På gameldagse komfyrer var det ikke uvanlig å steke lomper og sånn rett på komfyrtoppen. Men kan man det på keramisk koketopp? Steikepannene mine er nemlig litt i minste laget og egentlig burde jeg ha brukt takke, men det har jeg ikke. Så går det ann, uten å ødelegge komfyrtoppen?
Går det an å steke ting rett på platene på vanlige (ikke keramiske) komfyrer? Det visste jeg ikke. Trodde det ville henge seg ordentlig fast og bli svidd fort? Jeg har iallefall aldri tenkt tanken hehe.
Vi pleide å riste skiver på de gamle platene, men jeg gjør det ikke på keramisk topp. Vet ikke hvorfor egentlig, det har bare ikke falt meg inn at det kunne være noe lurt. Men jeg har ingen logisk grunn for å la være (bortsett fra at jeg er redd for å få flekker som ikke går vekk).
Nææh, da hadde aldri Nille sagt du skulle prøve, men sannsynligheten er jo stor for at det bare brenner seg dfast pga den hurtige og direkte oppvarmingen?
Tror nok ikke at komfyrtoppen din sprekker. :) Men du vil nok få masse fastbrent søl på platene . Disse platene fungerer anderledes enn de "gamle ". De øker og senker temperaturen hele tiden, så om ikke maten svir seg fast, ville du ikke fått en jevn nok varme til gjennomsteking.
Setter ikke på full guffe så da er det neppe noe problem.. Hmm, må tenke litt på det først.. Manne meg opp.. og ikke minst få orden på det jeg hadde tenkt å lage..
For noen år siden kjøpte min mor en slags "takke" som man legger rett på plata - disse er belagt med slipp-belegg slik at man får av det man legger på :D :D -f. eks. sveler (nam-nam..) For ikke lenge siden så jeg slike i en kjøkkenutstyrsforretning - veldig greie å bruke i alle fall, så sparer du din fine komfyr - selv har jeg en gammel, "vanlig" komfyr med det beste av alt - en stikkontakt ved siden av bryterne. Bytter den ikke ut før jeg MÅÅÅÅ (grillen er gåen :( ) - denne kontakten er gull verdt - jeg får aldri nok stikkontakter :p .
viss du proever, saa kan det ikke da vaere lurt aa ikke bruke metall-gjenstander til aa faa det fjaerna i allefall... bruk saanne greier som kan brukes paa teflonpanner
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.