mofe sa for siden:
Kjøper du klær fra HM? Titt her..
guro sa for siden:
Jeg var redd for det. Jeg synes HM klærne er skummelt billige ... :o
Aline sa for siden:
Uæææ! :(
mofe sa for siden:
Mm.. Det er sånne ting som gjør meg så rasende forbannet - urettferdighet.
Men kommer jeg til å fortsette å kjøpe klær på HM? Helt sikkert.
Man føler seg maktesløs avogtil.
Aline sa for siden:
Økonomien min tilsier også at jeg kommer til å fortsette å handle der...
grums!
jeef-micro sa for siden:
er HM så billige da? og gjør de så forskjellig fra de andre kleskjedene? ikke at jeg synes dette er greit eller noe, for det er helt forferdelig, men jeg lurer på om det kun er HM som gjør det...
Summer sa for siden:
De har jo vært i søkelyset for slikt tidligere, jeg trodde de hadde lært jeg. :kadetgaar
Albertine sa for siden:
Min første tanke er at dette må avskaffes øyeblikkelig, men hva skal de ungene da gjøre? De må helt sikkert jobbe for å få tjent noen kroner til familien, og det å bli sendt på gata er verre i mine øyne. Det er grusomt, tragisk, men virkeligheten.
Summer sa for siden:
Hvordan er kursen der, og hvor mye er 12 øre verdt der nede, og hvor mange t-skjorter klarer de å sy i løpet av en time?
jeg er forsåvidt enig med deg Albertine, men samtidig, så bør vi rike land gjøre slik at de som får en jobb faktisk KAN leve på den også, at de ikke sliter seg ut på noe som ikke engang gir til mat på bordet. Så vi bør jo hvertfall øke utbetalingene, selv om de ikke trenger å stå i stil med skndianaviske lønninger.
mofe sa for siden:
Ja, ikke sant. Man må se på virkeligheten også. Foreldrene har kanskje ikke noe annet valg enn å la barna jobbe, selv om de vet at det er under uverdige forhold. Men hva er alternativet? Prostitusjon?
Det er vanskelig å se det store bildet når man hører om sånt.
Jeef; klart dette ikke kun gjelder HM i "hele verden". Det foregår nok ting som er både verre og bedre, i større eller mindre skala.
Ja - her mener jeg at HM (og andre "oppdragsgivere") har et stort ansvar. Hva med f.eks kampanjer med jevne mellomrom, hvor de selger spesifikke t-skjorter - og opplyser om at 5 kroner av det kunden betaler, går rett til arbeiderne som syr klærne?
På den annen side - da får jo HM fokus på at det ER barn som lager disse klærne - og det vil de jo ikke ha.
Komplisert, komplisert.
Aporops.
Det var et forslag her for noen måneder siden at regjeringen skulle slette all u-landsgjeld. Tror det er et riktig sted å begynne, når det gjelder hvordan vesten kan hjelpe. Men vet ikke om dette forslaget kom igjennom?
Mint sa for siden:
Muligens er jeg kynisk nå, men de 12 ørene er faktisk penger det også, særlig for de som ikke har noen annen mulighet til å forsørge seg selv og sikkert også familie. Vi må ikke glemme at andre kulturer har andre tradisjoner enn oss når det gjelder alder og arbeid. Ikke alle går på skole til de er 25.
nøtta sa for siden:
gir vi de 12 øre per t-skjorte fortsetter i-landene bare og grave u-landene enda lenger ned , vi blir rikere de blir fattigere !
Huldr sa for siden:
Jeg er så enig med nøtta. 12 øre er sultelønn! Det er helt uakseptabelt, og vi må stille krav til kjeder som H&M. Vi har et ansvar som forbrukere og beboere av den rike delen av verden.
Det er jo noen som tjener grovt selv om klærne er billige.........
Jeg har ikke handlet på H&M på en stund, og har ikke fått så lyst til å gjøre det nå. Trodde ærlig talt de hadde skjerpet seg, men... :(
Vet noen hvordan det er med andre billigkjeder? Som Lindex og KappAhl og Cubus? Der handler jeg... :rolleyes:
Det behøver forresten ikke ha med pris på klærne å gjøre hva slags arbeidsforhold de som syr dem har. Var det noen som så reportasjen om Tommy Hilfiger for et par år siden? Der folk ble regelrett sperret inne i tolv timer om dagen, nesten uten lønn, og med tilbud om narkotika på jobben for å holde ut? Disse klærne er dyre merkeklær, med skyhøy avanse...
guro sa for siden:
Vi må begynne å betale for oss, ikke stjele. Det er bedre å betale for varene, en ikke betale men så sende u-hjelp som ikke virker i stedet siden av.
:mad:
Summer sa for siden:
La oss si man klarer 5 stk i halvtimen, og 10 i timen, og jobber ti timers dag, da blir en dagslønn 12 kr. Nå vet jeg ikke hva det koster å leve der nede, men noe sier meg at de burde ha en dagslønn på hvertfall det tredobelte. 1kr t-skjorten burde ikke være noe avskrekkende, da kan jo HM selge t-skjortene fortsatt til 79.50, og tjene på den etter stoff, frakt, og lønn og strøm til butiken er betalt.