Interessante produkter dette, har ikke sett dem her.
Om fordøyelsen min ikke funket bra nok ville jeg nok kanskje ha prøvd, - siden det er Udos liksom. Men jeg ville garantert ALDRI ha spist papaya eller ananas i forbindelse med proteinrike måltider. Til det er blodsukkeret mitt for ømfintlig !
Ikke så rart. Det er klassifisert som legemiddel her i landet, og selges derfor ikke i helsekostbutikker.
Noen få apotek har et produkt som heter Combizyme. Ellers må det nok bestilles fra utlandet. Har trålet lenge etter det beste fordøyelsesenzymproduktet, og endte opp på Great Earth Ergozyme. Det kan bestilles fra Sverige, men da kun til tre måneders forbruk. Jeg har riktignok aldri merket noen virkning av det, men det er vel muligens fordi virkningen kommer over tid.
Lyder jo bra at det er legemiddel her i landet, da fungerer det ihvertfall :)
Ringte sikkert 15 helsekoster idag, og ingen hadde.
Ringte til firmaet Soma, som fører Udos Choice i Sverige, og fant ut etter samtalen at det var billigst mtp frakt og produkt å handle fra England.
Så jeg searcha litt rundt og endte faktisk opp på Ebay.co.uk.
For å si det slik, jeg spiser ikke de tablettene om glasset dem kommer i har brutt forsegling :D
Vel. Alle har bruk for fordøyelsesenzymer... men mindre man kun spiser frukt og rå grønnsaker. Kroppen har bare kapasitet til å produsere en viss mengde fordøyelsesenzymer, og dette krever mye energi. Tilskudd av enzymer letter fordøyelsesprosessen for kroppen. Jeg fant noen studier for en tid tilbake som viste overraskende god virkning på blant annet idrettsskader. Fordøyelsesenzymer er et av de nyttigste tilskuddene å ta for å få et langt og lykkelig liv. ;) Manglende evne til å produsere fordøyelsesenzymer er observert i forbindelse med en rekke kroniske sykdommer, kreft, allergier, diabetes, immunforstyrrelser og lignende. Ufordøyd næring som slipper inn i blodet kan forårsake mye trøbbel. En kropp som ikke klarer å fordøye maten fullstendig fungerer aldri 100%. Hvis man bare skal ta ett eneste kosttilskudd så står enzymer ganske høyt oppe på lista over kandidatene.
Den mest enzymrike maten er rå animalske produkter, men de færreste vil jo spise det, men rå egg er lett å spise i shaker, anbefales! Og om du kan, spør en bonde om du kan kjøpe rå upasteurisert melk av ham, råmelk inneholder utrolig mye enzymer, du kan også syrne den med kefirkultur som du får kjøpt, det vil ta knekken på eventuelle slemme bakterier i melken. Og selvfølgelig kan du forsøke å spise sashimi og tartarbiff en gang i blant.
Rå eggeplommer spiser jeg en del av. Det er godt. Rått kjøtt frister derimot ikke like mye. Skulle så gjerne hatt tilgang på fersk melk, men jeg vet ikke om noen bønder i nærheten. :(
Det er umulig å vite forskjell uten å teste, fordi Udo oppgir innholdet i noen rare enheter. Det er mulig det inneholder litt lite lipase, fettnedbrytende enzymer. For å sjekke hvor effektivt det er kan du gjennomføre havregrøttesten. Kok en porsjon havregrøt og hell en kapsel utover grøten. Du skal kunne se at grøten "fordøyes".
Bukspyttkjertelen vil bli "slitt" over tid, ja, så etter hvert som vi blir eldre "trenger" vi i større grad å ta tilskudd av enzymer. Om du kan forhindre denne prosessen er nok ikke sikkert, men du slipper i alle fall å overbelaste kroppen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.