Prøver å lese så mye jeg har tid til på sidene her for å lære mer om et lavkarboliv, men det er fremdeles mye jeg lurer på...som skjulte karber i det man tror er "bra" mat. Kanskje vi kunne ha en tråd her hvor vi la inn vanlige matvarer som kan være karbomonster, uten ast det oppgis tydelig nok på emballasjen?
Jeg har prøvd å søke på forumet på tapiocastivelse, det som brukes som stivelse i mye, blandt annet de fiskekakene jeg spiste igår :(. Jeg skulle jo egentlig ut og kjøpe fersk fisk til midag, men så ble det en slik h-esdag at jeg bare måtte dra fram noe jeg hadde i fryseren. Da ble det fiskekaker med hjemmelaget potetstappe +salat til mann og barn, og bare fiskekaker og salat til meg. MEN - jeg spiste med meget dårlig samvittighet, for jeg hadde jo hørt meg for (med mannen i fiskebilen som solgte meg kakane på døren) at det ikke var hvetemel idem, men tapioca...håpet (håper...) at det er mindre karber enn i hvete, men vet jo ikke. Er det noe av dere som vet det?
Lurer også på hva dere bruker som jevner i sauser, når dere ikke bruker hvete, maizena eller potetmel?
Ellers er det andre ting jeg lurer på, og spesielt det som var mitt favorittbrød før mitt nye kosthold: Fazers rugtoast (fåes vacuumpakket på MENY blandt annet...) ?
Såvidt jeg kan se på nettet brukes tapioca som tykningsmiddel og som f.eks. søtningsmiddel i bakevarer, det er jo stivelse fra en rot og jeg vil derfor tro den inneholder en god del karber. Hadde den hatt karber som ikke påvirker blodsukkeret og samtidig kunne brukes til søtning er jeg temmelig sikker på at vi ville hørt om det! :)
Men det kan vel ikke være snakk om særlige menger i et par fiskekaker?! Og du - denne tråden er 4,5 år gammel. fnis
All bearbeidet mat må man sjekke innholdsfortegnelsen på fordi det er ofte sukker, eddik, potetmel osv i. Hvem kan tenke seg at det finnes sukker i kyllingpålegg før man ser etter første gang, f.eks? ( Når jeg først begynte å lese ble jeg overrasket over hvor mye rart som er tilsatt, som marint fett i brød og ansjos i leverpostei f.eks.) En skjult karbofelle jeg gikk på er hvit te fra twinings og lipton. De er tilsatt søtning med karbohydrater. Det finnes soyamelk med søtning også, så jeg holder meg til de med 35 kcal. pr 100 g. Da vet jeg at den er ren for tilsetninger.
Vet det er en gammel tråd, men fant ikke noen annen som omhandlet dette, grunnen til at jeg spør er at jeg lagde noen Brasilianske “Pão de queijo” www.sonia-portuguese.com/recipes/pqueijo.htm
Hadde vært ok om disse var lavkarbo, men det er de vel neppe.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.