Jeg trenger ideer til hva slags iskrem som kan være ålreit å lage, uten tilsatt sukker. Splenda er det søtningsmiddelet jeg har tilgang på. Tar gjerne imot tips til hva slags frukt som passer bra å lage is av også. Går det bra med pærer/epler?
Ser at det er en oppskrift med bringebær i. Hvordan gjør man med bringebærene? Knuser man dem med mikser først, har dem oppi blandingen hele, eller hva?
Jeg kjører bringebærene med stavmikser og rører det inn i isen "siste røring", altså rett før isen er kald nok til å spises.
Dere som har ismaskin: Får det ikke til å funke jeg? Lar ismaskinen gå, heller i røren, men det går et halv minutt og så stivner "røre-bladet" fast i kanten. Har dere noen tips?
Ikke for det - det går rimelig greit å lage den for hånd:)
Om det er Fedon kaka med mandelbunn du mener, så har jeg hatt dem i hurtigmixer først - så blanda i det andre. Kan godt hende at andre har gjort det annerledes :D
Om det er hjemmelaget iskrem bringebær isen, må man om man bruker iskremmaskin tine bærene først, ellers fryser det altfor fort. Om du skal bruke "røreforhånd" metoden er det nok å knuse dem i hurtigmixer og blande det andre oppi når mixeren går. Hva type mixer du har avgjør fremgangsmåten, - så dumå nok prøve deg frem !
Vel, ISKREM er kanskje noe av det beste som finnes på denne jord, og siden jeg har sykla en LANG fin tur i Østmarka i dag, fortjente jeg noe digg. Tenkte nyte den til "Evas Øye" på Nrk senere i dag.
Lager selvsagt iskremen selv...
Smakstilsetning
kjør 300gram peanøtter, 150gram macadamianøtter og 50gram hasselnøtter, litt salt, litt chili (ja, chilipulver ja) og ca 1dl olje (jeg brukte raps) i hurtigmikser til de er skikkelig mushy:)
Deretter brekker du opp i en plate (100gram) Lindt 85% sjokolade og kjører mikseren litt til, men ikke så lenge at all sjokoladen knuses og blandes.
Dette nøtte- og sjokoladesmøret blander du inn i passe mengde RETT før iskremen er klar:)
Du vil ikke TRO hvor god denne isen er;-)
Redigert: altså - bruker ikke alt nøtte-sjokolade-smøret i isen da...:) Det blir litt mye.
Hvor gjør du av resten hen da Firth, er den god å "maule", som vi sier på sørlandet;)
Hvis jeg gidder å prøve å lage is en gang, så blir det nok denne først. (Har aldri gjort det før:o )
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.