< Tilbake til oversikten

Splenda i norge

syl sa for siden:

:)ble så glad da jeg så splenda i butikken,kjøpte en pakke å sammenlignet med den jeg køpte i miami i høst,ble noe sjokka,den fra usa står det null kalorier og null karbohydrater og anbefalt av diabetiker forbundet,men den norske utganven er det både litt kalorier og karbo i,noen andre som vet om hvorfor det er sånn.?pakken er nesten lik den i usa,det er samme selskap som lager den og smaken er den samme,fra syl

Nille sa for siden:

Jeg vet ikke hva som står på den norske pakka. Men på den jeg har fått kjøpt i USA (i Houston) står det:

SPLENDA(R) Granular
1 tsp (0.5 gm) = 0.5 gm carb = 2 calories
one half cup = 12 gm carb = 48 calories
1 cup = 24 gm carb = 96 calories
[color=#800080][/color]
Det er det samme som står på Splenda sin hjemmeside...... Og det er det svaret jeg fikk da jeg sendte dem mail.
[color=#800080][/color]
Kanksje det er strengere regler for merking nå er enn det var før ?
[color=#800080][/color]
Uansett er der jo veldig få karber å bli sjokka av da.....:)

Ziggy sa for siden:

Selv bruker jeg Steiva, men bare en ting om denne Splenda- sakene...

• Er det samme "pudderet" som alt annet av kunstige søtstoffer eller??

Summer sa for siden:

Det jeg kjøpte fra usa så ut som sukker. :)

Nille sa for siden:

Stevia er vel det beste, siden det er det mest naturlige av søtstoffene.
Splenda er kunstig fremstilt, - av sukker som har gått igjennom en klorerings prosess. Bedre enn aspartame, - men ellers ikke bedre eller verre enn andre søtstoff på markedet. Anbefaler uansett forsiktig bruk av alle kusntige søtstoff. Sunt kan man jo ikke si at de er :)

Fjonken sa for siden:

Den pakka jeg kjøpte på Rimi var amerikansk. Men selges det nå norskproduserte pakker også?

AnnaV sa for siden:

Jeg tror det du mener er at på de amerikanske pakkene står det oppgitt 0 karbo + null kcal per serving. Men hver serving er noen bittesmå mikrogram eller noe sånt - og i USA trenger har man lov å skrive 0 om det er under et visst anntall pr serving. Per 100 g, som vi oppgir med i Norge, er det like mye i den norske som den amerikanske splendaen - det er bare det at vi oppgir det i forskjellig målestokk og de kommer seg unna med å skrive 0 på de amerikanske pakkene. det betyr ikke at det faktisk ER null. Skjønner du hva jeg mener? Det er jo egentlig lureri, men ok...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.