Følger ingen spesiell lavkarbo diett, men prøver å kutte ned litt på karbohydratene..Er ikke helt dreven på dette området enda så jeg spør dere om dere kan vurdere denne salaten jeg lagde forrige dagen, er denne ok?
-Karbonadedeig krydret med Hindu tacokrydder
-Grønn salat
-Fire ss hvite bønner
-Tre ss rømmekolle
-Tre ss Santa Maria tacosaus hot
-Fire ss Finello light ost
Jepp, om du følger south beach er dette ok. Men det kan hende du ikke merker de helt store forandringene på denne dietten. Det er flere feil jeg vil påpeke med south beach dietten. Bla. Mener jeg den har tatt feil, angående de ''gode'' karbohydratene. Den anbefaler bla. helkorn som en sunn kilde, men jeg er sikker på at de fleste nordmenn har det mye bedre uten noe korn i det hele tatt.
Den anbefaler også lettmelk som man vet at kan forverre vanlig allergi, både mot mat og pollen og dyr, det kan forøvrig alle pasteuriserte melkeprodukter. Men de uten fett er verst, mettet fett reduserer behovet for antioksidanter, mens pasteuriseringen øker det. Det vil gå litt opp i opp i de fete produktene.
Merkelig nok mener south beach ikke at egg er farlig for deg, men den går på den gamle myten om mettet fett og sier at det er farlig. Det er det ikke.
Han anbefaler også planteoljer og margarin, og sier disse er sunnere siden de inneholder mindre mettet fett. DEt er de ikke. Mettet fett fett er sunnere enn umettet, men det er stor forskjell på det umettede, om du spør meg er det kun fire planteoljer som er ok: kokosnøtt-, plame, oliven og linfrøolje.
Og selv om det ikke står i boken, vet jeg at han anbefaler statiner til sine pasienter med høyt kolestrol, ikke bra!
Og alle disse tingene gjør at jeg mener denne dietten ikke vil hjelpe for de fleste. Den vil gjøre deg like sulten som før, og pga. hans anbefalinger om helkorn, vil ikke insulinnivåene stabilisere seg i nevneverdig grad. Som gjør at du legger på deg like lett som før.
Men med menyen din tror jeg det ville være bedre å bruke vanlig rømme, og vanlig ost. Og jeg vet jo ikke hvor mye kjøttdeig du spiste, men jeg synes også at måltidet så litt lite ut. Husk at det ikke er hvor mye du spiser men hva du spiser som teller. Dersom du spiser lavkarbo kan du spise til du er mett, når du er sulten, med god samvitighet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.