< Tilbake til oversikten

Kamskjell og scampi, oppskrift??

elian sa for siden:

Jeg har 2 kg av hver liggende i fryser'n. Uten peiling på hvordan jeg skal tilberede dem....

Noen forslag? :confused:

Siljevanilje sa for siden:

kamskjell er noe av det beste jeg vet.

jeg legger dem i marinade i kjøleskapet i et par timer.
marinade: oliven eller rapsolje og timian og litt sitron saft. grilles på høy varme når de har ligget ca en time i luft temp.

du kan det samme med scampiene.

men mamma å de lager kamskjell marinerer de de i barbecue, har ikke smakt det, men de sier at det er godt.

Nille sa for siden:

Jeg legger tinte scampi i marinade laget av 1-2 ss Sambal Oelek Chili Paste blandet ut i 2-6 ss olivenolje og med 1-2 fedd hvitløk presset i. De må ligge MINST en time. Har også prøvd med hakket paprika og litt rødvin i marinaden, - snadder !
[color=purple][/color]
Så freser jeg paprika, løk, vårløk, mangetouts (de flate sukkerertene), squash i biter + små buketter med broccoli - i enten cocosa eller oliven olje, har oppi scampiene til slutt og freser til de er gjennomvarme. (ikke for lenge).
[color=purple][/color]
Dette funker best med de scampiene som er forhåndskokt og frosset (de rosa). Har prøvd med ferske (gråe) og de kan bli litt tørre syns jeg.
[color=purple][/color]
marinaden bruker jeg ofte til kylling også. Dess lenger filetene får ligge, dess mørere blir de når de stekes. 2-3 dager i kjøleskap er helt perfekt. Ekstra lettvint: legg kyllingfilet i ildfast form. Stek på 225 grader - 15 min på hver side (ta ut av ovn, snu og inn i ovn igjen). vips ferdig.

elian sa for siden:

Tusen takk begge to, dette skal jeg prøve :)

mofe sa for siden:

Jeg har aldri turt å kjøpe kamskjell jeg, for jeg har hørt at hvis man steker de feil, så blir det omtrent som å spise gummi?

Skal man steke de på svak varme lenge, eller på stekr varme kort?

elian sa for siden:

På pakka står det: "Stekes på høy varme i ett min på hver side. Skal stekes i en blanding av smør og olje."

mofe sa for siden:

Ah, supert elian. Da blir det kamskjell på meg snart :ja:

luringen sa for siden:

stekes fort å gæli ja!

mofe sa for siden:

Tines først, eller stekes rett fra fryser? (det første høres mest logisk ut, men jeg må visst ha det inn med teskje - min kamskjelltilberedningserfaring er lik null :) )

elian sa for siden:

Ja, de MÅ tines, og så tørkes... Eller tines på papir da :)

3 barn i nord sa for siden:

Nå som det er grill sesong.... scampi marinert med rapsolje, hvitløk og karri stekes på grillen i folie eller grillbakker(15 kr for 3 hos rema). NYDELIG!! Og jeg er egentlig ikke glad i reker. Server med frisk salat.

Torkil sa for siden:

Hei
både kamskjell og scampi er super-nam. Luksusspise av beste slag.
Lag en marinade etter smak ( olje, sitronsaft, litt soya, litt chili, litt hvitløk, litt fersk ingefær) Ha kamsklellog scampi i en plaspose med marinaden i kjøleskapet natten over.
Tres på tynne grill pinner ( fås nå i de fleste butikker nå om dagen). Grilles 2 min på hver side til rekene har blitt røde.
Blir de stekt for mye blir begge seige.
Begge deler kan spises rå, så heller stek for lite en for mye!!!!
server med en salat med rocula og en god olje samt sitronsaft i stedet for vineddik, litt litt pebber.
Dette vil du få skryt for. Bare ikke stek for lenge. :(
Prøv evt en scampi og en kamskjell for å se hvor lenge det tar.
For ferske kamskjell er en superrett: rå kamskjell i så tynne skiver som mulig, litt limesaft og husets beste olivenolje litt salt og pebber og tørr champagne.:D

Ehhh..... sulten manns tale;)
Torkil

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.