< Tilbake til oversikten

Digg Ostekake

Iset sa for siden:

Jeg legger denne her, for det er vel ingen forbudte matvarer i denne? Dessuten inneholder HELE kaka kun 20 gram karbo. (Men mange kcal da hehe).

1 boks seterrømme/creme fraiche
1 pk kremfløte (1/3 l)
1 pakke confecta limegele, med halv mengde vann (kan bruke andre smaker og, jeg har prøvd med jordbær fra Heistad, ble godt det og).
1 pk philadelphia kremost

Visp krem. Ha i rømme og ost.
Kok gele og la den avkjøles litt. Hell den i en tynn stråle i ostekremen mens du visper. Smak det hele til med natreen/stevia.

Hell i en kakeform og la den stivne i kjøleskapet. (4-5 timer).

Til vanlig ostekake lager man kjeksbunn, men til denne kan man enten sløyfe bunnen, lage kjeksbunn og selv spise bare fyllet, eller lage en deilig nøttebunn av malte nøtter + smeltet smør trykket ut i en form.

Albertine sa for siden:

Hvor får du kjøpt confecta gele?

Iset sa for siden:

Den selges i de fleste dagligvarer. :) Den står ved de andre geleene. Er i 4 smaker, sitron, ananas, lime og jordbær. Sitron har jeg imidlertid ikke sett noe sted, men Nille sa de har den på Helgø her i Stavanger. Så bare let. :)

Tingeling sa for siden:

Dette hørtes kjempegodt ut - men blir det ikke litt kvalmt uten bunn ?? :o

dingpot sa for siden:

Neida! Blir som mousse, fromage eller no sånt. Glimrende! sikle

Karin sa for siden:

Og fortsette å sikle!!!
Dette hørtes vanvittig godt ut. Har jo lagd tilsvarende tidligere med sukker og kjeksbunn - men dette blir menyen neste gang det er min tur til å ha med "digg" til teammøtet på jobb! Slafs!

Karin sa for siden:

...og kanskje et dryss med bær på toppen?

Karin sa for siden:

...og noen høvlede spon av 70 eller 85 % sjokolade?

Nille sa for siden:

Jeg lager bunn med mandler og/eller valnøtter, Splenda/Natreen, kanel og litt smelta smør. Mye bedre enn kjeksbunn !

Dagros sa for siden:

Er det bare snakk om litt her, eller må det mye til?

nalana sa for siden:

Hei Iset

Jeg tar meg den frihet å legge inn bilder av min ostekake som er laget etter din oppskrift. Har bare brukt Heistads bringebær i stedet for Confectas lime siden jeg ikke fant den. Bunnen er denne med malte mandler, smør og splenda. Har også brukt litt frukt til pynt siden jeg ikke orket å lage gelelokk i går. Ble veldig sent på kvelden dette skjønner du:p
Ble veldig god forresten.:D Har en sønn som elsker ostekake, og han var mer enn fornøyd, bortsett fra at han ikke syntes noe særlig om bunnen. Jeg syns den var helt grei da, men for å tekkes barna også lager jeg nok med kjeksbunn neste gang.:o

Har visst ikke fått blitzen til å virke på begge bildene, og som sagt var dette sent på kvelden, så det ble så som så:rolleyes:

Hyper sa for siden:

jeg har kjøpt cavaliers kanelkjeks som jeg tenkte å bruke til bunn...
Men...når jeg smuldrer disse...bunnen vil jo ikke henge sammen...
Kanskje om jeg kjører det i en mikser, eller blander med litt smelta smør?...
Noen ideer?

Iset sa for siden:

Ja, du må ha i smeltet smør ellers går det ikke. :)
Når smøret stivner i formen blir bunnen helt fast og fin.

Hyper sa for siden:

Jippi!!Da prøver jeg det i dag!Overraske samboeren når han kommer fra jobb!!Gleder meg:)

Iset sa for siden:

:D

Jeg pleier å gjøre det så enkelt som å ha kjeksene i en food processor og kjøre dem helt malte. Så heller jeg i smeltet smør mens maskinen går. Når det er blitt en slags deig (litt løs masse, men allikevel sammenhengende) så har jeg massen i en papirkledd rund kakeform (24-26 cm) og presser den utover med fingrene. Så setter jeg den i kjøkeskapet mens jeg lager ostekremen. Da stivner bunnen og blander seg ikke med kremen. :)

Går fint med nøtter og. Samme fremgangsmåte og jo mye sunnere.

tess81 sa for siden:

man trenger ikke smelte smøret heller....bare sørge for at d er romtemperert...da smuldrer man kjeks og "knar" i smøret,da blir ikke bunnen så hard,men fortsatt like god :)

kan man spise denne kaka på 1 del av atkins??? nesten for godt te å være sant....har også en sjokolade me 70%kakao og uten sukker, er d noe?????:)

Iset sa for siden:

Nei ikke på induksjonen, for da skal man ikke ha kjeks, og heller helst ikke søtningsstoffer og slikt. Jeg ville nok ventet til fase 2. :)

tess81 sa for siden:

oki...ja best å være i d sikre hjørnet....thanks!!!

Nille sa for siden:

Hvis du bruker 100 gram malte mandler og 100 gram malte valnøtter blanda med litt Splenda, litt kanel og smelta smør, får du en "lovlig" atkins bunn. Ikke onoe problem på Induksjon.

Iset sa for siden:

Men er man fortsatt på induksjon om man spiser nøtter? Trodde nøtter skulle spises på vedvarende og utover. Du er jo eksperten altså hehe, men jeg bare syns jeg husker at noen (du?) sa at man godt kan spise lavkarbo-matvarer som feks bær og nøtter, men da er man på vedvarende, ikke induksjon? Jeg misforstår sikkert hele greia jeg altså, det er så lenge siden jeg har lest Atkins-bøkene nå.

Nille sa for siden:

Min feil, ikke meningen å forvirre. Du har helt rett at nøtter eller mandler står på tillatte lista på Induksjon. Og selv ville jeg ikke akkurat anbefale de de første 14 dagene. Men det jeg mente var at her er det ikke snakk om å spise nøtter. Det kommer an på hvor mange stykker av kaka man spiser da... Som regel blir det 12 stk. ut av en kake. Det blir ca. 17 gram nøtter pr stykke. Det er så lite at det ikke bør være noe problem. Men kan ikke henge seg opp i 17 gram ...... Da blir det litt hysterisk.

Iset sa for siden:

Okei da er jeg med. :D
Helt enig med deg ja. :)

tess81 sa for siden:

kjekt for da kan e lage den ¨på min sønns ett års dag :)
og spise et bitte litte stykke ;)

Photobscura sa for siden:

jeg tåler ikke mandler, eller andre nøtter enn cashew og pistasje, og jeg er en sucker for ostekake....! noen tips?

Huldr sa for siden:

Psst, Photobscura ;)

Tror de har det på helsekosten i Markveien ... men sikker er jeg ikke altså.

Photobscura sa for siden:

den klarte jeg å overse!:) takker!

Titti sa for siden:

Denne skal jeg lage neste helg :sikle:

Titti sa for siden:

Fant bare Heistad gele med jordbær og bringebær smak. Blir det like godt tro? Orker ikke å lage egen gele av saft og gelantin ...

Nille sa for siden:

Det går an med pakker også, men det blir MYE bedre med hjemmelaget gele, og det er like lett som å bruke pose ! Heeeelt sant ! Kjempelett :D

Titti sa for siden:

He he, hva holder på med her da, dobbelpostet gitt...ja ja, på tide å finne senga si kanskje ;)
Jeg får se hva det blir til da...er det virkelig så lett altså ;)

Nille sa for siden:

Det er ordna !
Ja, det er lett, - sønnen min lager det helt sjøl.....

Iset sa for siden:

Jeg lager ofte gele av saft og gelatin, det tar bare 5 minutter og smaker MYE bedre enn Heistad sin. Jeg synes Heistad-geleene har en besk og kunstig (etter)smak.

Synd vi ikke får tak i Fun light med sitronsmak her til lands, men jeg mener å ha sett sitron/lime? Dessuten er det vel andre merker. Men jeg liker godt å bruke Concfecta ananas- eller limegele i ostekake. Den er jo sukkerfri.

Titti sa for siden:

Men åssen praktisk gjør vi detta da ;)
Hvor mye væske når man skal lage gele og ikke saft?
Jeg har noen pakker JA-saft (fra forrige GR-kurs), de har sitronsmak...

Jeg synes forresten Heistad sin gele er rågod med bær oppi jeg da ;)

Iset sa for siden:

Jeg og likte Heistad sin helt til jeg smakte Confecta og Fun light-gele. :knegg:

Jeg bruker 6-7 (som regel 6) plater gelatin på en halv liter væske.

Jeanett sa for siden:

Denne ostekaken er 10 ganger bedre enn vanlig ostekake. Har aldri likt det jeg, men denne smelter på tungen. En i klassen bakte og tok med til meg forrige uke.. Naaammm..... :p Himmelsk!

Zoë sa for siden:

Kan man lage gelelokk med kiwiskiver under på toppen - eller er kiwi en frukt som gjør at geleen ikke stivner?

(Har planer om å gjøre den mer den mer dekorativ for gjestene - selv lar jeg bare kiwien ligge, off course.)

Iset sa for siden:

Kiwi og ananas gjør at den ikke stivner ja. Jeg lager helst uten gelelokk og dekorerer heller med frukt eller bær. Her har jeg laget to like kaker, men med litt forskjellig smak på geleen inni, og med forskjellig topping:

Zoë sa for siden:

Takk for svar Iset!
Da hermer jeg etter kiwikaken din! :)

Millsi sa for siden:

Ostekaken uten bunn er vel ikke noe problem på ketolyse?

Safir sa for siden:

Nam, denne så jo utrolig god ut!

Jeg har holdt meg unna søtt hittil (1 mnd. på Ketolyse), men neste helg tror jeg at jeg skal unne meg litt kake. Da blir det denne ostekaken :D!

megselv sa for siden:

Hvor mange karber er det på denne cavaliers kjeksen?

Iset sa for siden:

Aner ikke men det er nok endel sukkeralkoholer som kan trekkes fra siden den er søtet med maltitol. Må nesten se på pakken.

SusieBlues sa for siden:

Denne var helt utrolig god! Jeg brukte nøtter og smør som bunn og fikk ingen kommentarer fra noen om at bunnen var annerledes enn vanlig. Mannen min som er stor ostekake-fan, elsker den!!
Tusen takk for oppskriften!

Safir sa for siden:

Denne serverte jeg i dag, etter at vi hadde spist en god kyllingoppskrift fra deg til middag :)

Strålende tilbakemeldinger!!

Distrea sa for siden:

Noen som har en formening om hvor mye søtstoff i bunnen? bare sånn ca hvertfall?...

SusieBlues sa for siden:

trenger ikke noe søtstoff. Jeg serverte uten, og det var kjempegodt

KW87 sa for siden:

Min samboer har bursdag på onsdag,og da skal denne prøves:hungry:

sma sa for siden:

Denne skal absolutt prøves. Med så mange tilbakemeldinger på at den er god så kan det ikke slå feil! :D

caramba sa for siden:

Har akkurat satt en halv porsjon av denne i kjøleskapet. Brukte Fun granateple og gelatinplater i stedet for gele. Prøvesmakte litt på kremen, den smakte meget lovende! Siden jeg er en stk person, og ikke stoler helt på meg med kake i hus, så halverte jeg oppskriften. Lagde vanlig mengde gele (5 dl), og brukte 2/3 i kremen og resten som lokk. Gleder meg til i morgen :)

sylwester sa for siden:

Brukte denne oppskriften som basis for ostakake denne uka.
[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?albumid=515&amp;pictureid=3667[/img]

Endringer:

Gelelokk av 3dl sterk fun bringebærsaft (1dl saft til 2 dl valnn) og 4 gelatinplater og 125g med bringebær.

Som gele brukte jeg 2ss med kakao og 3dl vann og 6 gelatinplater + søtstoff, ca. som 100g sukker.

Jeg smeltet 2ss med cocosa og blandet dette inn i Philadelfiaosten og jeg stivpisket både fløten og rømmen.

senka sa for siden:

Woow Nydelig,nydelig :):)

Jeiform sa for siden:

Ahh den så jo fantastisk ut!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.