< Tilbake til oversikten

Ikke få i deg flere enn 12 biter Natreen om dagen!

mofe sa for siden:

Satt og leste i et blad i dag (Norsk Ukeblad eller Hjemmet), og der var søtningsstoffer omtalt. (Vi har visst 11 som pr. idag er godkjent i Norge.)

Det var snakk om ADI (anbefalt daglig inntak), og der stod det at man ikke burde få i seg flere enn 12 biter Natreen om dagen. (Gjaldt Cyklamat). Det var snakk om et annet mye brukt søtningsstoff også (type oppi te), men jeg husker ikke i farten hvilket det var.

Tenkte jeg skulle nevne dette, da jeg selv til tider er en ivrig te-drikker, og bruker 3 biter natreen oppi koppen. Dvs. at jeg lett kommer oppi 12 biter i løpet av en dag.

Når det gjaldt brusdrikker søtet med Cyklamat, måtte man ikke overstige 5,7 liter - noe som jo i og for seg er veldig vanskelig.

Veldig spennende artikkel - det var nr. 18 (fra i år) av enten Hjemmet eller Norsk Ukeblad.

Iset sa for siden:

Biter? Altså suketter? Hvor mye tilsvarer det i strø eller flytende?

mofe sa for siden:

Suketter ja.

Hvor mye det tilsvarer i strø eller flytende.. aner jeg dessverre ikke. :)

Men det er jo teoretisk mulig å finne ut av det da. Først finne ut hvor mye cyklamat det er i 1 bit natreen, gange med 12. Så har du ADI av cyklamat. Og det kan man bruke for å finne ut hvor mye cyklamat det er pr. gram strø eller flytende natreen. :)

nøtta sa for siden:

altså 12 biter blir jo bare 1,5 ts sånn i areal eller hva jeg skal si :rolleyes:

Aline sa for siden:

Men jeg vil tippe at en sukett tilsvarer en teskje med sukker...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.