< Tilbake til oversikten

Får i meg for lite fett.

Miriam sa for siden:

Etter tip fra noen her så ser jeg at jeg får i meg for lite fett og det har medført at forbrenningen er lav og at magen er gått i stå.
Inntar daglig omega 3 eller tran.

Hvordan i huleste kan jeg få i meg fett når jeg blir kvalm av fett.
Steker i rapsolje osv men klarer ikke dressinger osv.
Er det noe kostholdsgreier jeg kan innta hvor jeg slipper fettsmaken?

Boxie sa for siden:

MCT-olje som du får tak i på apoteket. Den er uten smak og lukt. Men den har konsistens som vanlig olje og dersom du ikkje tåler å få det i munnen så kan du skylle dette vekk med litt farris. Kullsyre får vekk oljelaget i munnen.

Miriam sa for siden:

Hvor mye må jeg ta pr dag?

Jeg som alltid har hatt kolestrol på ca 3 har fått dobblet det i løpet av kort tid. Mere enn det også.
Kosten er så og si fettfri og jeg spiser mye grønnt og alltid gjort det.
ikke inntar jeg snacks, godter eller brus.
Det enste forskjellen i livstil må være at jeg trente mye før men ikke de siste årene pga leddproblemer mm. Nå har jeg begynt å trene litt igjen.
Skjønner ikke hvordan jeg skal få det ned.
Vil ikke denne oljen gjør det vondt verre?

Ziggy sa for siden:

Nei Miriam, problemet ditt er at du ikke spiser nok kolestrol, så kroppen er nødt til å produsere kolestrol selv... problemet er bare det at kroppen ikke er programert til å stoppe produksjonen av kolestrol når den har fått nok av dette viktige stoffet for kroppen.

Spiser du derimot mye kolestrol i kosten, trenger ikke kroppen å produsere nevneverdig kolestrol selv, men nyttiggjøre seg av det kolestrolet den trenger fra maten. På denne måten slipper man en situasjon med forhøyet kolestrol, noe jeg tror flere her inne kan signere på...

Og du spiste vel litt anderledes for noen år siden da du trente mye, enn det du gjør nå, eller???

Tror også Torkil, som er lege og grunnlegger av Ketolysekuren, kan bekrefte dette. :)

luringen sa for siden:

det er akkurat det....vi tror vi spiser sundt (=fettfattig) men så er det ikke så bra likevel..

Riktig fett får ned/stabiliserer kolesterolen. Det er også "god og dårlig " kolesterol..

MCT olje kan du bruke i feks smoothies, og det merkes ikke. Helt sant. Samme med rapsen. Rømme og creme fraice da? Orker du ikke det heller?

Du vil finne masse om olje etc her inne hvis du søker i tråder. Lykke til.

Boxie sa for siden:

Jeg kan alt for lite om kolestrol og vet ikke hvordan MCT-olje vil virke på det. Men det finnes nå margariner som er snille med kolestrolet (de grønne... heter de Vita hjertegod ?), men da må du jo ha det på brødskiva eller steke med det. Men jeg skal spørre en veninne av meg som genetisk har høyt kolestrol og som kan alt som hva hun kan spise. Får jeg tips til fett hun kan spise skal jeg legge det inn her.

Miriam sa for siden:

Ang kosten min før så likte jeg ikke fett da heller (aldri spist smør,margaring og fett) Men spiste mere karbohydrater. Nå er det lite karbohydrater jeg får i meg og ende mindre fett.
Det eneste er mere egg men det skal vle ikke påvirke sånn?
Legen sendte meg et ark over hva jeg ikke skal innta osv men jeg inntar jo ikke noe av det som var oppført.
Kan vin øke kolestrolet da? Drikker ikke mye men mere enn før.

Har opplevd mye stress kanskje det har påvirket kroppen.

Kan være noe i det du sier.

Miriam sa for siden:

Klarer ikke margarin heller på brødet. Ikke engang da jeg var liten spiste jeg smør eller margarin. Tror tranen reddet meg for det gikk ned.
Steker kun med rapsolje eller olivenolje.

Er ikke overvektig men har noen kilo for mye.
Men mamma fikk høyt kolestrol uten at vi kunne skjønne det. Hun er vel prototypen på erkesunn og slank .

Takk for hjelpen.

Ziggy sa for siden:

For all del, folk må gjerne bruke margariner om de vil for meg... men de må da også være klar over at margarintypene er fulle av transfettsyrer, som av stadig flere eksperter anses for å være svært skadelig for kroppen vår... for det er her snakk om kunstige fettsyrer som vi ikke er tilpasset å fordøye fra naturens side...

Så om du skulle bare ha gjort deg selv en eneste god tjeneste... kutt ut margarinen, og bruk heller ekte meierismør og kaldpressede, flytende planteoljer i sin naturlige form.

OM du lurer på hva margarinen gjør med kroppen din, så kjøp en pakke brelett f.eks., og en pakke meierismør. La dem stå frem på hver sin plass på kjøkkenet, og se og lukt på dem etter et par uker... hvilken ville du ha brukt i maten din... ja det vil du fort se... tenk da hva de gjør med kroppen din...

Miriam sa for siden:

Det er så rart for selv yoghurt naturell og lettrømme får jeg sånn kvalmeopplevelse av. Før likte jeg det godt i b.la tzatsiki.
Skal ta meg tid til å søke litt her. Takk!!:)

Miriam sa for siden:

Bruker som sagt hverken margarin eller smør da jeg ikke tåler det.

Ziggy sa for siden:

• Trening senker kolestrolet i kroppen
  • Vin senker lkolestrolet i kroppen
  • Stress øker kolestrolet i kroppen

For det første så må du følge med på kolestrolet ditt i samråd med fastlegen din, men samtidig så kan du selv prøve å endre kostholdet slik at kolestrolnivåene går ned.

Liker du bernaisesaus med biffstrimler og en god salat???
Liker du Gresk salat med en GOD olivenolje???
Liker du kokte egg eller speilegg???
Hva med hardkokte egg og majones på en syltynn lavkarbobrødskive???
Liker du Laks med eggerøre og en klatt rømme???
Liker du rømmevafler laget med svært lite mel???
(oppskrifter er det flust med her inne)

Skjønner du hvordan jeg prøver å vise deg hvordan du kan endre på matvanene, om enn ikke sånn over natta, men over tid... ;)

Ziggy sa for siden:

Mmm.. den der var vel mere ment for Boxie den da... ;)

Boxie sa for siden:

Hm...er ikke Udo's choice full av sunt plantefett? Kanskje man kan tilsette det i smoothies feks? Den har litt stram nøttesmak så det er nok greitt å kamuflere smaken.

luringen sa for siden:

hehe...hører du nå da?? Bare å kaste alt du trodde du visste om fett og sundt kosthold på dynga..;-)

Udos kommer også i kapsler!!

Ziggy sa for siden:

Vet ikke helt jeg... for Udo- olje må oppbevares i kjøleskap for ikke å harskne... og det gjør den på null tid om den får stå fram etter at den er åpna... tror det spesiellt er linfrøoljen som er så ustabil i den oljeblandingen der...

Og sist jeg sjekka, så var det ikke kjøleskapstemperatur inne i kroppen min, ihvertfall...

Boxie sa for siden:

Fint, så fikk jeg endelig en unnskyldning for å kaste den flaska jeg har stående i kjøleskapet. Det er ikke favoritt-drikken min akkurat, men jeg har jo ikke hatt samvittighet til å tømme ut slike sunne, dyre dråper. Som kanskje ikke er så sunne likevel.......

Ziggy sa for siden:

Tror ikke du er alene der, nei... selv syntes jeg den derre Udo- olja smakte helt for jævlig... jeg brekte meg nesten når jeg brukte den for mange år siden- vel og merke FØR jeg ble klar over fettets viktige funksjon i kroppen, og hva som egentlig var sunt og usunt fett.

Og du... tenk deg de som spiser kapsler... kjenner de om de svelger dårlig, harsknet olje??? Nope... stakkars dem, spør du meg.

Boxie sa for siden:

Huffja, jeg kjenner de som går rundt og gulper harsk olje hele dagen pga sånne kapsler. Men rå nøtter er vel bra fettkilde? Det er jo godt også og lett å få i seg.

Ziggy sa for siden:

Rå nøtter er et godt alternativ, ja, men dog med unntak av peanøtter, som jo heller ikke er ei nøtt... med du verden så godt...

Så hasselnøtter, valnøtter, macademianøtter osv. kan nytes med god samvittighet... og du kjenner ganske så fort på smaken om de er gamle og harske... i motsetning til de derre kapslene ja...er SÅ enig med deg her, Boxie!!! :D :p :D

Miriam sa for siden:

Begynner å se en mulig årsak.

Da kan jeg fortsette med rødvin:)

Trening har jeg ikke kunnet de siste årene mulig er det en årsak til forhøyet kolestrol lsiden jeg trente aktiv før. Bekken og ledd har kranglet de siste årene.
Men de siste 6 ukene har jeg altså klart endelig å gå jevnlige turer og tatt 100 sit ups hver kveld.

Stress har det vært ekstremt mye av av ulike årsaker.

Jeg har fått høre at mitt/vårt kosthold er svært sunnt. lager det meste fra bunnen av og liker fisk svært godt. Men utifra det jeg leser her så må jeg øke fettintaket.
Selv om jeg ikke liker fett så elsker jeg bønner og nøtterr. Kan øke mengden av det. Vær mere nøye å få i meg tran eller omega 3 kapslene.

Iset sa for siden:

Liker du ikke majones, rømme, krem, bacon, kjøttdeig osv heller?

Miriam sa for siden:

Majones liker jeg ikke lengre. Skjønner ikke hva det er for det klarte jeg før og det var godt til reker. Nå blir jeg kvalm.
Lettrømme kan jeg få i meg i små mengder. Bacon går fint ann og istedet for kjøttdeig spiser jeg karbonadedeig.

Det som er utrolig er at jeg i syden i fjor spiste egg og bacon til frokost hver dag og hadde gått ned 1.5 kg da jeg kom hjem. Unnte meg masse godt men det meste var fedon mat. Kreta er jo et flott sted å være hva slik mat angår.

Trolljenta sa for siden:

Rapsen merkes i smoothies. Den smaker gjennom alt jeg har prøvd å kamuflere smaken i.. yuk :nedfor:

Trolljenta sa for siden:

Det er vel fordi linfrø inneholder mye omega 3 som harskner lett.
Har ikke du noe omega 3 i ditt kosthold?

Kapsler er eneste måten jeg får i meg omega 3 og 6 på, så da får det bare være..

Ziggy sa for siden:

Joda, jeg bruker EyeQ hver dag jeg... vet det koster skjorta, men jeg er veldig fornøyd med den. Smaker ikke trtan i det hele tatt, bare en frisk smak av sitron- uten ettersmak av noe slag. Hadde jeg villet, kunne jeg drikke hele flaska.. så god er den...

Kapsler klarer jeg ikke... jeg brekker meg bare jeg får dem bak i munnen...:eek: :eek: :eek:

Et lite tips... knekk en kapsel med jevne mellomrom og lukt/smak på den. Lukter/smaker det harskt, så kast dem, da er de gamle!

Trolljenta sa for siden:

Den har jeg ikke prøvd, men jeg prøver alt, så skal teste den når jeg er tom for pikasol.
Hvor mange gram omega 3 er det i en sånn flaske (ikke fiskeolje, bare det som er omega3)?

Hva med omega 6? Det er en av de tingene jeg ikke blir helt klok på. Kjøttdeig, egg etc. inneholder jo arakidonsyre som er en type omega6.

Avocado er jo også bra, vet ikke om noen har nevnt det enda.

Ziggy sa for siden:

I 5 ml EyeQ
er det;

186 mg EPA (omega 3)
58 mg DHA(omega 3)
20 mg GLA (omega 6)
10,8 mg vit. E

Jeg tar 3 ts hver dag av denne. Må faktisk gjemme flaska for ungene, ellers ville den vært tom i løpet av en dag, og da lødder jeg ikke- de ELSKER denne fiskeolja!!!

Ellers trenger du ikke bry deg om omega 6, for det får du massevis gjenom dagens kosthold, så å ta det i suplements form, ja det mener jeg er helt unødvendig.

Torkil sa for siden:

Hei
Her er det mye å ta fatt på. Jeg har BI-eksamenfra i dag kl 15 til mandag kl 15, deretter skal jeg til Madrid , så her blir det "skudd fra hoften".

Kolesterolnivået er arvelig og alle har sin personlige verdi som kan gå litt opp og ned avhengig av livsstil.

95% av Kolesterol dannes i leveren, resten kommer med maten. Kolesterol benyttes med gallen til å oppta fett slik det kal transporteres i blodet. Så jo mer fett du spiser og jo hardere det fett er jo mer kolesterol må leveren danne for å oppta kostens fett. Derfor spis lite fett og olje fremfor melange ( som er helt forferdelig fettstoff!)

Du er blott litt overvektig, og bør neppe slanke deg men benytte fedon-kost e.l. for et sunt kosthold. Ut over omega 3 tror jeg IKKE du trenger så mye annet fett-tilskudd.
Få fettet fra maten, det er mye MYE sunnere, smaker bedre og er mye billigere.

Avokado med reker.
Laks og annen fet fisk
egg
dressing (olje-eddik)
Nøtter.
Grovt brød med ymse frø og olje.

Husk på høyt inntak av sukker og stivelse forverrer blodfettene. " det er sukker som gjør kolesterol farlig" ikke kolesterol og fett i seg selv.

Spis masse grønnsaker av alle slag og frukt bortsett fra banan.

Det hadde vært interessant å vite din Totalkolesterol, HdL-kolesterol (det gode) LDL-kolesterol ( det dårlige) og Triglycerider. (vanlig fett) da hadde det vært svært mye lettere å gi råd. Veldig viktig er det også å vite om det er mye slag og infarkter i fasmilien eller om alle blir 100 år.

Kanskje du spiser tilstrekkelig fett og de som gir råd antar at du er i gang med en kostindusert ketose-kur hvor man må ha mye fett.

Dessverre ble dette veldig kort. Jeg skal se om jeg finner tråden når jeg er tilbake.

Lykke til
Torkil

Trolljenta sa for siden:

(EPA + DHA) x (antall ml i flasken/5 ml) = (186+58) x (200/5) mg = 9760 mg; ca 9,8 gram
Fant denne på helseshoppen til 207 kroner. Skal jeg ta 2-3 gram omega 3 pr dag som Fedon anbefaler kommer jeg til å bli ruinert ganske fort med mindre jeg har fått solstikk og ikke klarer å regne :p

Tror ikke jeg får i meg nok omega 6 nå lenger. Får litt tørr hud og eksem på hendene/armene innimellom. Har aldri vært plaget med det før, så tror det kommer av for lite omega 6 i perioder.

Ikke meningen å kapre tråden din Miriam :o

Ziggy sa for siden:

9 gram ren omega 3 pr. dag, seriøst??? Er du klar over hvor mye fisk det tilsvarer??? :rolleyes:

Skulle like å vite hvilket oljemerke du har funnet som gir deg så store mengder ren omega 3 i form av EPA og DHA jeg... uten at du må tømme flaske for hver gang da... :cool:

Miriam sa for siden:

Tusen takk Torkil.
Jeg har fulgt Fedon opplegget i snart to år nå med noen opphold innimllom, og jeg har sett at har jeg fulgt dette til punkt og prikke så går jeg sakte men sikkert ned. Men så stopper det opp.
Ellers har jeg spist lite karobhydrater og har ellers svært lite sukkerinntak. Bruker mye fruktose også når jeg lager hjemmelaget syltetøy noe jeg spiser lite av. Spiser ikke godter, brus og saft e.l. Er ikke glad i kaker og bruker ellers svært lite hvetemel i kosten. Ferdig mat og halvfabrikata svært sjeldent.

Ja det er mye hjertesykdom i min familie og min far som var erkesunn og idrettsmann ble tidlig hjerteoperert. Min morfar døde kun 50 år av hjerneblødning til tross for en sunn livstil. Min mor fikk også plutselig høyt kolestrol og det til tross for at hun alltid har tenkt kost og er en meget slank dame.

Ja jeg har noen kilo for mye men legene anser det ikke for helseskadelig. Får lite hjelp der. Er nå 64 kg og er 1.60 høy men de kiloene legger seg på magen og opp og vises godt da jeg er lett i beinbygningen. Må nevne at jeg før siste svangerskap veide 52-55 kg. Men nå er jeg 5 år eldre og ser at det ikke er naturlig å være så slank som jeg var før. Men noe skjedde under svangerskapet med kroppen mulig pga preeklamspi og etterpå tok det lang tid før jeg kom meg.

Er utredet i det siste da legene ikke skjønte hvorfor jeg ble så dårlig i begge svangerskapene og tok b.la diverse nyreprøver. Hadde ellers lavt blodtrykk men fra dag 1 i svangerskapet steg det fort og ble skyhøyt. Var ikke overvektig og var nøye med hva jeg spiste. Fikk også svangerskapsdiabetes i siste svangerskap.

Ang kolestrol så vet jeg at totalkolestrolet nå er 7,6 og jeg fikk sjokk da jeg fikk vite det. Legen skrev at det var det "gode" kolestrolet som var for mye?? Før lå det "totale" på ca 3 og har alltid gjort det. Det har steget til så mye på kun under 1 år.
Det eneste jeg kan se er forandret er at jeg i vinter satt i ro i 6 mnd pga en fotopr samt mye psykisk stress av ulike årsaker.

Ble mye dette.

Takk igjen for tips og gode svar.

Trolljenta sa for siden:

Nei, ikke 9 gram hver dag, men 2-3 gram pr dag. Jeg prøver å ta 4 pikasol hver dag, men glemmer det litt innimellom.. Da varer en boks med pikasol i halvannen mnd eller noe sånt. Vet ikke hvor mye ren omega 3 det er i fet fisk, men trodde 2-3 gram tilsvarte ca 100-150 gram fet fisk.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.