Jeg lurer på hvor raskt man kan vite om man har gått ut av ketose ved hjelp av urinstix
Hvis jeg f.eks spiser masse kake en dag, når kan jeg sjekke om eg er ute av ketose. rett etter? 1time etter? 5-6timer etter? eller må jeg vente til neste dag??
Skal selvfølgelig holde dietten strengt nå i begynnelsen. Menjeg lurer veldig på dette, hvor raskt går kroppen ut av ketosen?
I teorien kan du "gå ut/falle ut av" ketose på null komma nix. Men hvor lenge det tar kommer an på hva du har spist, når og hvor mye + hva du har drukket/ikke drukket. Det er mange faktorer som spiller inn. Det som er cluet er at når du spiser noe med sukker i så vil kroppen gå over til karbohydrat forbrenning og lavære å brenne fett. Det er ikke allid det viser på stix fordi du kanskje har en del rester av ketoner i urinen. Dvs. du kan få utslag på stix etter å ha spist et kakestykke, men det betyr altså ikke at kroppen forbrenner fett. Normalt går man ut av ketose raskt, også tar det en lengre stund å komme "inn" igjen...
Stixene viser ikke om du tar av - eller hva som skjer i kroppsvev etc. De viser bare at det er ketoner i urinen din. Og det kan du bl.a. få om du drikker for lite vann også....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.