< Tilbake til oversikten

fedmeepidemi

Trolljenta sa for siden:

Venter fedmeepidemi i Norge

Du verden for en overraskende "nyhet"..

Hvis det var så enkelt som kalorier inn og kalorier ut, så skulle man jo tro at de med lavest inntekt og utdannelse var de som ble minst overvektige :rolleyes:

AnnaV sa for siden:

Ikke nødvendigvis - det er jo ett av problemene - søplemat er billig mens god, sunn, "ordentlig" mat er svindyr. Få ting er vel billigere enn å leve på grandiss og McDonalds? En kyllingfilet i butikken koster jo omtrendt like mye som en big mac meny...

Iset sa for siden:

Skulle tro kyllingfilet var laget av gull...

AnnaV sa for siden:

Ja, det er et skikkelig paradoks - myndighetene skriker ut om hvor feite vi blir, samtidig som de kutter i sukkeravgifter og gjør det lettere og lettere for forbrukerne å ty til billige produkter badet i raske karbohydrater og dritt. Snakker om at den høyre hånden ikke vet hve den venstre driver med! Grunnen til at land som frankrike som ikke har hatt dette problemet med fedme nå begynner å registrere tyngre og tyngre barn er jo inntoget av fast food kjeder og amerikanske spisemønstre, det samme med kina, japan og andre tradisjonelt slanke nasjoner. Nå også da norge. Forbi er tidene da å være tykk var et tegn på velstand - at man faktisk hadde råd til mat - nå er det omvendt, det begynner å bli et tegn på velstand at man er TYNN, for da har man RÅD til sunne, gode matvarer, har kunnskap om og overskudd til å utdanne seg om ernæring, ha personlig trener, whatever. Ta USA, for eksempel, det er det i trailerparkene man finne de overvektige røykerne, mens man i velstående områder finner de slanke helse-opptatte trimmerne. Satt på spissen, selvfølgelig, og absolutt ikke uten millioner av unntak, men det er en trend der man ser færre og færre overvektige CEO's mens vaskepersonalet blir rundere og rundere. Dødsens urettferdig, og fremmer bare det så altfor tydelige klasseskillet ENDA mer...

Jeg ser det her også, forresten, i klesbutikkene - i billigkjeder trenger jeg mye mindre størrelser enn i dyre designerbutikker. I ungdoms/billigkjedene sklir jeg ofte inn i s eller til og med xs, mens jeg på vincci i bergen foreksempel, gjerne må ha medium i de internasjonale merkene. Virker som om H&M har tatt konsekvensene av at folk blir større og større, mens Armani sine kunder forblir samme størrelsen.
Noen andre som har merket dette - eller er det meg som må slutte å drikke maling til frokost?

Noen synspunkter?

manikken sa for siden:

Enig enig... men jeg synes uansett at du ikke
skal drikke maling til frokost:D
Det ER lettere å finne "normale" klær på
f.ex. Cubus( selv om de ikke er fine:o),
enn det er på "finere" butikker.
Prøvde her for en stund siden en lekker
"vintageaktig" bluse på en butikk. Den var
pinetrang i str. xl, og jeg er spinkel i
overkroppen. Da jeg spurte betjeningen
om hvorfor fikk jeg til svar at klærne
var sydd i Asia og tilpasset asiatiske
damer, mao. ikke norske elgdamer:mad:
Høl i huet?

AnnaV sa for siden:

Hahaha, kjenner den du! Var i Malaysia for noen år siden og spurte betjeningen, litt oppgitt etter omtrendt å ha sprengt sømmene på de største klærne de hadde, om de ikke hadde NOE som passet meg - hvorpå de geleidet meg inn i herreavdelingen. Ingen bra dag, nei....

manikken sa for siden:

:lol::lol::lol:

Trolljenta sa for siden:

Enig med deg. I tillegg til at de som har minst penger gjerne kjøper de billigste produktene med mer stivelse og dritt for å spare penger.

Trolljenta sa for siden:

Vel, jeg synes alt for mange klær er laget for pygmeer. Når normale jenter på 65 kg på kjøpe størrelse XL er det noe galt et sted spør du meg.
Jeg følger ikke så veldig med i klesverdenen igrunn, for jeg har vært for feit til å passe inn i det meste i mange år, men nå passer jeg endelig inn i str 46 på Cubus om ikke annet.

Fjonken sa for siden:

Det er et paradoks dere at jo mindre behandlet varen er jo dyrere er den. Skulle jo egentlig vært motsatt. For de hendene som behandler maten videre skal jo også ha sitt. Så en råvare burde jo i utgangspunktet være det billigste og en ferdigvare det dyreste.

Det må være noe alvorlig galt med holdningene til folk i dette landet!

AnnaV sa for siden:

Ikke sant? Uansett hva jeg kunne komme til å tenke på å hjemmelage fra scratch, så vil det jo koste tifold ganger mer en et ferdigprodukt - tenk bare på prisen på en brødvariant man lager selv her fra forumet oppmot et kneipbrød fra rema. Det er jo selvsagt kvantum også som gjør en del av dette, men "noen" burde jo kunne tenke kvantum på kvalitet også, og ikke bare storbenytte seg av luft, sukker og mel. Dessuten, om myndighetene er så opptatt av dette, burde jo skattlegging og avgifter gått i helt annen retning - få opp prisen på maten som tar livet av befolkningen og hjelp til så folk kan ha råd til å ha et kosthold som faktisk hjelper dem til å bli sunne og friske. Da vil jo ogsåbli billigere for staten i andre enden ved at folk er mindre syke, trenger mindre medisiner, mindre tilsyn, færre vil bli trygdet osv. At de ikke innser dette, ikke prater om det en gang, er for meg fullstendig uforståelig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.