< Tilbake til oversikten

Magen har gått i vranglås

Miriam sa for siden:

De siste 6 ukene har jeg intensivert hva trening og kosthold angår og jeg drikker masse. Ble noe oppgitt her for få dager siden da nedgangen vises lite på vekta. Tenkte at det må ha vært at kroppen begynner å få muskler.
Da kom jeg plutselig på at jeg omtrent ikke har gått på do. Kjøpte derfor noen urter i helsekosten og tok noen.
Trøste har bodd på do de siste to dagene og natt til i dag og joda vekten føyk ned. Men de pillene kaster jeg for ble både kvalm og dårlig av dem.

Noen som har opplevd at magen har gått i vranglås ved kostomlegging?

Har gått på Fedon før og lever stort sett på det ellers men er mere nøye nå. Dette er første gang jeg har opplevd.

Skulle tro at ved øket aktivitet, fiber og vann så burde magen gå som ei klokke.

Miriam sa for siden:

Etter å ha lest litt så er det kanskje at jeg får i meg for lite fett.
Hvordan i huleste kan jeg det når jeg ikke liker fett. Steker i rapsolje osv men klarer ikke dressinger osv.
Er det noe kostholdsgreier jeg kan innta hvor jeg slipper fettsmaken?
Bruker omega 3.

luringen sa for siden:

Glemte å si i den andre tråden din om fett at du også får kjøpt Udos choice som kapsler!!

Magen tar litt tid er min erfaring...Spiser du noen syrnede produkter? Kan anbefale Fitline youghurten (se jouralen til fedonisten).

Psylliumfrø (fiberhusk) er fint å ha i smoothies eller youplait/youghurt. For mye protein og fiber kombinert med for lte vann og fett = full stopp ja..

Du kan bruke Lactulose (flytende) (på apoteket) for å få det i gang, det er ikke farlig.

Miriam sa for siden:

Takker for svar:)

mofe sa for siden:

Veldig vanlig at man får både mindre og fastere avføring når man går over til lavkarbo :ja: Tar litt tid før magen venner seg til det. Samt - og dette er kanskje litt vel "ekkelt" å lese, men fremdeles sant - musklene i endetarmen trenger å bli sterkere, fordi avføringen blir fastere. De er jo ikke vant til det, derfor kan det i begynnelsen være vanskeligere å "få ut ting". :)

Bevegelse er viktig også, for å "få ting i gang" der nede i tarmene. Type massering av tarmene. Og vann. Og fett.

Men går det altfor mange dager uten resultater (3-4 dager), så blir det jo relativt vondt og ubehagelig etterhvert, og da kan det være en ide å gå på apoteket og skaffe seg Lactulose.

Fjonken sa for siden:

Dessuten blir mengden av avføring mye mindre.. ergo går man mindre på do for å gjøre nr.2.. men destod oftere for å gjøre nr 1..;)

Iset sa for siden:

Ja, ikke alle får forstoppelse, men mange får sjeldnere avføring og TROR de har fått forstoppelse. ;)
Om det er like vanlig på Lindberg som på høyfett-filosofier vet jeg ikke.

bubavon sa for siden:

Ikke overdriv fiberinntaket heller da, det er ikke alltid at det får magen til å gå som ei klokke. Jeg vet at fedon ofte anbefaler ganske store mengder fiber, noe som ikke alle trives med.
Jeg merker det selv jeg, tipper på at jeg har ligget på ca. 5-10g- fiber daglig de siste to årene og har aldri hatt noen problemer med det, men om jeg en dag spiser noe veldig fiberrikt som feks. bønner, så blåser magen seg opp så jeg går rundt og fiser. Samtidig som det stopper seg litt opp ''inni der'' osv..

Merete A sa for siden:

Jeg hadde litt treg mage rundt tiende dagen med lavkarbomat. Pøste på med litt kaffe, og så ordna det seg :-)

Oban sa for siden:

Henter fram en gammel tråd her, som for meg er veldig aktuell.
Jeg har fra jeg begynte på ketolyse, merket at jeg går sjeldnere på do enn før, og det er blitt hardere. Men de siste ukene har det blitt verre.
Mannfolk går ikke på apoteket for slikt ;), så min kone har fått noen dråper som jeg skal ta hver kveld. Det hjalp litt, men ikke nok. Nå har jeg også begynt med et pulver som røres ut i vann, og skal drikkes 3 ganger daglig. I tillegg har jeg fått noen kapsler, tror det var selolje, som visstnok skal smøre systemet.
Det skrives her at tarmene trenger tid til å venne seg til lavkarbo. I mitt tilfelle gikk det bedre i starten. Nå føler jeg meg helt ødelagt "der bak".
Der er like før jeg gir opp kuren og kaster meg på svisker og rosiner...:(

Summer sa for siden:

Har du forsøkt psylliumfrø?

luringen sa for siden:

linfrø og kaffe!!

norwegiana sa for siden:

Min erfaring er at benefiber gjør meg forstoppet mens vi-siblin løsner det!
Den erfaringen vet jeg andre deler med meg.
Rart, men sant.

Oban sa for siden:

Nei, men om de greiene jeg tar nå ikke hjelper, prøver jeg gjerne alt. Hvor kjøper jeg slike frø?

norwegiana sa for siden:

Hva heter det du tar nå?
De frøene der er enten vi-siblin som jeg kan anbefale (apotek)
eller husk på helsekosten (som også er samme frøene etter som jeg har forstått).

Jeg har prøvd alt og med hånden på hjertet, av alle de produktene sverger jeg til vi-siblin (og jeg er ikke selger ;) )

Oban sa for siden:

Det pulveret jeg rører ut i vann heter "Lunelax", mens dråpene heter "Laxoberal".
Forøvrig har jeg hatt en det bedre i dag enn i går, så det ser ut for at ting begynner å virke.:cool:

norwegiana sa for siden:

åh, det hørtes ut som de dråpene legen anbefalte meg, hun sa det kunne ta noen dager ved oppstart så lykke til. :)

nattinatt sa for siden:

ser du står på lavkarbo, og er gjerne ikkje i ketolyse? eg har lagt inn tråd om der eg spør om kva meny andre på lav karbo holder seg til.kanskje du kan sei noko om det i så fall?? Eg har fått treig mage etter eg gjekk utav ketolysen.Men var flinkere å drikke vatn då!!

Oban sa for siden:

Vet ikke helt hva du mener her, men jeg spiser lavkarbo-mat etter Ketolyse. Det er når jeg er i ketose at jeg får treg mage.

Dippsey sa for siden:

Etter jeg begynte å spise ett par skiver med KK helsekli brød om dagen så fungerer magen som en drøm....Merker virkelig stooor forskjell.
Det er også viktig å drikke nok. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.