stigen og har kommet til nøtter & frø er det OK. 3 skiver er nok i overkant. Når du ikke engang vet hvor mye karber det inneholder er det litt "tvilsomt". Og om skivene ikke er store kan de være tunge. Om du ikke tar reglene så nøye, så må du bare følge med om vekttapet stanser opp. Gjør det det på etter at du har begynte å spise brødet, er det et tegn på at du bør vente. Du kal uansett ikke bli mett av brødet, det er det du har PÅ brødet som skal mette når du spisesr lavkarbo/Atkins.
[color=#800080][/color]

For optimal heving er man avhengig av sukker i baksten.

Gjær brukt i bakemiksbakst/soyaproteinbakst går greit i teorien, men da det er lite sukker får man dårlig hevning. Bruk bakepulver - sier Torkil, som har forska litt på dette-

ANG. ANTALL KARBER I BRØDET
Dette kan jo variere alt eter hvolken versjon du har lagrt og akkurat hva du har hatt oppi. For å være sikker på hvor mange karber du har i brødet må du lage et regnskap. Hver ingrediens må veies og så skriver du ned akkurat hvor mange karber det er i hver ingrediens, legger sammen, - og så har du karbetallet for hele brødet.

Eksempel på mitt brød:

Næringsinnhold for hele brødet (etter at jeg har veid alle ingredienser og regnet sammen):

Kalorier: 4333
Fett: 388 gram (79 %)
Netto karber: 105 gram (9 %)
Protein: 127 gram (12 %)

Så må du veie ferdig brød og dele på antall karber. Da vet du hvor mange karber pr gram brødet inneholder. Mitt brød veide f.eks. 1100 gram.

Når du så veier skivene du har skjært, så vet du hva de veier og dermed også hvor mange karber det er pr skive.

En skive av mitt brød veide ca. 45 gram og har da:

Kalorier: 176
Fett: 16 gram (79 %)
Netto karber: 5 gram (9 %)
Protein: 5 gram (12 %)

Mener å huske at prinsessebrødet skal ha noe mindre, men det spørs jo hva du har hatt i og hvor tykke skivene er.

Mya sa for siden:

Hei takk for flott og utfyllende svar, jeg mente jeg har sett at noen her har hatt regnestykket på hele oppskriften, jeg laget den denne gangen til punkt og prikke, + 4 hasselnøtter... Og da kunne jeg tatt hele den summen og delt på 23 som var antall skiver jeg fikk av mitt brød. Brukte en stor form, som ga små skiver på str. med rugsprø.

Det var ihvertfall fryktelig godt.

Jeg er ikke på induksjon lenger, men hva er det som gjør at nøtter og frø ikke skal spises på induksjon selv om man holder seg innenfor tillatt karbeantall, det har jeg ikke helt skjønt enda

Mya sa for siden:

Hei har prøvd å regne ut karber utfra tabellen her i forumet, og kommer da til ca 24 kbh for hele brødet, det er jo ca 1 karb pr. skive det er jo veldig lite da er jo ikke 3 skiver ille... Skjønner ikke hvorfor det kan bli så mye mindre enn fiberrik, men stemmer det er det jo veldig bra.
Har jeg regnet feil, brukte oppskriften Iset har postet her. Stemmer det at det er 0 karber i linfrø`?

Mya sa for siden:

Kom frem til res slik:

60g kli er ca 11 kbh
50g solsikke er ca 5kbh
4ss linfrø er 0kbh
50g sesam er ca 3kbh
2dl creme fraiche ca 3,2kbh
0,5 dl rapsolje 0kbh
4 små egg (50g) ca 2kbh

Kan dette stemme?

Nille sa for siden:

Tror ikke det stemmer med 24 karber. En rask summering får jeg til å bli netto 43 karber. Men det er noen tall jeg må sjekke når jeg kommer hjem fra jobb. Skal sjekke det opp og komme tilbake :)

Mya sa for siden:

regnet på oppskriften, ikke 100 g.

Nille sa for siden:

Skal sjekke opp det med linfrøene. De HAR karber, men også mye fiber. mener det er 34 netto karber pr 100 gram i linfrø (allerede fratrukket 28 gram fiber). Det er det jeg har ført i regnskapet mitt, men vil som sagt sjekke pakka først !
[color=purple][/color]

Mya sa for siden:

Sitter på jobb så jeg regnet ut fra liten i forumet her, ikke pakkene, men mente selv at det var noe karber i linfrø ja... men ser jo alikevel ikke dårlig ut da

Nille sa for siden:

Nei absolutt ikke ille :)

Mya sa for siden:

Hmm spent på dette med linfrøene... Da burde jo listen her i forumet endres, hvem er det som kan gjøre dette?

Nille sa for siden:

Det er ikke vår liste som ligger her, så vi kan ikke endre den. Det er Matvaretabellen. Og den har ikke utgitt seg for å være 100 % riktig i alle tilfelle. Det er en standard liste med gjennomsnittsverdier. Har lista som bok hjemme, skal se hva som står der.
[color=purple][/color]
Det er produsenten som vet akkurat hva varen deres inneholder og med de strenge krav til merking som foreligger nå, skal alle varer som selges i Norge være merket med næringsinnhold. Unntatt er uemballerte varer som grønnsaker og ferskt ikke ferdigpakket mat som selges i løs vekt. Det er forskjell på knust linfrø og hele linfrø, men jeg vet ikke hvorfor/hvordan etc. Skal sjekke opp.
[color=purple][/color]

Mya sa for siden:

Flottings.
Personlig ville jeg tro hele kanskje ikke hadde noe da de går rettigjennom systemet, og da vel ikke kan tas opp i kroppen, men neimen om jeg vet.

Om knuste mot formodning er best vil man vel kunne ta de en omgagn i morteren før de slenges i deigen.

hmmm vitenskap dette. he he

tess81 sa for siden:

slenger meg på denne her jeg, på min linfrøpakke står det 0karbo...(hele frø), men det er sikkert forde de går igjennom systemet.....så hvis man knuser de blir det sikkert karbo i....:confused:

Nille sa for siden:

På min pakke med linfrø fra Nutana står det 35 karber pr 100 gram.
På den andre jeg hadde før(som jeg har basert regnskapet mitt på) sto det 34 gram karber (da var fiber 28 gram allerede fratrukket).

Det er ikke særlig forskjell på hele og knuste frø. Og om vi lager med hele frø så er det allefall noen som tygges når de spises. Vi svelger jo ikke skivene hele ! Akkurat det tror jeg ikke spiller noen rolle.

Det irriterer meg at det står 0 på noen pakker og 34-34 netto karber på andre. Det er vanlig med en del feilmerking, men dette er jo sykt ....

Har sendt noen mailer rundt omkring. Inntil videre anbefaler jeg at dere regner det som står på pakkene dere bruker.

For min del føler jeg meg tryggere ved å bruke 35 gram karber pr 100 gram i regnskapet mitt. Da regner jeg iallefall ikke for lite karber (om det skulle ha noen betydning en gang igjen - siden jeg ikke teller lenger).

Mya sa for siden:

Hei jeg sjekket pakken min også. Møllerens økologiske, der stod det faktisk null... Håper du får et forklarende spm, for ja dette er jo irriterende. Og ikke så lett for oss som driver og regner og styrer

Mya sa for siden:

men linfrø er spesielle de aller fleste forsvinner gjennom systemet, det er få som blir tygget i stykker. Men uansett, er spent på forklaringen fra leverandørene. Kanskje prisesse brødet kan lages uten linfrø men heller erstattes av flere av de andre frøene og evt noen nøtter, da vil jo totalen reduseres

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.