Har prøv jukseris og den var grei, så nå greier jeg å se på rispakka i skapet uten å savne noe. Men pastaen er det langt verre med. Finnes det pastasubstituter?
Tror dere at det kan gå ann å lage pasta av soyaproteinmel og egg? Vil det bli en fast deig liksom? En deig som kan kjøres i pastamaskin og kokes som annen fersk pasta. Eller finnes det noe mer glutenaktig som jeg kan ha i deigen for å gjøre den seig? Hvetegluten f.eks. og hvor får jeg tak i hvetegluten i Stavangerområdet?
Er ikke krise ennå, men kan lett bli det og da kommer jeg til å hive i meg en megaporsjon. Kjenner meg sjøl såpass godt serru. Så da ser jeg meg om etter tålelig bra alternativer. OG tro meg at jukserisen ikke vil fungere særlig godt i lasagn eller som pasta bolognese eller med carbonarasaus.
Særlig pasta carbonara jeg sikler etter. Har en lovelig saus men mangler den lovelige pastaen..
hmmm.... ja skjønner. Men om du bestemmer deg for å prøve fedon pasta så koker du bare 50 gr vettu...så er det ikke mer å få! med masse saus og bacon og digg så er det nok...namme.
Litt for tidlig med sånt for meg ennå. Jeg er ikke kommet lengre enn til å inkludere no frø og nøtter i kostholdet mitt. Ellers holder jeg meg strikt til Atkins induksjon og mellom 15-20 karber. En porsjon Fedonpasta vil sprenge mitt karbobudsjett så det synger!
Finner du en oppskrift så er du en engel :)
Pasta er vel den karboydraten jeg savner mest av de alle. Familien spiser kun fullkornspasta, men jeg kan ikke røre.
Men det burde jo komme lavkarbo mel etterhvert? Når de har klart å lage splenda, kan vel noen klare å utvikle et lavkarbo mel?
Du får kjøpt lavkarbopasta fra lowcarbmegastore og andre, de har ca 5 gram karbo på 50 g. Ellers så jeg en oppskrift på lasagneplater i kokeboken "The low-carb gourmet, men den har ikke prøvd enda. Ikke jeg jeg om den funker som spaghetti heller. :p Her er den i alle fall om noen vil prøve.
"Lasagneplater"
denne oppskriften blir til 2 store plater. Det høres kanskje lite ut, men det er nok til en lasagne. Platene kan lagen en dag i forveien.
230 g kremost, romtemperert
12 store egg
2,4 dl kremfløte
1/2 ts havsalt
Nymalt pepper
115 g revet mozzarellaost (fullfettvarianten)
115 g revet modnet cheddar
Forvarm ovnen til 180 grader. Smør to 32,5 x 22,5-cm non-stick bakeplater, om du ikke har slike kan du bare legge bakepapir på, og så smøre bakepapiret.
Kjør kremosten i food processor, pulser til den er glatt. Visp inn eggene, ett av gangen. tilsett fløten, og salt og pepper etter smak. ha like mye av blandingen på hvert av bakeplatene, og stø jevne med ost over.
Bak i 20 minutter, etter til de har "satt seg", dvs stivnet. La kjølne på rist, dekk til og ha i kjøleskap til bruk.
I hele oppskriften:
26,4 g karbo
141,6 g protein
288 g fett
Dette skal bli 8 porsjoner, så da er det:
3,3 g karbo
17,7 g protein
36 g fett
per posjon.
Ostespagetti.. det er jo det det er liksom.. Skal ha denne oppskriften i bakhand, dersom min mer ektepastaide ikke blir som jeg håper. Men takk for innspill og oppskrift.
Nepene til Iset er bedre enn gulerøtter på Atkins Induksjon !
[color=purple][/color]
Ellers kan du bruke spagetti Squash isteden for spagetti. De har hatt det i grønnsaksbua ved OBS og på Tasta (rett over Reinskau). Ellers har Helgø Mariero og Helgø Stokka hatt.
[color=purple][/color]
Det er en grønnsak og smaker ikke pasta i det hele tatt, men konsistensen er lik. Når du koker den danner kjøttet inni den lange strimler, derav navnet Spagetti Squash !
[color=purple][/color]
Den smaker litt søtt på en måte. Her har du et bilde av den. Den kan kokes i mikroen eller i gryte. Så kuttes den i to. Frøene i midten fjernes og fruktkjøttet skrapes ut med gaffel. Det ser ut som spagetti og går fint sammen med alle slags sauser. Jeg har laget den med carbonara saus og min spesielle Agli Aspargi (med reker og asparges).
Har faktisk tenkt på den spagettissaken der ja, men har ikke funnet den til salgs noe sted så derfor kom jeg aldri lengre.. Men nå skal det prøves.. Takk for tips. Neper.. forbinder neper med no søtt jeg, så jeg klarer ikke helt å forestille meg det som pastaerstattning.
Nei disse smaker ikke søtt, tror spaghetti-squashen er mye søtere iallefall. Jeg syns de smaker litt sånn kålrabi-aktig. Skjærer du dem i TYYYNNNE skiver med feks. en ostehøvel og legger dem i taksteinsmønster mellom lasagne-fyllet, merker du omtrent ikke engang smaken på dem, men det blir veldig "lasagne". :sikle:
Hmmmmmm fjonken tenker.. ( og det skjer ikke så ofte) Får si det sånn at jeg blir det jeg finner tror jeg, men først skal jeg forsøke å lage sånn soyaproteinmelspasta først. Henger ikke deigen sammen så får jeg hive i litt maisenna. Det jevner jo sauser så det kan kanskje gå.. Får se.. ! Får jeg til no pastalignende greier skal jeg si i fra på momangen..:D
1 porsjon (det er mer enn nok) ca. 2.5 dl har ca. 6 netto karber. Har ikke veid.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.