< Tilbake til oversikten

Valkeeksem

Fjonken sa for siden:

Jeg sliter i sommervarmen. Det er da det danner seg fukt i mellom øvre og nedre traktordekk. Fukt som fører til ubehagelig oppblomstring av psoriasis. Er illrød og hudløs i og rundt navlen nå og det blir bare verre jo slappere valkene blir og jo varmere det blir i været. Trenger råd for å lindre plagene.

Fjonken sa for siden:

Ikke i åpne sår vel?

Ziggy sa for siden:

Har heldigvis ikke det problemet selv, men hva med å prøve;
-Aloe Vera- krem

• A-Creme
  • Bachs Rescue Creme
  • Zinksalve

Disse gjør iallefall underverker på en svært så sår barnerumpe (og infanteriild når jeg var i forsvaret...) så kanskje det kunne hjelpe??? :)

Georgine sa for siden:

Om du har åpne sår ville jeg først lagt noen kompresser bløtet i grønnsåpevann på før jeg smurte med antiseptisk krem... Fort gjort å få basselusker i slikt når det er varmt..

luringen sa for siden:

pudder for å forebygge...men ikke i sår nei. Aloe vera gel?

Fjonken sa for siden:

Ja, der har vi det. Det blir innkjøp at antiseptiske vaskeservietter og så no aloe vera greier etterpå.... Får prøve det først.. Takk for alle råd!

dingpot sa for siden:

Aloe vera gel og aloe vera propolis krem vil jeg anbefale.

jeef-micro sa for siden:

zink er jo veldig bra for saartilheling da...

eller aselli saarsalve (fra apoteket) den inneholder tran og zink... den er helt fantastisk

Fjonken sa for siden:

Har prøvd Zink uten at det hjalp og dessuten en sånn sårsalve for såre rumper og en som funker godt veslas bleieutslett, men ikke på meg. Så nå skal jeg ile ned på apoteket for å se hva de har der.. Satser på Aloe Vera..

Georgine sa for siden:

Inotyol er en super-duper salve.. Tjukk gjørme som lindrer selv den verste såre stump på barn og da funker den sikkert på deg og :) Klissete og ekkel, men med tjære og annet godis som virker bra på huden :D

jeef-micro sa for siden:

men den svir da... jeg proevde den paa eksemen min, og jeg sto bare og hylte for det gjorde j***** vondt...

Georgine sa for siden:

Har bare smurt den i stumpen på minsten så det vet jeg ikke noe om :o :o Men er ikke den nettopp for psoreasis?

Fjonken sa for siden:

Det er den nok, men den har aldri funka på meg. Dessuten er den uthorvelig klissete.

Carisma sa for siden:

Jeg pleier å få sår av sandalane mine hver sommer, fordi de egentlig er alt for tette. Så blir det åpent sår under kanten som svir og klør noe inni h******. Men jeg bruker vanlig natusan babysalve på dety, den legger seg som et lag utenpå og beskytter, samtidig som det ikke blir for tett. Pleier å mer eller mindre forsvinne i løpet av et par dager.

Forøvrig har jeg brukt badetopp i mange år, heller enn bikini, da slipper jeg at for mye hud gnisser mot hverandre, siden den er som en litt tettsittende singlet, og dermed følger kroppen ganske bra ut og inn av diverse kurver.... :p

Merete A sa for siden:

Jeg bruker en helt nydelig krem som heter Firewalker. Den er egentlig en fotkrem, men er vanvittig bra mot alle typer eksemer, og mange jeg kjenner som har psoreasis blir også godt hjulpet av denne :-) Jeg bruker den under hengemagen min for å motvirke sår. Og glemmer jeg den og det BLIR sår, går de fort over når jeg smører på :-)

Firewalker selges i Nu Skin-butikken i Vika i Oslo.

Merete A sa for siden:

Pluss at jeg har puselankeføtter året rundt takket være denne kremen. Flere som sliter med tørre, sprukne hæler? Farvel plager: velkommen Nuskins Epoch Firewalker!

Fjonken sa for siden:

Jeg har funnet mitt botemiddel..!
Bacimycin ble smurt på eksemen i går kveld og i dag er eksemen og sårheten nesten borte!!!

Jippi!

Borealis sa for siden:

Flott, Fjonken!
Og, som det ikke kom fram av mitt korte svar tidligere, at potetmel er ypperlig for å forebygge rødhet/sårhet. Tynt lag på, og kost av overflødig potetmel. Lite kliss, luktfritt, billig og effektivt!

Fjonken sa for siden:

Ja, skal prøve det når eksemen er helt borte.. Takk for alle gode råd dere!

Gamla sa for siden:

Ser du alt har fått mange gode råd men jeg kommer likevel med et par til.
Der hud møter hud blir det jo varmt og fuktig og det er om å gjøre å hindre det så det ikke dannes sopp. Forsøk å legg ett tynnt bommullstoff (f.eks. et lommetørkle) mellom hudfoldene etter at du har vasket og tørket godt. Bruk også gjerne vekselsbehandling (En plastpose med isbiter, vekselsvis med varmen fra en hårføneren.)før du legger inn lommetørkleet. Det bruker å sette litt fart i sårhelingen. Gjenta behandlingen 3 -4 ganger daglig. Når, og der, det ikke lenger er åpne sår, er f.eks potetmel ett ypperlig middel.
Hvis det er blitt soppangrep, vil jeg anbefale antisopptabletter. De er rådyre, men kanskje det eneste som hjelper.!?;)
Kjenner ikke til alle salvene og kremene som er blitt anbefalt her, men jeg ville være forsiktig med å bruke dem, da det også,tross alt, tilfører huden fuktighet.;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.