< Tilbake til oversikten

K vitamin

Dante sa for siden:

Skal helst ikke ha for mye k-vitamin da det forstyrrer virkningen av noen medisiner jeg går på. Mange av grønnsakene som er på liste 1 på eurodiett er grønnegrønnsaker med mye k-vitamin. Er det noen andre som har samme problem og hvordan har dere løst det?

jeef-micro sa for siden:

nå vet jeg ikke så mye om eurodiett, hvor mye k-vitamin grønne grønsaker inneholder, eller hvilket medikament dette dreier seg om, men så vidt jeg har forstått det, så er eurodiett noe som man får via lege. Det kan kanskje være greit for deg å snakke med legen om dette og høre hva du får anbefalt av han/hun...

I tilfelle det ikke er mere k-vitamin i grønnsakene dine enn at det går greit... I så fall sparer du deg en bekymring;)

Dante sa for siden:

Legen er inne i bildet og blodprøver blir tatt, men det hadde vært greit å høre fra noen med erfaring....

jeef-micro sa for siden:

viss legen din sier det er ok, så vil jeg tro det er greit at du spiser disse grønnsakene...

Dante sa for siden:

Nei det er ikke så enkelt. Grønnsaker med mye vitamin K påvirker blodet og medisin dosen må justeres. Det medfører at en må ta blodprøver ofte. Derfor hadde det vært greit å utveksle erfaring med andre med samme problem, andre har gjerne triks eller råd som legen ikke kan gi

manikken sa for siden:

Hei. Det er vel særlig blomkål, brokkoli, rosenkål, salat, tomat, spinat og kål som inneholder vit.K. Det finnes jo noen andre grønnsaker du kan spise...
Skjønner det kan bli problematisk, håper du finner ut av det

Dante sa for siden:

Du har helt rett, de grønn du nevner har mye k og de står på liste en, den en kan spise mest av. Det er å få balansert dette. Jeg har latt være å spise de grønne men da har det blitt lite tillegg til produktene. Det er litt sånne ting det er greit å diskutere med de som har samme problem

manikken sa for siden:

Hva med å spørre Fedon selv? Han bør vel kunne gi deg et svar:)

jeef-micro sa for siden:

Det er litt vanskelig å vite, for du gir lite informasjon om medisinen du tar. Jeg kan bare tenke meg at dette har noe med blodfortynnende å gjøre, siden K-vitamin først og fremst har med blodets evne til å koagulere å gjøre... feks så må jo medikamenter som marevan nøye følges med, med pt-INR-prøver (ekller hva de het).

Jeg tror det lureste er å snakke med legen din om dette, da de har den kunnskapen om behandling og din klinikk.

Dante sa for siden:

Ja som jeg tidligere har skrevet, det følges opp med blodprøver, alt det medisinske er på plass, det er "brukerråd" og "brukererfaring" jeg søker.

Medisinen er marevan og problemet er k-vitamin, men jeg lurer på hvordan andre medikamentbrukere legger opp dagen sin, inntak av grønne grønnsaker osv
Det er ikke lege råd jeg er ute etter men likesinnedes råd

jeef-micro sa for siden:

Spørsmålet er vel heller om det er så mye k-vitamin i de grønnsakene du skal spise at det gir deg problem i forhold til medisinen du bruker. I så fall bør du kanskje se på lista over hva du kan spise, og plukke ut de som du tåler best i forhold til medikamentet. Ellers er jo slike ting veldig individuelle da. Jeg har ikke erfaring med slike medikamenter selv, og kan kun svare som sykepleier. Derfor jeg har snakket mye om lege.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.