Jeg sliter på Atkins. Det har ikke vært store framgangen på de 4 månedene jeg har holdt på. Så kan det lønne seg for meg å gå over til Lindberg? Har noen her opplevd å komme ut av stillstanden etter å ha skiftet fra Atkins til Lindberg?
Det kan godt hende at et kosthold med mer karber er tingen for deg. Men siden Lindberg er så og si det samme som Atkins vedlikehold vil det kanskje lønne seg for deg å gå vedvarende stigen og gå gradvis over til Lindberg ? Altså ikke "hoppe" over til Lindberg tvert. Det kan bli en litt stor påkjenning å hoppe fra Atkins Induksjon rett på Lindberg.
[color=purple][/color]
Jeg kjenner ikke til så veldig mange som har problemer på Atkins og så lykkes på Lindberg. Men om du allikevel ikke går ned kan det jo være en ting å forsøke.
[color=purple][/color]
Det du må finne ut er hva som hemmer deg:
[color=purple][/color]
for lite karber
for mye karber
for lite fett
for mye fett (og type fett)
for mye lite grønnsaker
for mye grønnsaker (og hvilke typer)
for lite proteiner
for mye proteinerSøtstoff, kafffe og alkohol har du vel allerede testet. Om du går over til Lindberg via vedvarende stigen vil du sannsynligvis finne fort ut hvilke matvare grupper som hemmer iallefall. På Lindberg bruker du tallerken modellen mer aktivt, dvs. en balansert mengde mellom proteiner, fett og antioksidanter. Les under lavkarbo ressursene, der har MHM skrevet en kjempeflott fremgangsmåte på et vellykket Lindberg kosthold. Under ressursene finnr du også vedvarende stigen under Atkins.
[color=purple][/color]
Det er er absolutt verd et forsøk Fjonken. Uansett hva du velger vil du få masse støtte her :)
Spiser i snitt 20 karber til dagen. Og jeg synes ikke jeg spiser lite altså. Blir godt og mett. Porsjonene er de samme som da jeg telte karber.. Ligger på rundt 100-200 gr kjøtt/fisk pr måltid. 1-2 never grøntfor. Og godt med fett til alle måltider. Drikker også bruktbart med vann . Mellom 2-3 liter til dagen. Drikker sjelden kaffe eller te. Så og si aldri saft. Har drukket 1 redlight øl på hele den tiden jeg har gått på Atkins. Har ikke rørt annen alkohol. 1 gl pepsi max/ cola light pr dag max..Har kutta kraftig ned på bruken av barer og kunstig søtning. Spiser så og si aldri pastiller eller tyggi. Har også sluttet helt å snoke rester og romstere i ungenes snop.
Jeg har sett av og til her inne at noen har måttet gå litt lengre opp på karbestigen før det har løsnet og de har gått ned. Kansje du er en av dem som har en litt høyere grense?
Det kan også være melkeprodukter og sånn, men siden du tar en Nille, så går jeg ut ifra at du har vært uten melkeprodukter også...
:confused: Hmmm, lurer på en annen ting også, jeg. Hvordan er det med såkalte vektplatå når man følger lavkarbo kosthold? Det er jo noe det snakkes om ved annen type vektnedgang.
.........venter bare på at fornuftige svar skal komme dumpende......
Jeg tror også jeg skal skifte litt. Jeg aner ikke hva det er som gjør det, men jeg har stått stille i snart to måneder. Jeg har prøvd det meste. Sist nå har jeg prøvd å holde meg unna melkeprodukter og søtning. Det så ut til å hjelpe. Problemet mitt er at jeg går ned noen kg. og så går jeg opp igjen de samme kgene. Uansett om jeg spiser det samme i hele perioden.
Jeg kjener meg igjen her... stod også stille i to måneder, og for meg var løsningen å pøse på med grønnsaker og salater, samt legge inn et rent karbemåltid om kvelden 2 ganger i uka. Selv om skiftet ikke hjalp dramatisk mye, så begynte vekta i det minste å gå ned noe. Trøsten får være at jeg tross alt har mistet nærmere 10kg på et halvt år, og om jeg hadde telt kalorier, så skulle jeg nok heller ha lagt på meg de ti kiloene. Og om jeg skal måtte bruke enda et halvt år på de siste 10 kiloene (og litt til), og ikke 2 måneder som jeg selvfølgelig håper på, så får det være helt greitt. Men frustrerende er det likevel. Tror ikke livet mitt blir bedre av å gå ned fort, sammenlignet med å gå ned sakte, livet mitt blir bedre av hvordan jeg har det nå, og når har jeg det faktisk veldig bra, for jeg vet at jeg er på rett vei...
du kan få vektplatåer på lavkarbo også ja... viss det var det du lurte på...
Det er bare å bite tenna sammen, fortsette med maten og vente... viss ikke platået kommer av at du slurver med maten da... da må du ta deg selv i nakken og få skikk på maten din
Om man gjør Atkins riktig vil man nok ikke oppleve så mange platåer som når man blir overivrig. Atkins sier 2 uker påinduksjon og så videre på vedvarende. Jeg tror at årsaken til platåene er at folk generelt sett spiser for lite. Stanser vekttapet opp spiser man mindre istedenfor mer og da stopper kroppen opp fordi den sulter.
[color=purple][/color]
Han man stått still i vekt OG mål i 4-6 uker er man på et platå og bør spise MER. Om man fremdeles gårpå induksjonsregler er det iallefall best å komme seg fortest mulig over på vedvarende og legge til matvarer etter stigen. Forsiktig først, - med 5 gram pr uke, - ETTER STIGEN. Da opplever iallefall 75% at vekttapet starter igjen. Oppkarbing 1 gang pr uke hører ikke hjemme på Atkins, men om ingenting annet hjelper er det kanskje verdt å prøve for noen....
[color=purple][/color]
Å gjøre en ren Atkins er en annen ide. Men det har jo Fjonken gjort, - selv om det glasset med pepsi max/cola light til dagen faktisk er nok til å kunne ødelegge hele opplegget for noen..... (cola hører ikke med til "en Nille" altså ;) )
Nå, det blir ikke pepsi hver dag altså.. Bare når ketoseånden blir for ille utpå kvelden og søtsuget samtidig setter inn. ..
Jeg har bestemt meg for å kjøre enda en Nilleuke. Denne gangen etter en helg med mye rot i maten. Gubben handla ikke inn ketosevennlige matvarer og dermed ble det noen brødskiver på meg i helgen. Og en is..
Så jeg er ute av ketose, men klar for nok en Nilleuke. Denne gangen helt uten pepsien. Prøver alt.. ! Vil klare dette!!!:D
Men i ferien som starter på søndag blir det plain lavkalori. Har grublet mye på hvordan jeg skal overleve ferien med tur innom opphavet. De kan overhodet ikke noe om lavkarbo og vil bli fornærmet dersom jeg kjører egen mat. Men lavkalori er de kjent med og godtar. Så da blir det karber og lite fett på meg i 2 uker. Helt greit det. Kanskje det som skal til for at ting løsner når jeg starter på lavkarbo igjen etter ferien.
hmm.. Det kan jo være din fortid som lavkalori-slanker som gjør at du har problemer med å ta av Fjonken. Det kan visstnok ta veldig mange måneder før enkelte som har gått lenge på lavkalori begynner å kvitte seg med kiloene.
Jeg ville heller tatt med eget brød eller knekkebrød.. Eller kanskje fiberrik, da synes vel selv svigermor at du er sunn. Så ville jeg tatt en halv potet til middag. Og så snike inn litt fett i form av tran, nøtter etc. :p Da blir det jo et Fedon-lignende kosthold, med mindre svigermor serverer mange retter hvor det er umulig å unngå de høyglykemiske karbene..
Skal ikke til Svigermor.. Skal til modern! :D Og der serveres det høyglymetisk så det holder. Derfor kjører jeg min egen variant av lavkalori.. Skal gå bra det. Så når jeg kommer hjem blir det rett på Aktins igjen.. og der skal jeg holde meg til vekta rikker seg i riktig retning.. I ferien blir målet stillstand.. Verken mer eller mindre.
Ja, man skulle jo tro at noe begynte å skje etterhvert da.
Selvfølgelig så husker jeg jo alltid bare halvparten av hva folk sier, men hun jeg veier meg hos en gang iblant fortalte om en som brukte ekstremt mange måneder før det løsnet.
Må være utrolig frustrerende, men du får bare fortsette å dunke hodet i veggen, så finner du nok nøkkelen etterhvert.
Waaaa...mener du virkelig at du har stått (mer eller mindre) stille i 4 måneder? Ikke rart du er frustrert. Vel, min trøst er at om jeg hadde spist det jeg spiser nå, sammen med den "anbefalte" dosen karber, så hadde jeg ikke sett ut...vel, hold ut, ikke stress, og vær glad du kan nyte all den fete maten som de fleste andre er så livredde for...
Joda, jada.. greit nok med super mat og alt det der.. men jeg vil NED i vekt.. Har hoppet opp og ned mellom 83 og 82 i evigheter.. De første ukene på induksjon gikk jeg ned, men det var sikkert bare vann.. og siden.. opp og ned mellom 83 og 82.. Greier for bare livet ikke å komme under 82.. Forstå det den som kan..!
Jeg har prøvd å øke på karbene nå. Og jeg føler at jeg har fått dobbel energi og alt er bare bra. Jeg har begynt å trene siden jeg har fått mer energi og jeg tror jeg går ned i vekt også. Jeg sier tror siden jeg har samme problemet som deg. Jeg sitter fast mellom 111 og 109. Jeg sier ikke at jeg går ned i vekt før jeg kommer med ned på 107 tallet.
Kjenner meg igjen...de 9kg minus som står i tickeren min har det tatt meg et halvt år å bli kvitt... Ifølge reklamen for lavkarbo-diettene skulle jo jeg ha vært minst 25 kilo lettere nå, og det er jeg ikke...sukk. Det virker nesten som om kroppen min sier at 1kg mindre per måned er maks, samme hva jeg prøver på...og det er mulig jeg bare må innfinne meg med det, sukk.
Absolutt. All honør til deg at du fortsetter (bøyer meg i støvet)
Jeg er også inni en oeriode hvor jeg er "lei" av slankingen, men eg skal ikke klage over at jeg ikke har gått ned noe de 4 månedene.
Kan ha noe med at det er de 10 siste kiloen jeg nå skal sloss mot. Har jo jobbet meg sakte men sikkert ned fra 125 kilo over maaaange år. Litt til og fra, litt av og på, men har aldri gått opp, bare ned.. Det er sagt at de siste 15-10 kiloene er verst.. Og det kan jeg jaggu skrive under på.. MEn jeg gir meg ikke. Jeg vil ned til ca 70!!! Med eller uten Aktins.. !
Jeg ser at du ogsaa har kommet deg ned fra 125 kg. Det er flott. Naa svever jeg omkring 80 merket selv og det gaar saa mye tregere. Men det faar jeg bare akseptere, selv om det er frustrerende. Aar 2005 var et slags vedlikeholdsaar for meg, men jeg veide ca 5 kg mindre ved aarets slutt enn ved aarets begynnelse. Rett over nyttaar 2006 begynte mannen min og meg paa ny frisk og det gikk relativt raskt ned.
Jeg leste et sted at de 10 siste kiloene er de aller verste aa ta av for ikke aa snakke om de 5 siste. Et sted (husker ikke hvor) anbefalte kostholdsfilosofi endring som en strategi mot et langvarig vektplataa. For eksempel hvis man er paa et tradisjonellt lavkaloriopplegg gaa over til lavkarbo for en periode. Hensikten skal vaere aa gi kroppen en liten overraskelse og noe annet aa jobbe med.
Jeg holder for tiden paa med aa legge om til et mer lavere GI kosthold i haap om at det vil bedre regulere min diabetes og hjelpe paa vekttapet.
Takk for alle tips dere. Jeg kjører nå 2 uker med lavkalori i ferien. Dels fordi det er enklere å tilpasse et liv på farta og dels for å gi kroppen et lite sjokk. Så får vi se om jeg greier å komme ut av platået etter ferien. En ting er sikkert..sukker skal jeg i allefall ikke begynne på igjen med. Så feriematen blir grov, grønn og mager.. Skal nyte det å kunne spise et større utvalg av grønnsker og ikke minst kose meg med litt frukt. Men potitt, ris og pasta blir kun i særdeles små mengder, om det blir noe i det hele tatt.. Så det blir vel en slags South Beach-diett jeg kjører i ferien..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.