< Tilbake til oversikten

Fantastisk god sjokoladekake med nøtter!

Iset sa for siden:

Siden det var lørdag i går, så bakte jeg en god sjokoladekake jeg skulle kose meg med til filmen. Brukte Daizys oppskrift på soyakake, men hadde ikke soyaprotein så jeg brukte hvetemel (er jo bare 30 gram i en hel kake da...) og hadde i tillegg i 50 gram hakket MØRK sjokolade og finhakkede mandler, + 1 ts vaniljesukker. Ble helt fantastisk med krem til. :dåne:

forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=85830&postcount=21

Her er min oppskrift:

NØTTESJOKOLADEKAKE

2 egg
30 gram mel
150 gram smeltet meierismør
100 gram finhakkede nøtter
50 gram finhakket mørk sjokolade (kan sløyfes eller ha i mer, etter smak)
30 gram kakao
3 dl Natreen strø
1 ts vaniljesukker, eller 20 dråper vaniljeessens, eller 1 ts vaniljeekstrakt
1,5 ss bakepulver
1,5 dl kremfløte

Pisk eggene. Ha i alt det andre. Ha i en liten rund kakeform og stek på 180 grader i 15-20 minutter.
Jeg måtte steke den på 150 grader i ca 30 minutter før den ble bra, så det varierer jo voldsomt fra ovn til ovn. Den skal være litt "rå" inni.

La den avkjøles HELT (for den er jo så bløt inni) før dere tar den ut av formen. Kaken henger bedre sammen når den er kald. Blir omtrent som konfekt! Server med pisket krem, is eller bærsaus til.

nøtta sa for siden:

3 dl natreen var ikke det litt mye ?

Iset sa for siden:

Ja det trodde jeg og, helt til jeg leste i den tråden at andre hadde brukt det. Og kaken ble skikkelig god, så nei det er ikke for mye. Men den fikk en litt skarp ettersmak, så jeg tror det blir bedre ned Splenda. Nå innbiller jeg meg bare at det er chili i kaken, så blir bare den skarpe ettersmaken god. :lol:

nøtta sa for siden:

:lol: tulling

:suss:

Hennie sa for siden:

Å den så fantastisk ut! Hadde det ikke vært for at jeg har eksamen på tirsdag, hadde jeg bakt den med en gang. Gleder meg til jeg får tid til å bake den og mange av de andre fantastiske kakene og paiene her inne:)

luringen sa for siden:

hmm..hvor mye stevia er 3 dl natreen da tru=??

Fjonken sa for siden:

Det minte meg på noe.. Jeg skulle hente opp fromasjoppskriften og få ferdig bløtekaka mi jeg jo.. Fjonken må ut herfra og lage jordbærfromasj.. Før kvelden blir til natt helst.. Snakkes.. !

LilleMill sa for siden:

Hvor mange karber er det i denne?

safran sa for siden:

Jøye, den hørtes god ut. Men det er ikke så lurt, kanskje, når jeg er helt i startfasen?

LilleMill sa for siden:

Tror du skal vente bittelitt :O)

safran sa for siden:

Ja, jeg er redd for det.

Millsi sa for siden:

Hvor mye splenda kan jeg bruke i ustedet for natreen? Hr ikke natreen,men splenda. Eller kan jeg bruke flytende natreen? Det har jeg nemlig! Denne skal jammen meg bakes i kveld :D :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.