< Tilbake til oversikten

Er det noen andre Skaldeman'ere her?

Merete A sa for siden:

Tenkte det kunne vært artig å høre om andres erfaringer med Skaldemansk kost. Jeg har spist etter hans anbefalinger et par måneder nå, og er strålende fornøyd!

Er vi flere her inne?

Nille sa for siden:

Det er vel flere som lever mer eller mindre etter Skaldemans prinsipper her inne. Skaldemans er jo lavkarbo med fokus på fett og proteiner og ikke noe nytt egentlig. Den eneste forskjellen er at noen av oss foretrekker noe mer variasjon i kostholdet, - og derved mer grønnsaker enn Skaldeman selv spiser. Skaldemans måte er jo åpen for variasjoner. Selv om han ikke tåler grønnsaker er det mange som tåler det godt og gjerne vil ha dette med i kosten. Og det sier han er OK. På lavkarbo anbefaler vi alle i praksis grønnsaker som vokser OVER bakken. Dvs. ikke gulerøtter og poteter.
[color=purple][/color]
Om du med Skaldemans mener et kosthold helt uten grønnsaker tror jeg nok det finnes et par stykker igjen. Ellers smugspises det nok en del grønt i krokene ja ! :D
[color=purple][/color]
Vi er heldige og har Skaldeman som medlem og det hender han beærer oss med sitt nærvær fremdeles. Akkurat nå er han opptatt med ny bok. Når den er klar kommer han nok tilbake !

:)

Merete A sa for siden:

Takk for svar :-) Nå skriver jo Skaldeman at man kan spise nettopp overjordsgrønnsaker ... så jeg forstår ikke helt at det ikke er "med" i hans anbefalinger. Men, men. Jeg spiser en del grønt. Steker det for det meste sammen med mine feite kjøtt- eller fiskestykker. Maten min svømmer i fett - og jeg har aldri hatt det bedre! Det er nesten komisk, slik jeg holdt på før ... til ingen nytte. Hurra for Skaldeman, som fikk opp øynene mine! Jeg skjønner jo at han ikke har funnet på dette, det var bare boka hans jeg tilfeldigvis leste først, og plutselig forsto jeg "alt" :-)

Nille sa for siden:

Ja, det er jo akkurat det han skriver - at man kan spise grønnsaker. (som jeg skrev: "Og det sier han er OK"), men det er mange som oppfatter det slik at de ikke skal spise grønnsaker fordi han selv ikke spiser særlig av det selv (han tar ikke av om han spiser det sier han). Det er hva jeg kaller Skaldeman ekstrem - og leser man nøye så ser man at han egentlig ikke anbefaler folk å gjøre akkurat likt ham - uten grønt - heller. Men det blir på en måte oversett. Vi har hatt flere diskusjoner på akkurat det her inne !
[color=#800080][/color]
Men det geniale med Skaldeman er at han utrykker seg på en måte som HØRES. Det blir lagt merke til - og det er jo bra ! Det er nok flere som plutselig forstår "alt" som du sier. :ja:

Iset sa for siden:

Jeg digger Skaldeman! :love:

Merete A sa for siden:

Hepp!

Så flott!

monkey sa for siden:

I augusti 2005 bestämde jag mig för att gå ner i vikt och började på ett program som var lowcarb men fortfarande lean (lowfat) och gick ner 8 kg till december, sen stannade jag upp. I april läste jag Skaldeman och bytte raskt till highfat/lowcarb. Gick ner 1 kg direkt, men har sedan dess stått helt still, men jag går inte upp (eller ner...:confused: ) men jag mår så mycket bättre. Jag äter ovanjordsgrönsaker, men inte alls så mycket som jag åt före jul. Tror att det också gör att magen mår bättre.

Min egen teori om varför jag inte går ner är att jag ätit lowfat i minst 10 år och det tar tid för kroppen att ställa om sig till detta nya. Sen är jag lite osäker på om jag äter nog fett.

Men jag håller med Nille, Skaldeman är inte ensam om sina tankar. Jag har inte läst Atkins, men det jag fått med mig säger mig att det är tankar från samma gata - samma som Lidtfeldt (Fettskrämd) och flera andra.

:D

Merete A sa for siden:

Det kan godt være at kroppen din trenger å venne seg til at den får fett gjennom maten, så den etterhvert kan gi slipp på det overflødige kroppsfettet. Men hovedsaken er jo at du har det bedre med denne kosten? Sånt er gledelig å høre :-)

Grethe sa for siden:

Hei Ebbamor.
Ser at du har fulgt en fettrik diett lenge. Har du tatt noen blodprøver i forkant ? Er litt nyskjerrig, for det er jo en helt motsatt tankegang når man skal slanke seg . Selv følger jeg ketolysekuren og har slitt litt med at jeg IKKE skal spise magert. Er ikke enkelt å snu gamle vaner ;-) ( eller gamle damer som ungene mine sier !)

Iset sa for siden:

Jeg skal la Ebbamor få svare selv altså, men ville bare komme med et lite tips:

www.eat-web.com

Der finner du en haug med "pasienthistorier". På Eat-kurs (som er et slankekurs/ernæringskurs) blir alle deltakerne oppfordret til å ta blodprøver hos legen sin rett før og rett etter kurset, som varer i 8 uker. Disse prøvene viser som regel særdeles gode resultater, og på Eat-kurs spiser man MYE fett (kostholdet er vel det samme som Atkins/Ketolyse, men med mindre vekt på selve karboantallet og mer vekt på selve matvarene, tror jeg).

:)

Merete A sa for siden:

Ja, jeg tok full pakke med blodprøver i forkant. Jeg har ikke tatt nye prøver ennå. Tenkte å ta nye blodprøver i august.

Min lille "sovepute" er at jeg alltid har hatt optimale blodverdier og supert blodtrykk selv da jeg hadde en BMI på nærmere 50 på det verste.

Jeg har levd godt med kroppen min, men vært ustabil rent psykisk (ikke som følge av overvekt i seg selv, leeeeenge siden den "plaget" meg rent mentalt). Så kom jeg til et punkt i vinter/våres hvor jeg plutselig bare fikk nok av å være så tung. Det er jo mildt sagt upraktisk :-) Jeg la altså om til lavkarbo for å bli en letter utgave av arten meg. Og "bivirkningen" ble at jeg fikk en stabil psyke!

Tror det skal mye til for å få meg til å spise karbomat igjen. Jeg har det så inderlig bra på alle måter fordi jeg spiser slik jeg gjør nå.

Så får vi se om blodprøvene i august viser noen forskjell. Det ville forundre meg stort om de skulle vise noe negativt. Kommer tilbake med info når jeg vet :-)

monkey sa for siden:

Jag tog också ett fullt sett med blodprover i våras - rätt före jag började med Skaldeman. Perfekta värden. Ska ta nya någongång i höst. Ska bli spännande att se hur de ser ut. Mitt enda problem så långt är att jag fick en gallstensattack - och rekommendationerna då är att äta fettsnålt!! Men det gör jag inte och så långt har det gått bra - men jag har minst 3 stenar som ligger och gottar sig...

Borealis sa for siden:

Du skriver at du har vært på 50 i BMI. Får jeg lov å spørre hvor mye du har gått ned, på Skaldeman, og på hvor lang tid?
Helt ok hvis du ikke ønsker å svare....

Merete A sa for siden:

Jeg ANER ikke hvor mye jeg har gått ned siden jeg begynte på Skaldeman-kost den 24. april. Jeg veier meg nemlig ikke! :D

Jeg trener mye, og er redd for at vekta ikke går ned "fort nok" i følge mitt tidligere spiseforstyrrede hode. Derfor bruker jeg en snor rundt livet, nettopp slik min helt SSS anbefalte. Den er blitt veeeeldig mye for stor! Jeg har også måttet kjøpe meg nye BH-er, fordi cupen var blitt altfor romslig. Klærne for øvrig kan jeg forsatt bruke, fordi "alt" jeg har, er stretch, og det som satt som malt på kroppen før, begynner å bli slarkete nå.

Jeg NEKTER å la tallet på vekta bli en målestokk for hvor vellykket denne måten å spise på er for meg. Jeg har ALDRI hatt det bedre rent psykisk, og jeg har ikke vært i så god form siden 1981/82, da jeg var aktiv svømmer, og trente to-tre timer hver dag!

Joda, du må gjerne spørre om vekt. Men noe svar har jeg ikke! :D Jeg har imidlertid tatt før-bilder av kroppen min fra alle vinkler, og jeg tar bilder underveis. Det er STOOOOR forskjell allerede etter åtte uker.

Jeg vet hva jeg må gjøre for å nå målene mine. Gjør jeg det, spiller det ingen rolle om det tar tre måneder eller to år å komme dit. Jeg har planer om å beholde denne livsstilen resten av livet, uansett! :)

Hver har jeg en jobb å gjøre: Jeg spiser Skaldemansk, og jeg går minimum 10 tusen skritt med skritt-teller. (To ganger i uka løfter jeg i tillegg vekter med personlig trener.)

Men hva jeg veier? Hakke peiling! :)

Nille sa for siden:

Jeg mener det er utrolig smart å ikke veie seg og være fokusert på vekt, -men heller måle og SE.

Det er vannvittig mange som stresser med å veie seg hver dag=stresshormon=hemmet vekttap/manglende vekttap pga stress.

Når man er "ferdig" og nåd sitt mål m.h.t. til størrelse kan man veie seg og heller bli gledelig overrasket. De fleste som bruker snor eller målebånd eller bare ser på klærne, tror aldri at de har tatt av så mye som de virkelig har når de først trør på vekta !

Vekta er et torturinstrument !

Og som jeg alltid har sagt. Jeg kan godt veie 100 kg om jeg bare kommer inn i størrelse 38 ! :p Tallet på vekta er akkurat det, - et tall !

Borealis sa for siden:

He-he! Du oser av guts og humør! Way to go!:)
Stor klæm!

Bimmer sa for siden:

Jeg bestilte boken i dag, det er jo greit å ha flere referanser ettersom jeg kun har lest Atkins til nå :)

mvh Bimmer

Bimmer sa for siden:

Mange takk for infoen, Jankph :). Skal sjekke det ut.

mvh Bimmer

Carisma sa for siden:

På det værste veide jeg meg før og etter hvert måltid... Og før og etter jeg pussa tenner! Hvor mye pels på tenna trodde jeg at jeg hadde liksom? :p

Forøvrig tror jeg det kommer en ny skaldemann her etter sommeren. Samboeren ble MEGET entusiastisk da jeg fortalte at han kunne gå ned i vekt på å spise kjøtt og fett, og ikke så mye annet. :D

snuppa72 sa for siden:

Jupp jeg startet med Skaldeman for to dager siden :)
Merker allerede at kroppen oppfører seg annerledes,me
like that :)
For en drøm å slippe å holde seg unna fet og god mat og likevel
merke at kroppen reagerer positivt...smiler
Fordøyelsen min er mye bedre allerede:) :) :)
Eneste jeg merker er at jeg har litt hodepine :( Noen forslag
til hva jeg kan gjøre?

Klem fra snuppa :) :) :) :) :)

Hyper sa for siden:

Drikk mye vann!!!!!!
Det slipper taket etterhvert...

Jeg er på ketolyse da, og var kvalm og uvel+vondt i hodet de første dagene...
Men det ga seg!!!

Og nå jeg er heelt fin i formen!!Bedre enn på lenge faktisk!;)

snuppa72 sa for siden:

Tuuuuusen takk ;)
klem

Hyper sa for siden:

Det er nok kroppen som venner seg til den "nye" måten å spise på...

Bare hyggelig å kunne være til hjelp:)

Ha en fin kveld, og en god helg videre!

snuppa72 sa for siden:

Setter pris på den hjelpen man kan få da:)
Litt vanskelig i begynnelsen å vite om man gjør det
rett :rolleyes: hihi...
Ha en fin kveld og helg videre du også :)
klem

bofh sa for siden:

rekke hånda i været

Jeg lever etter Skaldeman. Så og si null grønnsaker, kanskje en til to ganger i uka.

Gått ned 30kg på 80 dager p.t.

Mange like referanser i 'Slank med Ketolysekuren og 'Bedre uten brød'. Men Skaldeman ligger meg nærmest i det daglige, og har ikke møtt på problemer.
Det er en foreløpig livsstil, og den sklir utmerket inn i mitt dagligliv.

Mye vann har vært nøkkelen for meg, samt supplere med vitaminer.

Amarylliz sa for siden:

Hei! :cool:
Jeg begynte med "lavkarbo" den 2 oktober. Inspirert av Skaldemann! Har ikke spist brød, poteter, pasta eller ris siden da. Samt jeg har økt på med fett! Har byttet ut margarin med smør. Det er veldig rart å fråtse i ting jeg før har hatt lyst på, men ikke tatt pga det var fetende og skadelig!
Jeg gikk ned 2 kg første uken. (veier meg mandager) Jeg må veie meg!!! Det er slik jeg er! Jeg tror jeg spiser litt lite fett! Så det er en utfordring. Men jeg stortrives med mitt nye kosthold! Er faktisk i bedre humør, og ikke så trøtt!:) Det passer meg ypperlig! Jeg har ikke noe problem foreløpig uten brød og poteter. Savner risen, men prøvde jukserisen en dag, slett ikke så værst! Jeg har litt problemer med å finne noe til frokost. Har ikke sjans til å steke egg før jeg går på jobb. Tar ofte bare noen gulostskiver og skinke med majones. Dette blir litt ensformig. Oftest spiser jeg ikke frokost av mangel på noe å spise. Og da er det lenge til lunsj. Mottakelig for tips!!:confused:

Jeg har også vært litt plaget med hodepine. Men drikker vann vann vann!!! Bedre. Hadde også litt magetrøbbel først uken. Det er bedre nå. Tror det er tilvenning i kroppen. Mindre karber og kalorier....Jeg er ikke helt Skaldemansk. Jeg spiser litt blomkål og brokkoli. Gjerne most eller smørstekt! Lite frukt.

Slik jeg føler det nå, kommer jeg aldri til å gå tilbake til full karbokost og lettprodukter!!!:eek: Dette er bare OK! :D

Nettis sa for siden:

Jeg startet med Skaldeman for 14 dager siden.
Jeg hadde litt hodepine den første uken.
Gikk ned 3 kg. den første uken men, jeg har gått opp 1 kg. igjen den siste uken:(
Ikke vet jeg hvorfor?
Jeg spiser storset: nakkekoteletter med smør,egg og bacon,løvbiff med ost og smør og slankekjøttkaken til Skaldeman.
Jeg drikker vann og kaffi med fløte.

Alyssa sa for siden:

Hei :)
Velkommen hit og gratulerer med flott vekttap!
3 kg første uken er mye, du kan ikke regne med at det fortsetter i det tempoet. I begynnelsen kvitter jo gjerne kroppen seg med en del vann også.
At du har gått opp igjen en kilo, skal du ikke bry deg om! For det første er det ikke sikkert det er reelt, i og med at vekta kan forandre seg litt opp og ned nesten hele tiden, det er så mye som spiller inn der. Og hvis du virkelig veier en kilo mer nå enn for en uke siden, kan det like gjerne være muskler!
Jeg råder deg til å ikke være så opphengt i vekta, klær og målebånd er mye bedre indikatorer på hvor kroppen er på vei :)
Og så råder jeg deg til å smøre deg med en god posjon tålmodighet.
Ikke ta det som skjer de første ukene så tungt, de virkelige forandringene tar lenger tid!

Hvordan folk går ned er også ytterst forskjellig, noen raser ned med en gang, mens andre trenger lenger tid før det skjer noe særlig.
Og en eller annen gang vil det stoppe opp litt for enhver, da kroppen gjerne skal henge med i prosessen. Den stopper gjerne opp iblant, for å få oversikt over situasjonen. ("Er det trygt å gå ned mer nå?" , "Er det nok mat her, eller må jeg begynne å spare?" osv...)
Og jeg vil tro at de aller fleste har opplevd å gå OPP en uke selv om de har vært kjempeflinke med maten.

Nå er jo du bare i oppstarten, og jeg syns du har kommet godt igang jeg :)
Glem den kiloen, fortsett som du gjør, og hvis vekta og buksene/målebåndet etter en stund fremdeles ikke viser noen positiv forandring, kan du skrive opp alt hva du spiser og drikker om dagene, så vil du få hjelp til å se om noe bør forandres på :)

Lykke til :D

Nettis sa for siden:

Tusen takk, en trenger litt oppmuntring.

maja75 sa for siden:

Hei Merethe!

Eg ser at det er lenge sidan innlegget ditt vart posta, men tek sjansen på å svare deg likevel (kanskje les du det?)..

Eg prøver ut Skaldemans kost, har akkurat starta og er svært interessert i å kome i kontakt med andre i same situasjon. Førebels er det vanskeleg, synes eg... eg vert heilt kvalm av alt feittet. Men eg reknar med at det vil gå seg til etter litt (har berre holdt på i tre dagar). Eg merkar at eg er mett i alle fall, og det er godt! I dag hadde vi også sjokolade på jobb, men eg hadde rett og slett ikkje lyst på! (Det kan eg ikkje hugse å ha opplevd før)..

Har du lyst å fortelle litt om korleis det går med din prosess?

Tears are angels sa for siden:

Hei, jeg har nå holdt på i to dager og har gått på denne kosten før. Med godt resultat skjønner jeg ikke hvorfor jeg "sprakk". men nå er det på`n igjen. 20 kg er ønsket i første omg.

Linah sa for siden:

Jeg er også helt ny på skaldeman og dette forumet. Kikket litt her før jeg ble medlem og er imponert over det jeg leser!! Kan det virkelig være mulig å spise fett og gå ned!?!:eek:hehe
Så nå skal vi prøve, mannen min og jeg-Skaldemans bok GI null er bestillt.
i går ble første deg (nesten)uten karb, merker at jeg i dag er litt svimmel men er fortsatt mett etter en liten omelett til frokost. Normalt ville jeg begynt å lengte til lunch i halv ni tiden!
Jeg bobler over av spørsmål om hva jeg kan spise, hva jeg kan forvente av nedgang osv, men skal lese boka først før jeg maser i vei!! Ville bare gi meg til kjenne her på forumet:o.
Line

sma sa for siden:

Hei, og velkommen hit!

Det er store fordeler å ha lest boken slik at man vet hvilke regler man bør følge, men dette forumet gir og også masse hjelp.

Hovedelementer; ikke over 3 karber per måltid, karbene skal komme fra grønt som vokser over jorden, spis når du er sulten, drikk når du er tørst. Frukt er fy da de inneholder masse sukker. Dere vil få manga aha-opplevelser etter hvert som dere følger dietten, men de er hovedsakelig positive og motiverende.

Å føle seg svimmel er normal da kroppen protesterer på at du har kuttet karbohydrater. Dette vil gå over når kroppen forstår at det ikke kommer noen. :p Det er bare å komme seg gjennom denne første perioden. Når man har gjort det så blir at så mye bedre; man får mer energi, man går ned i vekt, man sover bedre, man blir som regel kvitt andre plager man har. Selv fungerer min mage perfekt på dette kostholdet, og jeg har store problemer med den ellers. Helsegevinstene står i kø! :D

Lykke til! :)

kiwo sa for siden:

Hei.
Jeg er ny i dette forumet. Eller jeg har jo vært inne og lest, men ikke skrevet noe. Jeg følger Skaldemandietten og vil gjerne tro på det, men motivasjonen får noen skikkelige trøkker innimellom. Gikk ned 3,8 kg. de 3 første ukene, men uka etter var jeg gått opp 2 kg. Og jeg aner ikke hvorfor. Jeg har ikke hatt noen sprekker av noe slag, og mener selv jeg spiser nok fett. Har holdt på i 5 uker idag, og har gått ned 2 kg.....dette kommer til å ta tid. Skal ned 30 kg.

Jabba sa for siden:

Hvor mange karber er max pr dag på Skaldemann???

Homer Simpson sa for siden:

Det er ikke så nøye det, bare du ikke overstiger maks gram pr måltid. Mener det var 3 g karbo/pr måltid på 50+, husker ikke de andre... Så om du spiser f.eks 4 ganger om dagen så blir det 12 g.
Så det kommer litt an på hvor strengt opplegg du følger

Lars'ern sa for siden:

Skaldemann selv anbefaler jo å ta det pent. 0,5 kilo i uken er et godt mål etter hans(og mange andre) sin mening. Da slipper man å bli dvask i huden etter kilone er borte. Selv ser jeg gjerne at 25 kilo fett blir borte, men at 5-6 kilo muskler kommer til. Regner med at dette vil ta et års tid, og har ikke tenkt å stresse noe på veien dit. Har faktisk ikke veid meg på flere måneder, men "antar" at det er ca 25 kilo som skal bort. Før eide jeg meg hele tiden, og dette ble bare stressende for meg.
--- Vælvære først- Kilo som nummer to.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.