Nå er det på tide å glemme alt hysteriet rundt vår alles kjære huskost; poteten.
Det har blitt mer og mer populært å angripe poteten, og denne lille uskyldige rotveksten har langt på vei fått skylden for overvekten i norske hjem. Dette er temmelig uforskyldt, da en potet i seg selv sjelden har mer en 60 kcal, og inneholder svært lite fett. I har australske forskere kåret poteten til den aller mest mettende matvaren vi kan spise!
Derimot inneholder poteten karbohydrater, som i noen potettyper, og ved noen tilberedningmetoder, har såkalt høy Glykemisk Indeks (raske karbohydrater). Nå skal det nevnes at det må ca tre middels store poteter til for å i det hele tatt å kunne måle GI på potet. Dette fordi GI ikke kan måles på små porsjoner karbohydrater.
Nå finnes det imidlertid en metode som både senker GI, samt fjerner noen kalorier fra poteten. Du hørte riktig, og dette er vitenskapelig dokumenter, opplest og vedtatt over hele linjen!
Slik går man frem:
Kok poteten på vanlig måte
Sett den i kjøleskapet, minimum over natten
Spis den kald, eller varm den opp på ny!
Ved å gjøre dette reduserer du glykemisk indeks fra ca 90-100 poeng, nykokt potet (høy GI) til fattige 33 poeng (superlav GI). I tillegg har en del av kaloriene forsvunnet, ca 10-30 % avhengig av flere faktorer.
Hvorfor?
Stivelse påvirkes av temperaturer. Ved rask nedkjøling av nykokt potet, pasta og ris, vil en del av stivelsen gå over til ”resistent stivelse”. Denne stivelsesformen blir ikke brutt ned i kroppen på vanlig måte, slik at den må ta en ”omvei”, og dermed påvirker den nesten ikke blodsukkeret i det hele tatt. Resistent stivelse har også færre kalorier en vanlig stivelse. Ved å bruke slike lavglykemiske poteter spiser mange av mine klienter seg gode og mette mens de går ned i vekt!
Om man poster fra web-sider og andre steder - dvs. tekst man ikke har forfattet selv, bør man også poste referanse med hvor man har funnet det hen/evt. med forfatter. Sett det gjerne inn i [quote] rammer !
Betyr dette at når jeg jukser med litt ris i salaten til grillmat, så er det ikke så ille som jeg har trodd siden jeg tar den rett fra kjelen og under iskaldt vann til den er kald?
Er dette virkelig sant?
Men karbeinnholdet er vel det samme - bare GIen som forandrer seg? Har holdt meg unna poteter så lenge (ikke smakt flisa på over to år) at jeg har en etterhvert innebygd aversjon mot å komme nær dem...
jeg spiser en potet av og tl hvis jeg har litt lite grønt til middag...det er mengden som er greia! Det med kald potet er vedt å ta med seg i sommer og spekemattider!!
Betyr det at jeg kan spise pasta det da? Bare jeg skyller pastaen i kaldt vann og varmer den opp igjen så vips så er den farlige høykarbomaten plutselig blitt forvandlet til sunn lavkarbo!
Tvilsom teori mener nå jeg da. Finnes det vitenskapelige rapporter som bekrefter det du hevder?
Med andre ord.. man kan fortsatt ikke fråtse i pasta, poteter og ris når man har et lavt karbohydratbudsjett. Disse matvarene blir litt snillere, men ikke så snille at vi på 15-20 karber pr dag kan nyte denne maten.
Ja det er riktig. Vi har hatt en tråd på dette før her i forumet, og fant vel ut at de fleste av oss må ligge unna uansett. Jeg ser ikke på GI sjøl, men hva matvaren gjør med/virker på kroppen min når jeg spiser den...
Prøv potetsalat uten poteter;
1 stor blomkål
1 sor brokkoli
1 boks sæterrømme
3 dl Hellmanns majones( 0 karb)
1 purreløk
Søtningsstoff
Vips :: å du har en nydelig potetsalat med lite karbohydrat:D
Mmm. Men skal blomkålen og brokkolien være RÅ? Jeg har sett andre oppskrifter på "juksepotetsalat" men da har blomkålen vært kokt. Tror jeg foretrekker den kokt jeg, liker ikke så godt crunchy potetsalat. :D
Jeg koker blomkål og brokkolien ja. avkjøler fort i kaldt vann, syns det blir best i små "buketter". Jeg vil ha litt tyggemotstand, men ikke rå nei:rolleyes:
[/SIZE][/FONT]
[size=-1][/size]
På lavkarbo diett er dette 2 gode grunner til ikke å spise poteter eller kutte ned drastisk på forbruket. En annen grunn er stivelse.
Som er betalt av potetindustrien e.l.! Forskere er og blir noen jeg ikke stoler på. Ihvertfall ikke i slike useriøse (og idio..ske) kåringer.
Dette sier vel ganske mye om GI som måleverktøy og om man egentlig kan bruke det til noe fornuftig.
[size=-1][/size][quote] Slik går man frem: - Kok poteten på vanlig måte
Sett den i kjøleskapet, minimum over natten
Spis den kald, eller varm den opp på ny!
Ved å gjøre dette reduserer du glykemisk indeks fra ca 90-100 poeng, nykokt potet (høy GI) til fattige 33 poeng (superlav GI). I tillegg har en del av kaloriene forsvunnet, ca 10-30 % avhengig av flere faktorer.
Stivelse påvirkes av temperaturer. Ved rask nedkjøling av nykokt potet, pasta og ris, vil en del av stivelsen gå over til ”resistent stivelse”. Denne stivelsesformen blir ikke brutt ned i kroppen på vanlig måte, slik at den må ta en ”omvei”, og dermed påvirker den nesten ikke blodsukkeret i det hele tatt. Resistent stivelse har også færre kalorier en vanlig stivelse. Ved å bruke slike lavglykemiske poteter spiser mange av mine klienter seg gode og mette mens de går ned i vekt!
[/QUOTE]
HVis man virkelig må gjennom denne prosedyren hver gang før man spiser for å gjøre poteter, pasta o.l. sunnere så sier vel det ganske mye om "sunnheten" og de andre godordene om disse "matvarene". Og jeg tviler sterkt på om dette i det hele tatt stemmer med virkeligheten.
[size=-1][/size]
Poteter? Nei, takk! :D
Jeg holder meg også langt unna. Greiere for mge med klare retningslinjer. Er ikke kjempefan av potet likevel - poteter og mais er grisemat, spør du meg.... Eller, for å si det på en annen måte; maten til mat, hehe...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.