< Tilbake til oversikten

Favorittkrydder?

Summer sa for siden:

Hva er ditt favorittkrydder?

Mitt er grønn Herbamare urtesalt. Maten er bare ikke den samme uten det. Det gir en sånn fantstisk smak til maten, at jeg nesten deler det inn i livet før og etter urtesaltet. Jeg har brukt det i over 7 år nå, og er fortsatt like frelst. (Skjønt, jeg er ikke så veldig hapy med endringene de gjorde på produktet sist de endret pakning. Da ble saltkornene større..)

Siljevanilje sa for siden:

mitt er til søt mat: vanilje og til annen mat: provence krydder eller basilkum.

Trolljenta sa for siden:

Er ikke så bevandret i krydderverdenen, men oregano bruker jeg mye

Fjonken sa for siden:

Hvitløk, Chilli og eksotisk sterk karrie. Kardemomme til søte ting og vaniljeessens/-stang, sitronessens og kanel.

Ellers lever jeg veldig etter innfallsmetoden. Har et rikholdig krydderarkiv og hiver i det jeg føler for der og da. Som regel blir det godt.

SjokoMons sa for siden:

Jeg elsker chilli! Er også veldig glad i kanel!

Etter en tur i mauritius i fjor sommer ble jeg klar over hvor digg der er med nelik på kylling og kjøtt:eek:

Krydderne til Santa Maria er veldigg gode de også, serlig Chili explosion og Seafood & fish;)

Iset sa for siden:

Jeg bruker både grønn og rød Herbamare, men foretrekker den røde. Bruker også Herbamare Spicy, har du smakt den, Lise? Den er dritgod!

Bruker også mye Ayurveda karrisalt og chilisalt. Kjempenydelige.
Ellers går det mye i hvitløk (MYE!), ingefær, oregano, basilikum, timian, havsalt, karri, peperocino, tandoori masala og masse annet snadder.

Dante sa for siden:

Elsker sterkt krydret mat men er ikke så veldig flink til å bruke krydder sjøl. Chilli slenger jeg ofte i maten, men det blir ikke det samme som sterkeste nivå på indisk restaurant.

manikken sa for siden:

Elsker krydder.. det krydrer hverdagen:p Noe som er utrolig godt til bl.a. kjøttdeig er en blanding av spisskummen, fenikkel og koriander. Gir en utpreget smak og lukt som får fart på smaksløkene. Kjøpes på innvandrerbutikker, frø, og males i morter. Lukter Egypt.:) Ellers er jeg enig i at kanel er digg, og ingefær...

Aline sa for siden:

Kaneeeel! Både i varm og kald mat og gjerne til kylling og sopp!! :sikle:

Ellers er jeg krydderoman, og gjør som fjonken, hiver oppi etter innfallsmetoden, og ja! Det blir som regel veldig godt :D

jeef-micro sa for siden:

JEg er mere en urteperson enn en krydderperson... Digger å slenge friske urter oppi maten :) og nå er det jo masse godt å få tak i og så og ha i potter på verandaen :)

Ziggy sa for siden:

Si meg... hvor får man tak i det derrre Herbamare urtesaltet hen da? Har aldri hørt om det her oppe i Trøndelag jeg...

Ziggy sa for siden:

Da skal jeg sjekke neste gang jeg er innom... vi har en Sunkostbutikk her på Steinkjer, men utvalget er tidvis så som så...

Iset sa for siden:

Jeg skrev feil. Det røde heter jo ikke Herbamare, men Trocomare. :D
De er knallgode begge to, men jeg liker best det røde for det er det paprika i, trooor det er eneste forskjellen...

Herbamare Spicy er iallefall knallgodt. Ayurveda karrikrydder er noe av det beste jeg har smakt! Pleier å drysse masse av det over kokte kikerter, datteren min kan spise til hun sprekker!

lilletrine sa for siden:

Alle krydder som ikke inneholder salt eller sukker.

Sterke karrikrydder
chili
piri piri
pepper (alle varianter)

Urter, kanel...lista hadde blitt lang.

ELSKER krydder!

Hyper sa for siden:

Jeg liker...Aromat, herbamare (helsekost), tacokrydder, hvitløkskrydder og maaangel flere...

KAnel....mmm

Manina sa for siden:

Timian, kanel, vanilje. Ja ikke samtidig da...

nomma sa for siden:

mine favoritt krydder:
til "søt" mat:
Kanel
Anis
kardemomme

Til saltmat:
hvitløk
karri
tikka masala
aromat
kanel
ingefær

Urter:
Basilikum
Rosemarin
Stronmelisse

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.