Hele deigen inneholder totalt 27 karber. Antall fjonktillas avgjøres av størrelsen og tykkelsen. Jeg fikk 5 asjettstore, men litt for tykke fjonktillas. Jo tynnere, jo bedre. Fjonktillas kan også brukse som lomper..
1 dl mandelmel
ca 0,4 dl baconcrispmel ( ikke av god gammeldags, men den mer fluffye typen)
2,5 dl soyaproteinmel
1 dl glutenmel
3 ss kald smult/ evt smør, hakket opp.
1 ts salt
vann
Bland det tørre med smulten. Rør til det blir klumper a la smuldredeig. Tilsett så litt og litt vann. 2 ss av gangen og rør godt mellom hver vanning til det blir en deigklump. Pakk inn deigen og legg den kaldt en times tid.
Strø bakebordet godt med soyaprotis. Del i emner og kjevle ut så tynt som mulig. Bruk en tallerken eller en asjett som mal og skjær ut fjonktillas.
Varm en tørr stekepanne på middels varme og stek fjonktillasene 1-2 min på hver side. Legg de ferdige fjonktillasene i et lett fuktet håndkle, slik at de beholder fuktigheten. Serveres så snart som mulig.
Eventuelle rester kan anvendes slik:
Skjæres i snipper og tørkes i ovn på svak varme og over lengre tid til de blir sprø. De siste minuttene kan man strø over no ost og gratinere..
Så på null niks har man Fjonktillachips..
Jepp, så det. Jeg er egentlig litt opptatt av at ungene skal spise mindre karber også. De er sunne og friske og normalvektige begge to, men det er jo ikke sikkert det varer ... dersom de fortsetter å spise så mye hvitt mel og annen søppelmat :(
Tusen takk jenter.. :D
Jeg lengter også etter ting, men jeg gidder ikke å bruke masse penger på toll og porto for å få ei pakke med tortillaer sendt fra usa. Så da går jeg på jakt etter inspirasjon og mulige oppskrifter. Finner litt her og litt der og gjør til slutt min egen greie.
Kan ha noe med min fortid som kokk å gjøre. Lærte non triks der vett dere.. !
Må bare legge til at dette er første utgaven av fjonktillasene. Med tida blir de nok bedre ettersom jeg nok kommer til å prøve ut litt andre igredienser og krydder og slikt.. Men siden så mange ropte høyt etter tortillaer så slenger jeg ut denne om enn litt uferdige oppskriften. Jeg synes sjøl den ble ganske bra.. smaksmessig i allefall. Litt for tykke som sagt og litt sånn at de ble veldig fort tørre.., men derfor server vi dem rett fra steikepanna..
Jo, Lise.. egg har jeg tenkt på faktisk.. men droppa det i dag fordi jeg først ville forsøke uten. Deigen henger godt sammen den dersom den er kald nok og bakes ut i kalde omgivelser.. Gjerne på marmor om noen har det. I mitt kjøkken var det veldig varmt i dag så da kladda deigen noe på kjevla og bordet. Ergo måtte jeg bestrø bordet godt med protismel og da blir jo deigen litt tørr da..
Jeg må innrømme at jeg har ikke prøvd å sprøtørke dem, men det burde i teorien være mulig å skjære restene i snipper, slenge dem på steikeplata og langtørke dem.. Har gjort det med hell med ordinære tortillaer.. Og med ost på i siste minuttet og full fres på grillen så blir i allefall det godt.. !
Disse må prøves i helga!! :spisesnak
Hvordan tror du det vil være å kjevle dem mellom bakepappir, evt. litt store brødposer? Pensle med litt olje først så det ikke klisser og så legge dem litt kaldt før man steker dem?
Går det å fryse deigen? Spiser ikke fem slike likevel og om de ikke holder seg så godt hadde det vært kjekt å evt. kjevle dem ut mellom poser og fryse dem slik. Da er det bare å ta opp å steke når man trenger et par.
Gikk veldig bra å kjevle de ut inni brødposer :) La de kjølig en stund før jeg stekte de og hadde ingen problemer med at de satt fast.
Brukte fiberhusk isteden for glutenmel for det hadde jeg ikke. Gikk bra det også. Tester ut om de kan fryses nå. Kommer tilbake til resultatet...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.