Borealis sa for siden:
Noen som har lest denne? Kommentarer? (Svensk forfatter, tror jeg...)
Borealis sa for siden:
Noen som har lest denne? Kommentarer? (Svensk forfatter, tror jeg...)
monkey sa for siden:
Jag har läst den - Fettskrämd heter den. Den är väldigt bra! Han lyckas till och med beskriva torra vetenskapliga fakta på ett intressant sätt. Författaren heter Lars-Erik Litsfeldt och är helt riktigt svensk. Boken finns inte översatt vad jag vet. Jag beställde den på Adlibris.se hem till min mamma och sen fick hon skicka den vidare för jag hittade ingen nettbokhandel som skickar böcker utomlands.. irriterande!!
Han har en blogg som jag kan rekommendera blogg.passagen.se/lits/
Och sen borde ni även läsa Dr Annika Dahlqvist - hon är bra
blogg.passagen.se/dahlqvistannika
:)
Karin sa for siden:
Men hva går denne filosofien ut på, da?
Borealis sa for siden:
Hei, takk for svar!
Jeg har vært på biblioteket her i Harstad, og di hadde den ikke. men biblotekene samarbeider litt, så de skulle prøve få tak i den for meg. ETT bibliotek i Norge som har boka...!
monkey sa for siden:
Han har ingen speciell filosofi - hans budskap är detsamma som Skaldemans, bara presenterat på ett mer vetenskapligt sätt.
Författaren led själv av övervikt och diabetes 2 och följde alla kostråd men gick inte ner i vikt, vilket hans doktor ville att han skulle göra.
Tillslut slängde han ut alla kostråd och gjorde tvärtom - dvs en Skaldeman - och började äta fett och kött och fisk och slutade äta bröd, pasta, potatis och ris. Resultatet blev att han minskade i vikt och är helt fri från sin diabetes. DVS Lowcarb/high fat - samma som Skaldeman, Ketolysis, Atkins etc.. Jag ser det som samma grundfilosofi, bara lite olika sätt att nå samma mål.
Vad Litsfeldt gör är att han presenterar en hel del fakta - dvs varför kolhydrater uppför sig i kroppen på det sätt den gör och hur den ombildas till glykos - men han lyckas presentera dessa torra fakta på ett underhållande och lättförståeligt sätt.
:D
Borealis sa for siden:
Høres veldig bra ut! Gleder meg til å lese boka!
Nå har jeg lest C.Clark, og er måtelig imponert. "Bedre uten brød", som jeg nå holder på med, DEN er bra! Appellerer veldig til min logiske sans ihvertfall!
Jeg er nok blitt en lavkarb for livet.....!
Nena sa for siden:
Jeg har lest boka nå, og synes den er veldig bra! Anbefales på det varmeste - lettlest og underholdende samtidig som man får presentert en hel del nyttige fakta. Ikke lett å finne svenske nettbokhandler som sender utenlands, men her er en jeg har brukt før - kan ikke bestille via skjema, men via e-post eller telefon.
monkey sa for siden:
Jag vill bara informera om att Litsfeldt nu kommit ut med en ny bok - mer lättläst och med massa oppskrifter.
"Ät fet mat och bli frisk och smal" heter den. Du kan köpa den genom Förlagsbutiken som skickar utomlands - jag fick den iallafall till Norge.
butik.pagina.se/FB_Produkt.asp?art=72411279
Kan verkligen anbefalles!!;)
Iset sa for siden:
Mat og Helse har en artikkel med intervju av mannen, kjempeinteressant!!
Nena sa for siden:
Supert, Monkey - den skal jeg virkelig anskaffe meg! Jeg liker hans måte å skrive på :D :D ...
Nena sa for siden:
..men fikk helt hakeslepp da jeg så frakta - selve boka kostet 235 kr, mens frakt var på 230 kr!!!!! Boka var ikke spesielt stor, så hvorfor den ikke ble sendt som brev må gudene vite! Fikk med faktura som skal betales innen 30 dager. Men jeg undersøkte jo ikke fraktpris først, så det er jo min egen feil :o - hadde nok prøvd å få en bokhandel til å ta den inn for meg ja. Med andre ord ikke helt som å handle på Amazon eller andre store nettbokhandler... Herved er dere advart - men når det er sagt, gleder jeg meg veldig til å lese boka :D :D :D ! Følger med på websidene hans (www.fettskramd.se, der er det også et forum med spennende lavkarbo-innlegg), og er begynt å lese en del andre svenske lavkarbo-blogger. Anbefales!
Hyper sa for siden:
Hvor befinner dette biblioteket seg da?:)
Borealis sa for siden:
Eh...er såpass lenge sia, at jeg husker ikke...Depot-bibioteket?!:confused:
Nena sa for siden:
Universitetsbiblioteket i Stavanger har den:D
monkey sa for siden:
Nena, var fick du boken ifrån? Jag har inte fakturan här, men jag är ganska säker på att jag inte betalade 230 kr i frakt och boken kom i brevlådan som brev.. till Norge. Jag köpte den från Pagina.se.
Ett forum ni inte får missa är Annika Dahlqvists forum. Där pågår det mycket spännande för tiden - bl a ett manifest för LC/HF för att förmå etablissementet att ändra kostråd till diabetiker och oss andra.
Nena sa for siden:
Monkey - bestilte den også fra Pagina, fikk beskjed om at ordren ble overført til FörlagsSystem AB - og derfra ble altså boka sendt som Postpaket Utrikes - Eur zon 1, står det på fakturaen. Har ikke sjekket portotakster, men går ut fra at bedriften vet hva de holder på med :rolleyes: . Helt tullete praksis, men det er jo som sagt min egen feil at jeg ikke spurte om frakt før jeg bestilte. Har aldri fått så mye i frakt på svenske bøker før - tydelig at de helst ikke vil ha norske kunder ;) .
Men boka er kjempebra!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.