Mitt er grønn Herbamare urtesalt. Maten er bare ikke den samme uten det. Det gir en sånn fantstisk smak til maten, at jeg nesten deler det inn i livet før og etter urtesaltet. Jeg har brukt det i over 7 år nå, og er fortsatt like frelst. (Skjønt, jeg er ikke så veldig hapy med endringene de gjorde på produktet sist de endret pakning. Da ble saltkornene større..)
Jeg bruker både grønn og rød Herbamare, men foretrekker den røde. Bruker også Herbamare Spicy, har du smakt den, Lise? Den er dritgod!
Bruker også mye Ayurveda karrisalt og chilisalt. Kjempenydelige.
Ellers går det mye i hvitløk (MYE!), ingefær, oregano, basilikum, timian, havsalt, karri, peperocino, tandoori masala og masse annet snadder.
Elsker sterkt krydret mat men er ikke så veldig flink til å bruke krydder sjøl. Chilli slenger jeg ofte i maten, men det blir ikke det samme som sterkeste nivå på indisk restaurant.
Elsker krydder.. det krydrer hverdagen:p Noe som er utrolig godt til bl.a. kjøttdeig er en blanding av spisskummen, fenikkel og koriander. Gir en utpreget smak og lukt som får fart på smaksløkene. Kjøpes på innvandrerbutikker, frø, og males i morter. Lukter Egypt.:) Ellers er jeg enig i at kanel er digg, og ingefær...
JEg er mere en urteperson enn en krydderperson... Digger å slenge friske urter oppi maten :) og nå er det jo masse godt å få tak i og så og ha i potter på verandaen :)
Jeg skrev feil. Det røde heter jo ikke Herbamare, men Trocomare. :D
De er knallgode begge to, men jeg liker best det røde for det er det paprika i, trooor det er eneste forskjellen...
Herbamare Spicy er iallefall knallgodt. Ayurveda karrikrydder er noe av det beste jeg har smakt! Pleier å drysse masse av det over kokte kikerter, datteren min kan spise til hun sprekker!
mine favoritt krydder:
til "søt" mat:
Kanel
Anis
kardemomme
Til saltmat:
hvitløk
karri
tikka masala
aromat
kanel
ingefær
Urter:
Basilikum
Rosemarin
Stronmelisse
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.