Dette er et litt utenfor tema- spørsmål, men er det noen her som vet hvordan det er med vaksinering om man har tenkt seg til Sør-Europa?
Jeg har tenkt å dra til Spania for å studere i 3 måneder i høst. Lurer derfor på om noen form for vaksinering anbefales?
Leste tidligere en artikkel i VG at man ikke trengte det når det gjaldt korttidsreiser i Spania, men ettersom dette gjelder over en lengre periode, ville jeg bare være sikker ;)
I land i Europa og andre vestlige land er det ikke nødvendig med å vaksinere seg. Men noen velger å ta Hepatitt A vaksinen som kan smittes via vann, mat, blod.
Selv har jeg bodd både i Spania og Hellas og vaksinerte meg ikke.
Jeg tenkte å snakke med en helsesøster som jeg kjenner. Hun har selv tilbringet mye tid i Spania. Ville vært utrolig irriterende å bli utsatt for noe i så fall. Kjenner til flere som har blitt matforgiftet etc.
Helsesøsteren vet helt sikkert ha som lønner seg siden hun har vært en del i Spania selv. Viss ikke skal legen din vite hva du evt behøver av vaksiner.
hm..jeg har bodd i spania ved flere anledninger og i flere mndr om gangen, og jeg har spist både salat og kylling (masse kyllingfilet,men det var kanskje før fugleinfluensaen...) - og jeg har ikke vaksinert meg og jeg har overlevd..
Spania er ikke så ulikt Norge, salat er hvertfall ikke farlig..
Hvor i spania skal du?
Må innrømme at er det en ting foruten allt annet som gjør at jeg liker å være i Spania eller middelhavslandene så er det nettopp de nydelige salatene. Jeg har aldri opplevd magetrøbbel.
Passer ellers på at allt er skikkelig kokt og stekt.
Det verste som er for magen er faktisk iskalde drinker. Går det rett ned i en overopphetet mage så kan det blir krasj.
Skal til Fuengirola i Sør-Spania :) Har spist salat der selv, ja. Har vært der en del ganger, og det skulle jo være trygt så lenge man ser an spisestedene. Ellers går det mye i fiskeretter hos meg der ;) Snakket foressten med helsesøsteren som har vært mye i Spania selv, og hun mente at det ikke var nødvendig med vaksine for de 3 månedene.
Med fare for å kuppe tråden her :o - er det noen som vet hvor viktig det er å ta vaksiner før en fire dagers tur til St Petersburg?
Regner med at vaksinene mot stivkrampe, polio, difteri og kikhoste er forsvunnet ut av kroppen for lenge siden... men er ikke dette verst for barn? Og når det gjelder stivkrampe er vel det bare aktuelt hvis man blir bitt?
Man burde visst vurdere å vaksinere seg mot hepatitt A og B også, samt tyfoid (sic!), skogflått-encefalitt (TBE) og kolera. Tipper det er lite flått i St Petersburg... :p Og de andre tingene kan man vel unngå ved å være forsiktig med maten..?
Det er absolutt ikke behov for noen vaksiner om du skal til St Petersburg. Men om du skal være over 3 mnd må du ha med deg sertifikat på at du IKKE har aids...... Sjønner ikke helt hvorfor, men "det stend i bokji".
Jeg har spist både egg, kylling og svin overalt jeg har vært, og aldri blitt dårlig. Alt fra egypt, tyrkia, hellas, danmark, sør-afrika... Det jeg derimot aldri rører, er rå grønnsaker!
Som det ble nevnt her, så lenge det er godt stekt er det ikke farlig. I tillegg pleier jeg å spise youghurt minst en gang om dagen. (Og drikke masse biola før jeg drar).
Forøvrig tror jeg det er minst like skummelt å spise på hvilken som helst restaurant i norge som de fleste relativt sentrale plasser i utlandet. :D
Har sett det... det er MYE rart å forholde seg til når man skal til Russland! Rules & regulations...
Takk :) - trodde i grunnen ikke jeg trengte det nei :D (men er "reiseleder" og må finne ut av ting ;) )
Takk du også Jeef! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.