Vet liksom ikke helt hvorfor jeg plutselig begynte med å holde oversikt over kalorier jeg fikk i meg, men for ca to uker siden fant jeg ut at jeg skulle skrive ned alt jeg spiste i en periode, bare for å sjekke, liksom, ettersom jeg stort sett har spist på lykke og fromme.
Fikk meg en overraskelse gitt...
Jeg har nok lagt skyhøyt over det som anbefales min vekt og høyde. I og for seg gjør det ingenting, jeg har jo klart å holde meg stabil på vekten siden juni i fjor, men likevel så fikk jeg en slags tankevekker - og en litt guffen følelse som jeg nå ikke helt klarer riste av meg. Iflg skjema (som, jada, jeg vet vi ikke bryr oss om på Atkins) skal jeg ha 1800 kcal for å holde meg stabil (1,75 høy, 59 kilo). Klar over hvor SULTEN jeg hadde vært - hele dagen - om jeg skulle holde meg til det? Klar over hvor lite mat det er, egentlig?
Hvor mange kalorier får dere andre i dere? Er det meg som er unormalt glupsk eller, som synest at dette er lite????
Nei, en skulle jo tro det - men nå har hele greia satt griller i hodet på meg og jeg tar meg selv i å kutte ned for å nærme meg 1800, liksom. Har en tendens til å bli opphengt i sånt jeg, og da klarer jeg liksom ikke helt riste meg løs fra det. Utrolig slitsomt.
Jeg teller ikke kalorier. Og veier mere enn du gjør....skal mere ned, men ikke så mye som til 59.
Men, jeg bare VET at jeg ligger over 1800 kcal/dg. Jeg eter mye nøtter, oljer, cocosa, seterrømme, smør, bacon, osv.
Jeg tror slike kcal-beregninger er ment til kalorirestriktive dietter, ikke LK-livsstil! Mener å ha lest (guri, æ har læst så mange LK-bøker i det siste! Men trur det var Skaldemans) at på et LK-kosthold kan man gå ned i vekt, til tross for at man summa sumarum inntar FLERE kalorier enn på en kalori-restriktiv diett. Og Skaldeman nevner jo Skaldemans fordel-eller-hva-han-kalte-det! (At man går ned i vekt, til tross for høyt kalori-inntak) :rolleyes:
Jeg er ikke kjempe-overvektig, men går sakte men sikkert ned. Og ærlig talt, jeg TELLER verken kcal eller karbohydrater....
man skal ikke telle kcal på lavkarbo (ihvertfall ikke i første omgang) det har ingen ting med hverandre og gjøre ... kroppen fungerer på to forskjellige meter når man spiser lavkarbo og lavkalori ....
Nille eller noen andre forklarer sikkert dette litt proffere :cool:
Har ikke telt kalorier på evigheter, men jeg antar jeg kommer godt over 2000 - 2500 hver dag. Heller jo i meg 3 doser mct-olje og eter cf rett fra boksen. Samt bader mye av maten i kokosmelk, rømme og fløte.. Blir kalorier av det, men det driter jeg i for jeg trives og har det så inderlig godt helsemessig nå. På lavkalori lå jeg på 1500 og gikk så vidt ned 100 gr i uka.. og det til tross for massiv trening. Og aldri har jeg vært så sulten som da.. Ufattelig hva jeg gjorde med meg sjøl den gangen. Har det så mye mye bedre både fysisk og psykisk på LKarb enn på LKalorien..
Greien med lavkarbo er vel at noe sånt som at 25 prosent av kaloriene fra proteiner brukes bare til å forbrenne proteinen selv, liksom - at man dermed får en del "gratis"? Synest å huske jeg leste dette et sted...
Jeg er oppe i 5000 kcal. eller mer på dager jeg trener veldig mye, som feks, en 3-4 timers løpetur. Men på vanlige dager ligger jeg ca. rundt 2500-3000, men ærlig talt teller jeg ikke dette så nøye, jeg spiser til jeg er mett når jeg er sulten, ferdig med saken.
Men det er altså slik at når du spiser lavkarbo. klarer kroppen din å forbrenne det du får i deg mye bedre, fordi du ikke skiller ut så mye insulin, som har som oppgave å lagre fett på kroppen til hardere tider.
Det er jo /var jo dette jeg gjorde også - fatter ikke at jeg absolutt skulle begynne å regne på det, har aldri gjort det før. Nå har jeg imidlertid blitt opphengt i hele dritten.... Aaaargh....
:D Finn noe annet å stikke hodet ned i AnnaV.. så glemmer du fort kaloridjevelen.. Og hjelper ikke det så les lavkaloridagbøkene inne på SN, og se der hvor de sliter med sult og annen styggedom.. og pris deg lykkelig for at du aldri mer behøver å telle kalorier..
Sant nok, fjonken. Det er nok av dem på SN som spiser tynnere og tynnere skiver med mindre og mindre nugatti og tror at det er veien å gå. Litt trist, egentlig. Å leve sulten, vel, det unner jeg ingen.
Er sikkert bare en liten fase jeg går igjennom, regner med å falle av tellelasset snart nok (pes i lengden å drive å måle på det!) - "problemet" er bare at jeg er vant til å veie meg hver mandag for å se til at jeg holder meg stabil, og nå er bor jeg på hotell i 6 uker uten veiemuligheter og uten muligheter til å lage min egen mat som jeg kjenner, er vant til og stoler på. Noen dager her og der på hotell eller en ferieuke eller to går jo finfint, men 6 uker er litt lenge - kan rekke å gå på en smell der - var vel derfor jeg begynte å telle til å begynne med, for å unngå det, liksom...
Hei på deg. Så lenge du er "fornuftig" og styrer unna karbobombene skal det sikkert gå bra, du har jo hatt stabil vekt i et år nå. Men jeg skjønner det er litt frustrerende når du ikke har den full kontrollen over kostholdet som du er vant til. Opp med hodet:):):)
Er det koldtbord på hotellet? Det fine med det er at man selv kan velge hva man vil :) Skal selv på hotell-weekend fra søndag til tirsdag, og der er det heldigvis koldtbord/ buffet.
Jeg teller ikke kcal så jeg aner ikke hvor mye jeg får i meg. Aner ikke hvor mye de eurodiettproduktene inneholder heller. Spiser ett måltid i tillegg, men til nå har det mest vært salat eller grønnsaker fra den lovlige lista.
Det er sikkert et supert koldtbord på hotellet, men jeg har 12 timers arbeidstid her nede / 7 dager i uken fram til 10. juli, så jeg tilbringer mesteparten av våken-tiden i et pressesenter med tysk kantinemat...
Har ikke telt på lenge jeg, så jeg aner ikke hva jeg spiser, men jeg veier 64 kg (+/-) og spiser sikkert et sted mellom 1800 og 2500 pr dag. (Gjorde det da jeg talte). Så lenge du spiser lavkarbo skal du ikke henge deg opp i det tallet !! Men begynner du på lett/høykarbo kost igjen må du nok sulte for å holde vekta ja ! :)
Det trodde ikke jeg at jeg skulle være heller.. det har blitt mindre og mindre kalorier den siste tiden... for et par måneder siden lå jeg på 1800. Før jeg begynte med lavkarbo så lå jeg på godt over 2000 per dag.
Hva når man gjør som Ole Brum og sier "Ja takk, begge deler..."? :confused: Eurodietten er jo både lavkarbo og lavkalori. Hvordan fungerer egentlig kroppen da? Noen som vet??? :confused: :confused: :confused:
Jeg ligger nok på rundt 1500-1600 om dagen. En ting er sikkert: hadde jeg ikke vært i ketose hadde jeg sulta. Gikk på GR i høst og spiste 1900, og da tenkte jeg mye på mat...:( Lavkarbo for meg takk:D
Vrææl! Det er karbebomber det.. ! Hold tunga rett i munnen nå AnnaV.. Ja, nå skjønner jeg for alvor din fustrasjon.. Tysk mat er og blir tung mat.. på alle måter.
uff, ja, jeg vet. Det første jeg gjorde da jeg kom til hotellet var å få dem til å fjerne alt i minibaren, og nå bruker jeg den som mini-kjøleskap og handler på vanlig dagligvare ting jeg kan spise. Lager nistepakke og har matboks hver dag, hele dagen. Heldigvis et kjøleskap på kontoret pressesenteret også, så jeg har litt på lur her også. Deler kontor med dansk tv2, og de synest jeg er snodig og sær som ikke blir med dem å spise. Gjorde det første dagen, og da var jeg mer sulten når jeg gikk enn når jeg kom, for å si det sånn...
...men dette betyr jo også at jeg ikke spiser varm-mat på 6 uker. Det er ikke så fett å tenke på. Det er liksom en evig lunsj, aldri frokost (har alltid proteinshake el pannekake elller eggerøre og slikt hjelle) og aldri middag. Orker ikke gå ut og spise for meg selv når jeg er hjemme på hotellet kl 2330 om dagen...
Neste gang AnnaV , baker du masse fjonkenbrød og tar med deg i et sånt transportabelt minikjøleskap. Et sånt du kan i bilen og plugge inn hvor som helst. Da har du i allefall brød nok og enkelte hoteller har også microbølgeovn til utlån.. Sjekk opp det neste gang for da kan du i allefall varme noen kjøttkaker og lage eggeomlett og slikt noe..Kontakter du hotellet på forhånd kan de ofte tilrettelegge forholdene slik at du får lavkarbomat for hotellkjøkkenet eller får muligheter til å lage noe sjøl.. Vi lavkarbere må være smarte i toppen og ha spisse albuer. Står vi på krava og gjør litt forarbeid så går det som regel greit.
Jeg får i meg altfor lite kalorier pr dag. En periode da jeg var innom en av disse vektklubbsidene var jeg nede i 600-700 kalorier pr dag, når trening var trukket fra. Ikke rart at jeg ikke gikk ned!:rolleyes:
Jeg spiser 3 rugsprø med lettere nøkkelost hver dag. Det er alt. Vet ikke hvor mange kalorier det er. Sikkert ikke mye. Men det er alt jeg klarer å få i meg.
Huff....det var grådig lite....og ikke særlig rikt på vitaminer/fett...
Er det noen grunn til at du ikke greier spise mere, eller i det minste mer variert? :kadetgaar
Er dette grunnen til at du heter streken?
mann! du kanke leve på det der! Det der ække bare antikarbo, prinsippet i lavkarbo diettene er jo at man skal spise slik vi er skapt for, vi er ikke skapt for å spise så lite som det uansett, og korn og melkeprodukter er matvarer mange ikke tåler i det hele tatt.
Det er jo sant at man ikke behøver å telle kalorier når man spiser lavkarbo, men når man først har et tall, pga at man f.eks. har lagt det man spiser inn i fitday for å telle KARBER, så får man kaloriinntaket på kjøpet.
Og det er jo unektelig litt gøy å se hvor høyt det kan være, og at man allikevel går ned i vekt. Kan være artig å slå i bordet med under diskusjon med folk som fortsatt hører på ernæringsrådets utdaterte råd.:rolleyes:
En setning jeg liker ganske godt er;
"Nå går jeg ned i vekt ja, og det er fordi jeg har sluttet å slanke meg, og fordi jeg passer på å få i meg mange nok kalorier og mye fett hver dag!":eek: :confused:
Tør ikke spise noe annet. Tåler nesten ingenting, blir alltid dårlig. Tror det har satt skrekken i meg og derfor tør nesten ikke spise.
Men har fått meg en ernæringsfysiolog og behandlere nå som prøver å finne ut av hva som feiler meg.
Kjipt å være livredd for å putte noe i seg. Skal jo fungere ute i verden også, ikke bare fly på do hele tida.
Så nå er jeg sykmeldt til de finner ut hva som feiler meg. Håper de finner det ut fort, for jeg er sulten. Men tør ikke spise. Orker ikke evige magesmerter og doflying mer. Eneste jeg klarer sånn nogenlunde få i meg er disse rugsprøa med osten. Blir ihvertfall ikke så dårlig. Fordeler det utover dagen, er så forsiktig som mulig. Akkurat som magen min ikke tåler "belastningen".
Og ja, kallenavnet er også deretter, er ikke akkurat særlig pent syn nå. Prøver bare å ta dette med litt humor:)
Kjære Streken. Ikke godt å ha det slik. Det er jo tydelig at noe er galt siden magen ikke tåler mat. Håper de finner årsaken til magetrøbbelet.
En stor :klem: fra meg.
Jeg bruker Fitday-programmet og ligger på ca 1600-1900, og går ned.
Viktig å ikke spise for lite i tillegg til litt trening og nok søvn for å nå målet.
Nå må jeg legge meg.
Jeg håper også de finner ut årsaken til problemene dine. Jeg hadde noe lignende etter jeg bodde i Indonesia en periode; jeg ble veldig underernært og var kjempedårlig av absolutt all mat i månedsvis etterpå. Heldigvis ble det bedre etter hvert, men jeg har måttet lære meg å finne ut hva jeg tåler/ikke tåler. Kjipt!:o
Så utrolig rart (og frustrerende!) da, Mint! Fant du noensinne ut av hva det var som gjorde dette - kan det ha vært salmonella eller en lokal variant av noe lignende? Og blir du fremdeles dårlig av ting?
Legen min har tatt endel prøver nå som er sendt til sykehuset, har ikke fått svar enda. Men legen mistenker ulcerøs kolitt eller hva det heter, eller så trodde hun også det kunne være allergier. For meg så spiller det ingen rolle hva det er, bare de finner ut av det. Slik at jeg med ernæringsfysiologen min kan planlegge og finne ut av hva jeg kan spise. Er så utrolig kjipt nå på sommeren også, det er jo så myegodt å spise. Ikke minst is! Jeg elsker is. Spesielt yoghurt-isen på 7eleven fra Honey Hill Farms. Og grilling! Mmmmmm.
[font=Comic Sans MS][/font]
Har forresten merket at melketing og egg i mat gjør at jeg blir dårlig, samt hvitt mel da jeg blir dårlig av bakevarer og loff osv. Dette blir jo stusselig, for jeg er vegetarianer fra før. Fugl og fisk spiser jeg men ikke rødt kjøtt. Men i det siste har jeg jo blitt dårlig av alt, så tør jo ikke ta sjansen. Blir så handikappet når man skal noe, bare doflying hele tiden og smerter i magen.
Men jeg spiser saft is, det går geit. Så får litt sommerfølelse da:)
Er forretsten allergiker, så jeg håper da virkelig at det bare er dette som gjør det. Et eller annet slags kryssallergi reaksjon eller noe. for har lest om ulcerøs kolitt, og det er ikke særlig kult å ha:(
Jeg ligger på 1500-17/1800 og går ned. Kommer jeg over 2000 står vekta stille.
Da trener jeg en del. Trener jeg ikke, må jeg ligge lavere enn 1500 for å gå ned.
Fordelingen min ligger på ca 3% kh, 75-80% fett og resten protein.
Jeg ligger visst på 1500-2000kcl nå i følge diett.no Hadde jeg spist vanlig lavkalori, så hadde jeg aldri i verden gått ned på de kaloriene.. Jeg mener det er alfa og omega hvor energien og næringen kommer i fra og sammensetningen av måltidet.
Sier meg enig med Imse. Om jeg spiser lavkalori må jeg ned i ca 1300 for å gå ned, og er mye sulten og har ikke minst stort søtsug.
På lavkarbo kan jeg ligge høyere (ligger nå på det jeg i følge en GR-kursleder skal ligge på om jeg går på GR, men da gikk jeg ikke ned. På lavkarbo går jeg ned på samme antall kcal.), jeg er ikke sulten, og jeg er nøye med å ha rett forhold av fett/protein/kh, men jeg må dessverre også passe på kcal for å gå ned.
Det må være meg som har lite magerom da. Jeg kunne aldri verden spist 3000 kcal om dagen uten å sprekke. Ikke vil jeg spise 3000 kcal om dagen heller.
Jeg er svært lite sulten på lavkarbo også, så jeg glemmer av og til å spise også. Men jeg passer på å spise jevnt når jeg husker det. Jeg ligger på mellom 1200 og 1800-1900 om dagen. Jeg BURDE spise over 2000 siden jeg er svært aktiv, men har en mental sperre for det. Jeg har ligget nede i 600 kcal uten å være sulten.
:eek: Hadde jeg spist sååå lite hadde jeg dødd! :p
Ligger nok på 1800 - 2200 kcal pr. dag og tror det er litt høyt for jeg er ikke særlig aktiv, men ammer litt ennå. Føler jeg må ha såpass for å bli mett. Fordelingen mellom karbo og fett/proteiner er ganske bra da, ligger på mellom 70-75 energiprosent fett. Må vel endre på dette om det stopper helt opp. Går ned litt sakte, men sikkert akkurat nå så da trenger jeg vel ikke gjøre noe med dette enda tenker jeg. Ikke før angsten om å gå ned fortere tar meg da! :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.