< Tilbake til oversikten

Atkins "pizza"

#1

Iset sa for siden:

Denne kom jeg på i går (er sikkert ikke førstemann ute med denne altså hehe, men). Vi skulle egentlig ha taco, men jeg hadde kjøpt cheddarost som jeg skulle rive (har tidligere alltid brukt Norvegia), og den fikk så "mosete" konsistens, at det var umulig å bruke den revet. Så da måtte jeg finne på en rett der den kunne smelte.

1 boks hakkede tomater
En dæsj tomatpure (kan sløyfes)
1 pk kjøttdeig
2 pressede fedd hvitløk
1 boks sopp
1 stor løk
Revet ost

Stek kjøttdeigen med hvitløk og det krydderet du vil ha. Ha oppi tomatene, pureen, soppen og løk i skiver eller biter.
La det småputre litt en liten stund.

Ha alt i en ildfast form og strø ost over. La det steke på 225 grader i ca 15 minutter, eller til osten er gylden.

Blir litt som pizza, bare uten bunn.


#2

Summer sa for siden:

Genialt Iset! :)

(Jeg pleier forøvrig å skjeie ut med en millimeter tynn bunn av grovt speltmel...)


#3

Iset sa for siden:

Hehe ja men du skal ikke NED i vekt heller!! Er fristet til å si heldige du, men vet at det faktisk er vanskeligere å legge PÅ seg enn å ta av.
Når du lager speltbunnen, lager du den helt vanlig, som ved hvetemels-bunn? Hevetid og gjærmengde osv?


#4

psilocybe sa for siden:

Hvor mange g karbo er det i speltmel, forresten? Har hatt litt spelt-pasta til kjøttmaten min i det siste, uten at det har hatt noe særlig å si for vekttapet. Det står 75g karbo på pakken, men jeg regner med det ikke er fullt så mye.


#5

Summer sa for siden:

Iset: Ja, jeg bruker vel ca 2.5 dl grovt speltmel, og 1/2 dl fint speltmel. Litt fett, og litt gjær..(pleier ikke bruke så masse gjær....) og ca 1.5 dl vann. Og når den har hevet bra, så trykker jeg den utover en smurt plate til den nesten er gjennomsiktig... Lar det heve litt (hvis ikke detter det så lett fra hverandre)
(Jeg er litt sånn ca- menneske når det gjelder oppskrifter...:p )
[size=1][/size]
[size=1][/size]

psilocybe: Jeg kan desverre ikke svare deg; for alt melet mitt står i sånne tupperwarebokser.....
Men det går nok greiere å spise speltpata enn annen pasta, også har det jo litt å si hvilken mengde en har til maten også...:) Går det forresten bra med deg? har ike sett så masse til deg i det siste?


#6

Iset sa for siden:

Jeg og! :P


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.