< Tilbake til oversikten

Hva betyr lard i amerikanske oppskrifter?

Fjonken sa for siden:

Jeg fant ut at lard betyr spekk/smult.. men det høres ikke særlig godt ut.. og er ikke akkurat det jeg ønsker å bruke i min oppskrift.. Kan lard bety noe annet?

Albertine sa for siden:

Nei, lard er spekk/smult, som du sier. Men det går sikkert an å bytte det ut med noe annet?

Fjonken sa for siden:

Er smult ok lavkarbomessig? Har ikke funnet noe om næringsinnholdet i smult. Men det er vel det samme som fettranda på koteletten antar jeg.. altså helt greit?!

Albertine sa for siden:

Ernæringsmessig er det ingenting i veien med smult, det er jo rent fett. Jeg trodde det var konsistensen eller noe sånt du ikke ville ha... Bare bruk det du! :)

Fjonken sa for siden:

Var mest redd for smaken og dessuten er det jo hardt fett.. og det betyr vel metta fett.. eller er jeg helt på jordet her nå? Tror jeg bruker smør i steden jeg.. Yess.. meierismør.. !

Albertine sa for siden:

Mettet fett er jo ikke farlig...;) Hvorfor mener du meierismør er bedre?

Fjonken sa for siden:

Smaken og dessuten tror jeg det passer bedre til det jeg har i tankene.. Får prøve meg fram.. Og nei, du har rett.. mettet fett er jo ok i lavkarboland.. Fjonken var å vingla uti tradisjonelle konvensjoner igjen.. Vanskelig å snu om på tankene hele tida..

Men takk for hjelpa.. !

Merete A sa for siden:

Smult er svært vanlig i amerikanske oppskrifter. Det smaker egentlig ingenting når det brukes som fett i eksempelvis kaker. Ikke forveksle slik bruk med koking i smult ... det blir ikke så kvalmende i kaker.

Men meierismør er egentlig like godt egnet. Mer tilgjengelig også, kanskje? Jeg har ikke smult i huset til vanlig :-)

Albertine sa for siden:

Smaken kjøper jeg! :D

Må legge bort skrekken for mettet fett nå vet du, meierismør er jo også proppfull av sorten. Happy cooking! Hva lager du, forresten? Hvis du sier smultringer nå så kommer jeg sporenstreks nedover og dasker til deg med en frossen torsk!

Merete A sa for siden:

Hehe ... og her anbefaler jeg smult villig vekk i KAKER??? Jeg glemmer meg visst helt bort. Kaker fins ikke lenger i mitt kosthold. Spiser dere sånt?

Albertine sa for siden:

Lavkarbokaker finnes det i bøtter og spann, gjerne med nøtter og sjokolade eller kremost/fløte/fromasj som basis. Deilig å ta med en liten bit i selskap eller å servere hjemme ved store anledninger. Gjør livet rikere.

Summer sa for siden:

Jeg har en amerikansk venninne, og hun bruker alltid slikt når hun baker. Eller hun gjorde hvertfall det, der borte. mener å huske hun sa kakene og kjeksene ble mye bedre med slikt fett. (Men det kan jo være fordi det var det hun var vant med da..:))

Merete A sa for siden:

Aha! Det er visst en verden her i karboland jeg ikke er kjent med ennå. Kanskje fordi jeg rett og slett overhodet ikke savner kaker (ennå)?

Dante sa for siden:

Kaker har jeg ikke offret en tanke. Det er ikke på min savnet liste enda, men jeg samler oppskrifter, må innrømme det

Iset sa for siden:

Ebbamor: like greit å holde seg til 100 % naturlig mat i hverdagen, men til fest så er det veldig greit å kunne spise litt godt når alle de andre sitter og mesker seg med kaker og snop. :D

Ta en titt på oppskriftsforumet for KAKER, så skal du se at det er en helt ny verden som åpner seg for deg. Hihi. :D

bubavon sa for siden:

Jeg steker alltid i smult jeg, meierismør bruker jeg i sauser og slikt. Når jeg tenker på det...oldemoren min er av den gamle skolen og har alltid stekt i smult og nå er hun 91 år. Nei smult er ikke farlig for noen. Og ettersom jeg er veldig intressert i hvordan ting var før i gamle dager har jeg kikket i oppskrift bøkene hennes, der husker jeg en oppskrift på leverkaker hvor man skulle blande lever og svinespekk i forholdet 1:1, og servere det med fløtesaus, ikke rart at bestefaren min klager over at ribba er tørr nå for tiden når han er oppvokst på sånn kost!

Iset sa for siden:

Ja, det var gode gamle tider det. Mye fett og minimalt/ingenting med sukker. Hva skjedde? :dåne:

Fjonken sa for siden:

Jeg vil ikke røpe hva jeg forsker på i mitt kjøkken for tida.. Men det er definitivt ikke smultringer.. Det er noe som ikke en gang er søtt..
Det er derimot noe som svært mange her inne savner og får jeg det til så legger jeg det ut sporenstreks.. Ønsk meg lykke til.. For det tror jeg faktisk jeg trenger.. ! For detta kan bli vanskelig å få til nemlig.. !

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.