Dorothy sa for siden:
Hvordan tror dere kostholdet er om 100 år? Selv tror jeg utviklingen går mot mer fett og mindre karbohydrater.. Håper det kommer stadig mer lavkarboprodukter, både i butikkene og som måltider på restauranter.
Dorothy sa for siden:
Hvordan tror dere kostholdet er om 100 år? Selv tror jeg utviklingen går mot mer fett og mindre karbohydrater.. Håper det kommer stadig mer lavkarboprodukter, både i butikkene og som måltider på restauranter.
Merete A sa for siden:
Jeg tror også på mer fett og midre karbo i framtida. Jeg er ny her inne, og synes det er vanskelig å navigere på sidene. "Finner" ikke meg selv, heller ... prøver nå å svare på et innlegg for å se om det dukker opp :-)
Borealis sa for siden:
Av og til ser jeg for meg et slags "høybråtensamfunn"...noe a la det vi så i Demolitionman, for de som har sett den filmen. Dvs, farlige ting blir forbudt. Og da ser jeg for meg sukkerforbud, tobakksforbud, transfett, m.m. At disse tingene blir helt ulovlig...
Fjonken sa for siden:
Om 100 år er sukker forbudt og det samme gjelder transfett og raffinert hvitt mel. 85% av befolkningen lever et lavkarboliv og fedme er noe som har blitt tatt på alvor så behandlingstilbudene er mange og gode og på statens regning Lavkarbofilosofier og -kostretninger er eget fag i grunnskolen. Halv- og helfabrikata eksistere kun i form av sunne lavkarbovarer. Det er stor satsning på økologisk og ubarbeidet mat i Norge og i verden forøvrig. Trening og fysisk fostring er også eget fag i grunnskolen. Både i form av teori og prakisk. Det legges vekt på å legge forholdene til rette slik at barna får utfolde seg naturlig og fysisk. Det er kommet en lov som regulerer barn og voksnes tidsbruk til passive aktiviteter som tv-titting og pc-bruk. Røyk og alkohol fårs kunn utlevert ved resept på apoteket. Og dette gjelder kun for folk over 65 år. Salg over disk er avskaffet og forbudt for alle under 65 år. Alle arbeidsplasser og skoler er pålagt å ha treningsrom og fysiske aktiviteter for sine elever og ansatte minst 1 time pr dag. Vannautomater står strategisk plassert overalt og gir alle tilgang på frisk,kaldt og gratis vann.
Lavkarborestauranter er mer en regel enn et unntak. Fastfoodkjedene er snudd helt om, det samme gjelder snopleverandører. Helsekostkjedene har inngått fusjon med dagligvarekjedene, så nå får man kjøpt stevia og dopapir på samme sted. På Apoteket selges nå kun reseptbelagt alkohol, tobakk, snus og reseptpliktige medikamenter.
Utopi... nei, jeg tror ikke det! Dette er fullt mulig å gjennomføre og vi ser jo at det går den retningen..
Borealis sa for siden:
Wow! Håper du har rett....sku gjerne levd da!:rolleyes:
Dorothy sa for siden:
Samme her :D Men jeg både tror og håper at "karbo-elskere" etter hvert vil innse at deres metoder er feil.
donjuanwannabe sa for siden:
Jeg tror lavkarbo blir mer og mer utbredt men jeg tror mange spiser høykarbo som nå også om 100 år. Og jeg tror at melkeforbruket kommer til å synke sakte men sikkert fremover og om kanskje 100 år så er det bare 20 % av befolkningen som drikker melk. Men det kommer jo sikkert mange andre produkter som erstatning så tapet for meieriene ikke blir så store likevel?
Og det forundrer meg ikke om Statens ernæringstilsyn og diverse andre høykarboforståsegpåere predikerer ett høykarbo kosthold "for det er jo det sunneste, uten protest" om 100 år også. For de vet jo best. Tror neppe de forandrer mening.
Iset sa for siden:
Jeg går for Fjonkens versjon av verden om 100 år. Det er iallefall lov å drømme. :D
nalana sa for siden:
Jeg tror det er en grunn til at statlige ernæringsfysiologer stritter imot lavkarvo. De er nok ikke så dumme at de ikke tror det virker. De tenker nok på andre ting, det går nemlig ikke an hvis man tenker litt globalt å anbefale et kosthold som ikke inneholder de matvarene det er mest av i verden. I de fattigste områdene, og de er jo ganske store globalt, er jo folk avhengige av ris, korn og mais.
Allikevel tror jeg også at store deler av den rike verden kommer til å spise mindre og mindre sukker og stivelse. Det er jo kjempefint for helsa, men hvis det blir som spådd over her, så vil det kanskje ikke være mulig sånn råvaremessig i rike Norge en gang:eek: . Vet ikke helt jeg, tenker bare litt høyt her:confused: . Kanskje man bare må avle opp flere dyr og dyrke mer av andre kornsorter og slutte å finmale så mye:rolleyes: .
Er det så enkelt tro?:o
Merete A sa for siden:
I følge Anthony Colpo på nettstedet www.theomnivore.com ville det vært nok lavkarbomat til verdens befolkning dersom landbruket over hele verden la om til å dyrke gress, og lot kjøttfe få beite naturlig. Jeg aner ikke om han har rett, men det er en fin tanke :-)
Dorothy sa for siden:
En interessant tanke i hvertfall :) Er jo lov og håpe.
bubavon sa for siden:
Det skulle vært flere som han der ute! En helt vanlig mann som jobber som personlig trener i australia som har skjønt dette med kosthold og ernæring, og som brenner så iherdig for å spre budskapet at han lager en så bra side som theomnivore.com er. Om alle begynner å gjøre noe sånt no' skjer ting fortere og vanlige mennesker vil kanskje engang forstå at alt de kan om kosthold fra før bare er tull og at de må lære seg å tenke på nytt. Bravo!
Sugarpill sa for siden:
Åhh gud for et mareritt..noen som har lest boka "1984" av George Orwell? Dette minner meg om denne.
Jeg håper at samfunnet har forandret seg til å være mer tilrettelagt sunn livsstil, men tvang er ikke veien å gå.
Med for all del, de som driver med salg av ulovlige stoffer i dag kommer jo til å gjøre stor buisness..synes jeg ser junkiene på karl johan hviske "vil du kjøpe en pakke sigaretter? Bare 300 kr pakken!"
Veien til et sunnere liv må gå gjennom folk selv. Ikke ved tvang fra myndighetene. At enkelte ting, som prostitusjon og salg av narkotika, skal være forbudt er jeg fullstendig enig i. Men et sånt totalitært Høybråten-samfunn som dette vil jeg søren meg ikke leve i. Hva skjer med folk som blir påtvunget endringer de ikke vil? De gjør opprør og mistrives.
Hvis dette blir realitet skal jeg søren meg leve så usunt som mulig de neste 50 årene, for å forsikre meg om at jeg ikke er i live når dette skjer..:p
Og det med alkohol: Siden når ble det så fælt å ta seg noen glass vin av og til???
Sugarpill sa for siden:
Forresten, skal det bli fritt frem for alle over 65 å drikke seg/røyke seg/spise seg ihjel? Er dette en måte å få bukt på eldrebølgen på? La oss la dem drepe seg selv, så slipper vi pensjonsutgiftene?
Jeg kan forsvare bruk av tvang av personer som er livstruende alkoholikere/rusmisbrukere etc. Men dette er søren meg overgrep. Skal vi ikke heller la folk få oppleve gleden ved en sunnere livsstil gjennom forebyggende, oppmuntrende tiltak enn ved å påtvinge dem det? Hvor mange har ikke fått en averasjon mot fysisk aktivitet etter å ha blitt påtvunget gym på skolen? Veien til en sunnere livsstil går gjennom en selv, ikke gjennom tvang.
Usmakelig.
Hva med Asia forresten? Skal vi påtvinge dem lavkarbo, når de faktisk har funnet en vei til en sunn befolkning gjennom inntak av mer høykarbo, dog sammensatt av en annen type karber enn den typen vi i vesten inntar? Og de overspiser ikke på samme måte som oss heller. Overvektsproblemene i Asia kom for alvor etter at fastfood gjorde sitt inntog.
Og du må produsere 7-16 kilo korn for å produsere en kilo kjøtt fra ei ku. Og MYE mer gress. Vi er for mange mennesker i verden til å produsere nok kjøtt og fisk til lavkarbokosthold for alle. Så hvis vi alle skal leve høykarbo får vi sprenge av et par og femti atombomber sånn at vi får redusert befolkningen i verden.
Det er j.... lett å leve lavkarbo når du er rik. Prøv å produsere nok kjøtt til å fore befolkningen i den tredje verden. Linken det er vist til oventil er en utopi. Vi må allerede utrydde store mengder regnskog årlig for å få utvinne beitemarker til å produsere nok kjøtt. Og selv om vi utrydder all regnskog (en fantastisk lur ide..) vil det ikke være nok.
Enkle løsninger for rike mennesker..la oss bare gi faen i resten av verden.
Sugarpill sa for siden:
I tillegg til å utdanne seg innen personlig trening og kosthold kunne han godt lært seg litt grunnleggende info om landbruk, naturforvaltning og verdens ressurser. Hva vi vet om kosthold er en ting. Forvaltning av verdens ressurser er informasjon på et nivå de færreste har nok kunnskap til å kjenne til. Jeg har lest MYE om dette, men jeg kan ikke nok, men nok til å vite at denne mannen prater tull. Gi meg beskjed når han har tatt en grad innen nevnte fag, så kan jeg ta ham alvorlig.
Beklager alle postene, men sjelden har innlegg på lavkarbo.no gjort meg så eitrende forbannet som nå.
Edit: Jeg har en venninne som er utdannet innen u-landsproblematikk, samfunnsøkonomiske problemstillinger etc, som tok doktorgraden sin basert på problemstillingen med mangel på mat i verden. Jeg skal presentere henne for nettsiden linket til over og ta det opp med henne for å få en uttalelse fra en person litt mer kvalifisert innen temaet.
Iset sa for siden:
:eek:
Jeg skulle iallefall ønske hvitt sukker og transfett, samt tobakk ble totalforbudt, så kan folk bli så forbannet de bare vil. :D
Sugarpill sa for siden:
Hvorfor :eek: ? Fordi jeg er for at mennesket skal få velge selv? Fordi jeg ser lenger enn min egen nesetipp?
I min drømmeverden ville hvitt sukker vært forbudt, men det er egentlig opp til meg selv å holde meg unna det. En hver må ta ansvar for sitt eget liv! Og enkelte u-land baserer sin økonomi på produksjon av sukker. Du får finne et levebrød til dem Iset. Kanskje kokainproduksjon i stedet?
Å avgiftspålegge sukkerprodukter mer er en god ide, slik man betaler store avgifter for røyk og alkohol. Hvorfor handler folk så mye godis i Sverige? Fordi det er billig!
Tobakk er tungt avgiftspålagt, noe som fører til at stadig flere slutter/kutter ned på forbruket. Antirøykekampanjer har vist seg å funke godt, også forbegyggende arbeid. Hvorfor ikke satse mer på det, i stedet for å forby det man finner for godt å mislike?
Merete A sa for siden:
Skjønner ikke at du har samvittighet til å spise lavkarbomat, Zen! Du høres ut som du ville hatt det bedre om du viet tiden din til rettferdig fordeling av ressursene i verden?
Hva gjør du på en lavkarbo-site?
dukker
Iset sa for siden:
Ja, jeg ser jo ikke lenger enn min egen nesetipp når jeg mener bevist skadelige produkter skal forbys. :rolleyes:
Det beste hadde jo vært om menneskene kunne få velge selv, men så lenge slike ting er tilgjengelige vil altfor mange velge det usunne, det ser vi jo på fedme- og sykdomsepidemiene som herjer verden rundt nå. Vi dreper oss selv med kniv og gaffel, og det velger vi selv.
Det er ikke min jobb å finne levebrød til noen, det får politikere/verdensledere ta seg av. Jeg kommer bare med min mening, og jeg syns ikke noe om at bevist skadelige stoffer selges fritt i handelen tilgjengelig for gud og hvermann!! Jeg støtter ikke sukkerproduksjonen bare fordi det er levebrødet til noen. Jeg støtter heller ikke narkoindustrien eller barnearbeid selv om det også er levebrødet til mange. :o
Merete A sa for siden:
Jeg tror ikke forbud er veien å gå. Mennesker som forstår hva dette handler om, kan VELGE å spise sunt. De fleste går jo fortsatt rundt og TROR på det statens ernæringsdiktatorat preker om! Det kommer til å ta tid ... men jeg tror lavkarbofilosofien vil seire :-)
Og alkohol i riktige mengder er jo faktisk SUNT, da :-)))
Grethe sa for siden:
Jeg banner vel kanskje litt i kirka nå, men jeg synes at Zen har mye rett i det han sier. Og forbud har aldri vært veien å gå , i alle fall ikke for meg. Har stor tro på opplysning og opplæring, se bare når det gjelder tobakk. Der virker de store kampanjene mens forbud bare gjør folk opptatt med å snike seg unna og smugle.
Jeg mener at skolen skal styrkes, få flere fag som er kostholdsfokuserte og få vekk brus, kaker og godterier fra skolen. Det er ungene vi må starte med, det er de som er fremtida!
Iset sa for siden:
Klart du ikke banner i kirka, både Zen og du og alle andre har jo rett til deres meninger, samme hva det er. :)
Zen er nok kanskje mer fornuftig enn meg, iallefall veldig bevisst og saklig. Men jeg vil allikevel mene at et forbud PLUSS skikkelig opplysing og opplæring, er veien å gå. Jeg syns ikke sukker, tobakk og slikt har noe i handelen å gjøre overhodet og hadde virkelig nytt et forbud! INGEN mennesker trenger disse varene, og et forbud vil selvsagt gjøre at de fleste ikke lenger vil spise det/røyke.
Vil man være kriminell, så får man heller være det. Umoralske folk finnes overalt allikevel. La politiet ta seg av den saken.
Men opplæring og opplysing er like viktig, jeg sier ikke jeg vil ha det ene fremfor det andre. Begge deler, ja takk. Opplysing i skolen er særdeles viktig.
Sugarpill sa for siden:
Utrolig usaklig av deg å si noe sånt. Men for all del, jeg har dårlig samvittighet fordi vi i den vestlige verden bokstavelig talt spiser opp andres ressurser. Men det jeg først og fremst fokuserte på her var hvordan noen kunne påstå at hele verden kunne leve lavkarbo hvis man bare lot kyrne beite fritt. Nå er det en gang slik at verdens ressurser er feilfordelt. Og at noen mennesker i den vestlige verden spiser lavkarbo endrer ikke vesentlig på dette bildet. Men å påstå at alle kan det? Det er rett og slett tull.
Synes du kan holde deg for god til sånne kommentarer som det der i en seriøs debatt.
Grethe: Jeg er en hun, ikke han.:p
Fjonken sa for siden:
Mitt innlegg som du reagerte å vannvittig på er visjonært ikke konkret. Jeg tar utgangspunkt i den normen som i dag regjerer i vårt samfunn og de trender som titter fram. Vi lever dessverre i en stat som liker å dra nisselua og lover og regler ned over hodet på folk. Derav fikk vi røykeloven og derav konkluderer jeg med at flere lover av samme slag vil bli framsatt i fremtida. Det forundrer meg ikke om Norge vil fortsette Høybråtenpolitikken. Den er blitt veldig forankra i vårt samfunn.. og trenden sprer seg med røykelover i de fleste europeiske land. Så hvorfor skulle det ikke bli slik at det blir totalforbud mot røyk og sprit og dataspill.. ? Alt som er påviselig skadelig for kroppen vil helsemyndighetene helst utslette fra jordens overflate.. Så hvorfor ikke en innstrammning i de normer og holdninger og regler og lover som allerede eksisterer.. ? Tror ikke mine tanker om framtida er å utopiske som enkelte vil ha det til.. og hva kan hvermansen gjøre med det? Hjalp det å protestere villt mot røykeloven? Var det noen som motsatte seg 18-års grensa for kjøp av tobakk og øl? Kan vi i realiteten gjøre noe med at staten høster gryn på økte avgifter på tobakk og sprit? Norge er anderledeslandet.. Vi er det eneste landet med Brustadbuer.. Det sier vel litt!
Iset sa for siden:
Heia røkeloven. Jeg elsker den.
Sugarpill sa for siden:
Jeg sier ikke at det ikke er mulig. Jeg sier at jeg ikke vil leve i et slikt samfunn. Jeg sier at jeg synes det er feil å påtvinge folk slikt. Jeg har aldri sagt at det samfunnet du skisserer ikke kan bli virkelighet.
Det jeg kaller tull og en utopi er påstanden om at det er nok ressurser til at hele verden kan leve på lavkarbomat.
Fjonken sa for siden:
Greit med en oppklaring. Og påstanden om at det er nok ressurser til en hel verden på lavkarbo har ikke kommet fra min munn. Så den kommenterer jeg heller ikke.
Sugarpill sa for siden:
Jeg vet at den ikke kom fra deg. Derfor skrev jeg et nytt innlegg om den posten, uten å quote deg.:)
Fjonken sa for siden:
Shjank ju! :D
Kristian sa for siden:
Jeg tror det er godt mulig for alle å leve på lavkarbo fordi at når du spiser lavkarbo så blir du raskere mett og dermed så trenger en mindre mat. Før spiste jeg tre kotteletter til middag og det gjør jeg fortsatt:) . Dessuten har vi overproduksjon av kjøtt i norge idag og mye ubenyttet areal.
Poteten er byttet ut med mer grønnsaker. Jeg spiser mye mer egg enn før men det er jo ingen sak å produsere mer egg. Det ville gå med mye mer hønsefór som er mel. det spiser jo ikke vi mere så det kan hønene få.;)
Istedenfor potet kunne vi produsere mer grønnsaker. Kornet hadde ikke trengt å bli så finmalt og dermed så hadde vi fått mer mel ut av kornet.
Melken hadde vi brukt til å lage mer hvitost av og sukkeret kunne vi ha importert som uraffinert eller som splenda.
Ja, jeg tror det er mulig at hele Norge kunne ha spist lavkarbo. Men jeg tror ikke det hadde vært mulig for hele østen å slutte å spise ris...
Kristian sa for siden:
Jeg syns det er flott at det har blitt forbudt å røyke på de fleste offentlige steder, dette har ført til at jeg ikke lenger blir pådyttet røyken.
Tenk om dette også gjaldt høykarbovarer, da hadde jeg sluppet å blitt pådyttet dette i enhver sammenkomst.:rolleyes:
Sugarpill sa for siden:
Hele Norge kan spise lavkarbo ja, hele skandinavia også om så var. Vi har ressurser, og det vi ikke har importerer vi fra andre land. Det jeg protesterer vilt på er jo påstanden om at hele verden kan leve slik. Å produsere lavkarbomat er som sagt langt mer ressurskrevende enn å produsere korn, selv om man spiser litt mindre gjør det ikke opp for den forskjellen.
Det med å spise mindre er for øvrig et godt poeng, Kristian. Vi spiser oss jo ihjel i den vestlige verden (flere overvektige enn underernærte mennesker pr. i dag), og det er klart at all overspisingen er ekstremt ressurskrevende. Og vi tar ressursene fra de som trenger dem mest- McDonalds i USA importerer kjøtt fra f.eks. Brasil, der det brennes ned regnskog for å få beitemark nok til kjøttproduksjonen. Og det ferdige kjøttet blir så solgt til spottpris til utlandet. Hadde de kunnet dyrke korn til egen befolkning kunne mange flere munner vært mettet.
Oppsummering: Jada, hele Norge, sikkert hele Europa, kan spise lavkarbo. Spesielt en mer moderat lavkarbo a la lindberg (produksjon av f.eks bønner er ikke fullt så ressurskrevende som kjøttproduksjon). Men å sette verden på lavkarbodiett? Ikke mulig.
Og nå skal heller ikke vi fete nordmenn glemme at de mange steder i verden klarer seg utmerket på det kostholdet de har. Asiatene lever lenge og er friske, selv med høykarbo og uten for mye fett.
Pass opp for Jehovas vitner-tendenser med å skulle presse sin egen livsstil på resten av verden..
Sugarpill sa for siden:
Røykeloven blir etter min mening noe helt annet. Den er fornuftig og logisk, hvilket også har vist seg i at det ble så lite bråk med å innføre den.
Hvis jeg sitter og røyker inne på en kafe forsurer jeg lufta for deg og utsetter deg for potensiell fare med min passive røyking. Man kan knapt si det samme om jeg spiser en bolle ved siden av deg, bortsett fra at du blir fristet. Men fristelser er det menneskets eget ansvar å motstå.
Synes dette forbuds-snakket smaker av fanatisme, arroganse, gammelkommunisme og igjen, jehovas vitne-mentalitet. Presse seg inn i livet til folk og ta fra dem muligheten til å velge selv. Vil dere ha en kuet, misfornøyd befolkning eller en befolkning som selv oppsøker en sunn livsstil og lever godt med den?
Fjonken sa for siden:
Jeg synes ikke noen presser noen her jeg.. Dette er jo en tråd der temaet er visjonært og fremtidsrettet og bærer preg av fabuleringer. Det er ingen her som konkret setter fram ideer om å tre meningene sine ned over andre. Her er det bare fabuleringer.. så langt jeg kan se i allefall.. Tanker om hvordan verden KAN se ut om 100 år. Ikke konkrete lover og regler for hvordan verden SKAL se ut.. Det er forskjell på det..
Sugarpill sa for siden:
`Du presenterte en visjonær verden. Flere gikk ut og applauderte den entusiastisk, og er for forbud av div.slag.
Fjonken sa for siden:
Ja, men det betyr jo ikke at jeg mener at det blir sånn 100%. Det betyr kun at jeg antar at det blir sånn på bakgrunn av den utvikling man ser i dag. Og om folk vil applaudere eller fordømme denne visjonen, ja så er det deres sak. Jeg legger kun fram en modell på en mulig framtid.
Kristian sa for siden:
Jeg mente ikke at det burde være forbudt med karborike matvarer men det hadde vært ønskelig om det alltid hadde vært ett lavkarboalternativ slik at vi hadde sluppet å ta med mat eller måtte be om spesialbehandling.
Sugarpill sa for siden:
Men så er det jo heller ikke dine meninger jeg har "gått til angrep" på.;) Du kom, så vidt jeg har sett, ikke med noen bastante uttalelser om hvorvidt dette var ønskelig eller ikke. Inntill du gjør det ser jeg ingen grunn til å ta en fight med deg. :p Ikke at jeg vil fighte med noen andre heller..folk (inkludert meg selv) har sterke meninger om dette, og jeg er svært i mot enkelte av disse meningene, så jeg argumenterer for mitt syn.
Sugarpill sa for siden:
Da får det bli vårt ansvar å etterlyse dette. Tilbud og etterspørsel, vet du.:) Om mange nok ønsker dette, retter serveringssteder og utsalgssteder seg etter det. De vil jo ha pengene våre.:) Fastfood-restauranter i USA (og sikkert i Norge, jeg går ikke på slike steder) har jo presentert sunne (vel, en del er vel sunne iflg. offentlige anbefalinger..fettfattige og karborike) matalternativer. Og Torkil forteller jo stadig om en restaurant i Arendal som har egen ketolysemeny. Vi får bare mase!
Å forlange at venner og bekjente skal diske opp med egen lavkarbomat til meg vil jeg ikke forlange.
Fjonken sa for siden:
Det jeg reagerer mest på er at du debatterer og argumenterer mot fabuleringer og drømmer og visjoner som om det skulle være konkrete lovvedtak og noe som SKAL gjennomføres. Sånn er det jo ikke.. Tråden er ment som en linje med løse tanker..og fremkasting av hvordan det muligens kan bli.. Å dra i gang en seriøs debatt pga disse drømmetankene er å angripe det litt feil.. Kast inn dine egne visjoner og drømmer om framtida, heller enn å angripe andres visjoner..
Iset sa for siden:
Hun snakker nok helst til meg, som er for slike forbud. Jeg syns bare det er litt artig jeg, å se folk reaksjoner. :D
Sugarpill sa for siden:
'Leser du hva jeg skriver, eller? Jeg så på dette som en seriøs diskusjon. Ingenting indikerte at det ikke kunne være det. Noen er for forbud, jeg er i mot. Jeg argumenter for hvorfor. Noen viser til en nettside der det hevdes at det er nok ressurser i verden til at alle kan leve lavkarbo. Jeg argumenterer i mot. Jeg har da for søren ikke argumentert som om dette skal være konkrete lovforslag. Jeg sier klart i fra hvorfor jeg ikke synes et slikt samfunn som ble skissert blir feil. At du leser det jeg skriver som om jeg argumenterer for konkrete lovforslag, vel, det fatter jeg ikke. Du ser jo ut til å ta alt jeg skriver som et angrep på din visjon.
Mine egne visjoner og drømmer om fremtida finner jeg mest passende i en annen tråd.
Herregud, beklager om jeg ødela diskusjonen din. Det er tydeligvis ikke lov til å "banne i kjerka" i enkelte tråder. Det ville jo vært fint å merke disse trådene, slik at jeg slipper å tråkke i salaten med å argumentere for mitt syn, selv om det strider mot flertallets, siden det ble tatt så ille opp i denne tråden.
Forumseksjonen dette ble postet i blir for øvrig kalt "generell ernæringsdebatt". Man skulle jo tro at det var lov til å debattere her.
Sugarpill sa for siden:
Det var flere her som var for slike forbud. Jeg stilet ikke innleggene mine spesifikt mot deg. Det er jo ingen tvil om at vi er uenige om dette, du har din mening, og jeg har min. Jeg respekterer selvsagt at du og andre her har sine meninger. Jeg har bare sagt min mening om hvorfor jeg synes et forbud blir feil, jeg. I tillegg til at jeg tok opp den teorien som ble presentert om lavkarbokosthold i hele verden kontra ressurser.
Jeg synes det er et interessant tema å debattere, og du ser jo ut til å tåle en diskusjon uten å ta det ille opp. ;)
Iset sa for siden:
Ja selvfølgelig. Jeg liker godt en frisk diskusjon jeg, og jeg respekterer jo andres meninger. :D
Fjonken sa for siden:
Jeg trekker meg ut, fordi du Zen ikke ser ut til å forstå hva jeg mener uansett.
bubavon sa for siden:
Man må jo også huske på at i verden i dag brukes svært mye av den dyrkbare marken i verden til helt unødvendige ting, her er en liste over de plantene som tar opp mest plass i dag:
1.kaffe
2.mais
3.hvete
4.ris
5.sukkerroer og sukkerbeter
(6.soyabønner)
Kaffe og sukker er jo ikke nødvendige deler av et kosthold og å kutte ut disse er et skritt i riktig retning
Og metodene man bruker i jordbruket altfor mange steder er også feil, ensidig jordbruk ødelegger jorda og gjør den avhengig av kunstig gjødsel osv. for å kunne klare å gi avling. Det er også slik at hele 20% av kornavlingene i verden går tapt fordi den mugner, enten i åkeren eller mens den lagres, eller at den blir spist opp av gnagere. Så metoder som kan hindre dette er virkelig et stort steg for å fore hele verden.
Her i norge er beitemarker lite utnyttet, det er ikke uten grunn at fjellet i norge har begynt å gro helt igjen, mange har slutter med å sende kyr og sauer opp i fjellet om sommeren og det er jo synd.
Også på verdensbasis er beitemarker dårlig utnyttet, feks. i den vestre delen av kina er det enorme områder som kunne brukes til beitemarker (området er på størrelse med argentina), men siden kina har liten tradisjon for dette brukes det ikke. Og hvem sier at asiater har et så sunt kosthold? De spiser ikke andre typer karbohydrater der, stort sett bare hvit ris. Et kosthold basert på hvit ris, grønnsaker og litt belgfrukter er ikke et optimalt kosthold for mennesker. Og det har heller ikke vært tradisjonelt i kina, det var ikke før verdenskrigene at kostholdet i kina forandret seg til det de har i dag. Jeg har en bok her hjemme om tradisjonell kinesisk ernæringsmedisin, et eksempel om mat som skal øke fruktbarheten: ''den som steker asparges i fett, heller over en eggeplomme og spiser denne rett hver dag, vil merke at den stimulerer det amorøse begjær''. Ja, men verdenskrigene forandret mye, det gamle kina ble rivd ned og erstattet med det nye kommunistiske systemet som sjelden funket i praksis.
Det samme har skjedd andre steder i verden, før 2. verdenskrig, var nesten alle leger i den vestlige verden enige om at fett var bra for deg (jeg har lest bøker om dette fra 1800 tallet, oldemora mi har mange slike bøker) men etter krigen ble alt mennesket hadde lært seg om ernæring de siste 500 000 år erstattet med noe helt annet, at fett gjør deg feit, egg øker kolsestrolet og alt det der.
Merete A sa for siden:
Jeg oppdaget nettopp at trådene her inne gikk over flere sider :) Hehe, jeg må le av meg selv ... jeg lærer heldigvis noe nytt hver dag jeg er her inne!
Det var jeg som i et tidligere innlegg viste til Anthony Colpos påstand om at vi kunne nære verdens befolkning på lavkarbomat dersom landbruket ble lagt om. Jeg ser at Zen motstrider dette, og i midten sitter jeg som ikke vet noe som helst om hva som er sant eller mulig.
Har bare behov for å presisere en ting: Anthony Colpo har (så vidt meg bekjent) ikke skrevet om disse tingene på sine ellers eminente websider www.theomnivore.com Hans mening om akkurat dette med verdens ressurser kom fram i en privat mail fra ham til meg, der jeg spurte ham om dette, fordi en bekjent av meg hadde stilt meg kritiske spørsmål til mitt kostvalg og kalt meg en uetisk superegoist som kunne finne på å droppe karboene.
Anthony Colpo mener altså at det finnes ressurser nok til å fø verdens befolkning på lavkarbo (dersom folk vil HA slik mat, da). Han mener det finnes uhorvelige mengder uutnyttet beitemark i verden (ja, se bare her i lille Norge, vi er vel ikke alene om å ha det slik, selv om de dessverre hugger regnskog i Amazonas?), og at hovedproblemet med ressursfordelingen i verden handler om korrupte regimer (både i u-land og i vesten) kombinert med vestlig hovmod og arroganse.
Tar Colpo virkelig så feil?
Sugarpill sa for siden:
Hvis denne mannen kan vise til noe seriøs forskning fra noen med utdannelse innen feltet skal jeg ta det til etteretning.
Jeg har snakket med tidligere nevnte venninne som har tatt doktorgrad innen dette feltet, og hun kalte dette tøvprat og idiotisk synsing. Hun hadde ikke tid til å komme med en lengre skriftlig utredning jeg kunne presentere her nå, men hun skulle se hva hun fikk til.
Jeg fant det viktig å videreformidle min venninnes (som er en fagperson) syn, og vil publisere det her om hun kommer med noe skriftlig/aktuelle linker. Bortsett fra det gidder jeg ikke delta i denne diskusjonen lenger, mine innlegg her var jo åpenbart ikke velkommen.
Merete A sa for siden:
Synd du melder deg ut av debatten. Jeg valgte jo å fortsette da jeg oppdaget at innleggene strakk seg over flere sider ... hehe :)
Jeg skal ta opp spørsmålet med Anthony igjen i løpet av helga. Selv har jeg som sagt overhodet ikke peiling på disse tingene.
Og selv om det skulle vise seg at mister Colpo er helt på jordet, kan han en hel masse om lavkarbomatens positive innvirkning på menneskene. Selv om han ikke er professor, er han en av de som har mest kunnskap om disse tingene av folk jeg har vært "borti". Sidene hans er definitivt verdt flere besøk: www.theomnivore.com
Et annet aspekt ved det moralske/etiske i debatten om lavkarbomat:
Dersom jeg fortsetter å spise høyglykemiske karbohydrater, går jeg til grunne. Hvilken nytte har så min eksistens på denne kloden? Spiser jeg lavkarbomat, kan jeg kanskje bidra til at verden blir et bedre sted for noen ... Ingen kan hjelpe alle ... eller?
Typisk meg, da: Alltid optimist :) Og velger altså å snu dette til noe positivt. Er jeg en navlebeskuende egoist?
Det skulle ikke forundre meg om din venninne kommer med et svært overbevisende innlegg om at verden ikke kan fø på menneskene med lavkarbomat. Og det skulle heller ikke forundre meg om det kan finnes like overbevisende eksperter som hevder det motsatte. Er det noe vi som er tilhengere av lavkarbomat begynner å bli vant til, er det jo at professorer og bedrevitere av ALLE slag, mener at vi er helt på jordet, og at lavfett og lavkalori er kilden til sunnhet og helse. Så får man vel egentlig bare stikke fingeren i jorda, bruke hodet, og finne ut hvem man vil tro på. Enige blir "ekspertene" nok aldri, uansett.
Eller?
Iset sa for siden:
Jeg finner overhodet ikke noe egoistisk i å gjøre sitt beste for å overleve og ha et bra liv her på jorden. Da yter man mer og kan være til mer hjelp for andre enn om man spiser seg ihjel eller har en svært dårlig helse, må leve på uføretrygd etterhvert og har et råttent liv. Dersom jeg fortsetter på høykarbomat (ja, tilogmed Grete Roede og lignende) vil jeg IKKE få et verdig liv. Jeg vil ikke kunne få flere barn sannsynligvis, jeg vil ha PMS, sove dårlig, våre irritabel, en dårlig mor, ha lite energi osv.
Hvis det gjør meg til en egoist å spise lavkarbo fordi jeg vil ha en normal/god helse, så får jeg heller være egoistisk! :snill:
Jeg tror nok alt hadde blitt bedre om flere og flere gikk over på lavkarbo. Sykefraværet hadde blitt enormt redusert, folk hadde fått enormt mye mindre fysiske og psykiske plager. Legene hadde vel blitt omtrent arbeidsledige, men det får så være. :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.