Da jeg var i København i påsken forelsket både jeg og min samboer oss i den brunsjen de selger på cafe'ene der nede. Den er perfekt mat i helgene når man har lyst og tid til noe annet enn youghurt og musli-frokost. Og det er veldig lett å tilpasse den til ett lavkarbo-kosthold selv om man får den servert på cafe. Inneholder masse bra, bare å plukke ut det man ikke kan og vil spise.
Anyway, til saken:
Eggerøre, Bacon, Kjøttpålegg (f.eks kokt skinke, pastrami, spekeskinke eller chorizo) og Ost anrettes på en tallerken i ønsket mengde. Ved siden av legges litt salat av f.eks rapid, spinat og ruccola, sammen med tomat og agurk. Et par dråper balsamico på salaten gir smak. Midt på tallerkenen setter man en kopp eller et lite glass med naturellyoughurt med fruktbiter eller bær (ferske eller frosne), slik at den danner senteret på tallerken.
Ser supperlekkert og fristende ut, og metter mye!
Min samboer klarer ikke helt gi slipp på brødet, så han spiser en til to skiver fedonbrød til, jeg tar 1/4 til 1/2 avocado.
Hvis man ønsker kan man presse 1-2 appelsiner og drikke fersk juice, ellers anbefaler jeg coffeinfri the.
Håper det gir inspirasjon når man begynner å bli matlei!
Forøvrig er det ikke noe i veien for å legge tilsvarende i en boks og ta med som lunsj på jobben.. bakdelen vil vel være at man utsetter seg selv for stor misunnelse fra kollegaer.... :D
Flott ide ! ......og jeg kan skrive under på at det blir en del misunnende blikk. Om man i tillegg ønsker fiskevarianten kan man ha litt røkelaks, evt. gravlaks, varmrøykt laks, eggerøre, nyrensa ferske reker... kokte egg i båter etc. Noen små ferske mozzarellaer, cherrytomater skåret opp og med fersk basilikum og olje/balsamico ved siden av...... Det er bare fantasien som setter grenser !
Ja, glemte helt fiskevarianten! :o
Poenget er at det er en veldig bra basis man kan variere nesten i det uendelige. Og som derfor er fin å ty til om man er litt matlei, og føler at å "slå seg løs" med omelett 5. helga på rad blir litt stusselig... (been there.... :D )
Mmm sånn pleier jeg å lage til min brødhatende datter på 2,5. Hun elsker pålegg men liker ikke brød (svigers nekter henne å spise pålegg uten brød, sukk). Selv elsker jeg også slike anretninger, koldtbord er jo absolutt genialt når man spiser lavkarbo!
Dette er jo mye bedre og mer smakfullt enn 2-3 tykke brødskiver med maaaagert pålegg. :snill:
Ja, jeg har lenge tenkt på å bake det, har printet ut oppskriften for lengst, men jeg må ha soyaprotein først. Har vært litt blakk i det siste, men skal snart kjøpe en boks...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.