Jeg lurer litt på hva som er riktig terminologi for oppskrifter, matvarer og næringsinnhold. Hvorfor lurer jeg? Jo: Oppskriftsseksjon, matvaretabell, måltidsberegning, fitday/vektklubb sak ala lavkarbo.no.
Så, hva må med om en oppskrift - og hva er riktig terminologi?
Råvarer - eller ingredienser?
Prosedyre, instruksjoner eller framgangsmåte?Matvarer; Råvarer, halvfabrikat, produkter, ferdigmat - eller bare matvarer? Hvordan vil dere klassifisere følgende, sett at alle var å finne i en matvaretabell:
Agurk
Cottage Cheese
Pasta
Dolmio pasta saus
AtkinsbarAndre terminologier det er viktig å tenke på i et slikt program?
Jeg regner jo med at tråden utvikler seg i retning av en ønskeliste, så derfor åpner jeg for ønsker også. :p
I mine øyne er kun agurken en råvare. Råvare er jo uforedlede matvarer. Slik som frisk frukt, grønnsaker, umalt korn osv. De andre som er nevnt er jo bearbeide produkter. Vil kalle det for hel eller halvfabrikata jeg evt produkt.
I en oppskrift blir de enkelte bestandelene omtalt som igredienser.
I oppskrift vil jeg bruke framgangsmåte som betegnelse for hvordan ting skal mixes. Det er i allefall det som er mest brukt.
Ost er tilsatt ting som salt, løype og krydder..Alle oster blir til ved at melk og melkestoffer skilles.. Her kan vel forummeieristen svare bedre enn meg.. men ingen ost kommer direkte som råvare fra kua.. Skal vi ha ost må vi LAGE den.. Og får å få ost må melka tilsettes ulike ting og gå i gjennom ulike prosesser. Så det er ikke en ren råvare.
Opphengt melk..
Det er et uttrykk som er vanlig i kokkemiljø. Det betegner at melka er behandlet slik at ostemassen henger seg opp og gir den kornete konsistensen som finnes i cottage cheese.. Litt klønete forklart..
I himmelens navn og herskare - har dere gått helt av hengslene her??? :lol:
Mulig jeg ikke er helt med nå da - men hva SKAL VI med alle disse definisjonene?? Og er ikke det litt VEL mye flisespikkeri å begynne å definere hva som er hva og hva som hører inn under hvilken kategori av alt vi kan finne i matskapet vårt?
Er bare meg som trenger litt terminologier på plass slik at ikke dere kommer å skyter meg etterpå. Hva Lise krangler på det aner jeg ikke :rolleyes: :p
Atkinsbaren og andre spesiallagde lavkarboprodukter ville jeg ha lagt både i ordinær søtsakkategori og i egen kategori. Feks Atkins sjokkisen under hovedkategori sukker og søte produkter og underkategori sjokolade, godteri, søtsaker. I tillegg under kategori spesialtilpassede matvarer.
Tror det er greit å ha en egen kategori for matvarer og produkter som er laget spesielt med tanke på lavkarbokosthold.. Men det er min mening da..
Har du den store matvaretabellen i bokform HP. Hvorfor ikke bruke den som utgangspunkt for lavkarbomatvaretabellen? Da får du definisjonenen riktig i allefall og da er det lettere å se hvilke kategorier som det er naturlig å ha med.
Jeg skal ikke lage kategorier slik som her på forumet, men bruke "tagger"/merker - så flere kategorier/tagger per matvare blir ikke noe problem. :)
Jeg har den store matvaretabellen digitalt (fått fra SEF) pluss at jeg har den i bokform. Jeg skal bruke den som et utgangspunkt, men skal lage en viere tabell der vi alle kan registrere matvarer vi bruker - slik at alt ligger der. Jeg kommer også til å hente tall fra FDA sin database :)
Skal vi ha et seriøst forum eller ikke? Et verktøyopplegg med en masse åpenbare definisjonsfeil vil gi inntrykk av et useriøst nettsted.. Synes det er viktig å få ting klart og riktig på plass fra starten av. Det er tross alt et stort arbeid HP nå skal ta for seg. At han vil ha ting korrekt fra starten av sier jeg ingenting på. Det vil ta mye tid og ressurser dersom folk i ettertid påpeker åpenbare feil og mangler og HP må inn å rette opp. For dette forumet er åpent og tilgjengelig for kritikk fra alle og enhver.. både meningmann og spesialister kan komme innom og gi korreksjoner dersom ting ikke stemmer.
Vær også klar over det, at lavkarbolivsstilen er i vinden for tida. Trenden snur fra tradisjonell lavkalori til stor interesse for alternative kostfilosofier. Jo mer interesse for lavkarbolivet, jo større tilsøkning til dette forumet. Og ikke bare av folk som søker en sunn livsstil, men også av kosteksperter og ernæringsfolk i høyere lag. Dersom forumet skal fremstå som en representant for det norske lavkarbomiljøet og dens tilhengere må det framstå som seriøst og ordentlig. Og det vil det ikke gi inntrykk av dersom forumets hjelpemidler bare er raskt klaska ned og i hytt og vær..
Så.. ved ettertanke.. er vi vel heller mer på rett spor enn av hengslene..
Han spurte etter min mening, og fikk det. Ikke dermed sagt at jeg har rett, men jeg kan da få lufte tankene mine av og til. Tror de har godt av det. De trives ikke så innestengt. :cool:
Hvorfor i himmelens navn lister du deg ut.. ? Du som starta det hele.. Så nå må du forklarer og legge ut om din dypereliggende årsak til hele denne tråden.. ;)
Ja men du legger da ikke ost sammen med fisk.. Det må deles opp i hovedkategori og underkategori.. Hovedkategorien er da helfabrikata mens underkategoriene blir fisk og ost..
(Det er den tidligere kokken og arkivaren som nå kverulerer litt.. Utrolig hva tidligere yrkeserfaringer kan brukes til.. )
Jammen er du ikke enig da HP at godt planlagt fra starten gir best resultat og minst merarbeid.. Gikk ut i fra det i og med at du etterlyste riktige termer og betegnelser.. Mulig jeg har misforstått.. Come on.. få litt oppbacking her a.. ! :p
Jo jeg ønsket å sondere hva folk tenker må til, hva som naturlig hører sammen, og hvilken terminologi som brukes - slik at jeg har et mest mulig komplett utgangspunkt når jeg går igang med å lage mitt eget system med den terminologien som jeg velger eller lager.
Hvis jeg har forstått det riktig, ville droppet råvare, halvfabrikata etc. som hovedkatorier. Ville bare delt inn etter frukt og grønnsaker, snacks, nøtter, melkeprodukter, kjøtt etc
(eks.: brus med/uten sukker, saft med/uten sukker, eller brus med søtstoff, juice osv)
*snacks og godteri
(eks.: sjokolade med sukker, sjokolade med søtstoff, potetgull, bacongull)
Ellers ville jeg hatt melk både under meieriprodukter og "drikke". Chilinøtter både under "nøtter" og "snack". Peanøtter ville jeg hatt kun under "nøtter". Også ville jeg hatt bacongull under snack og godteri fordi det er jo tillaget.
Agurk (grønnsak)
Cottage Cheese (meieriprodukt)
Pasta (kornprodukt)
Dolmio pasta saus (sauser, eller "diverse", "andre produkter")
Atkinsbar (snacks & godteri - sjokolade med søtstoff (eller sjokolade uten sukker, eller kun "uten sukker") - )
Er jo ganske glad i flisespikkeri og korrekte betegnelser på ting :p
Først av alt: jeg er enig med Trolljenta og djw - det blir uoversiktlig å bruke råvarer som kategori. For Fjonken vår har jo så aldeles rett (skulle bare mangle at hun har rett som er proff kokk :) ): råvarer er bare ubearbeidet mat. Ikke en gang kjøttdeig er en råvare, fordi den er kvernet og tilsatt salt og vann.
Vi drikker ikke melk, gjør vi vel? :D :p
Men alvorlig talt - er det ikke litt ulogisk å legge ting under snacks etter om de er tillaget eller ikke? Bedre da å legge enkelte ting flere steder slik du er inne på.
Ja, du har vel i grunnen fått svar på dine spørsmål HP. Nå gleder vi oss til å se det ferdige resultatet. Du har en gedigen jobb foran deg, og vi er deg evig takknemlig for at du har påtatt deg den. Skal bli gromt å få flere gode verktøy. Alt som letter livsstilen vår tas i mot med takk.. Lykke til med utarbeidelsen av disse verktøyene.. :)
Når poenget er oppskrifter, er det greit. Her heter det Ingredienser og Framgangsmåte.
Om man må ha et program for å regne ut innhold, så får man jammen ta den jobben... I alle fall får man da ta sånn ca. det man tror hvis noen ingredienser er av en helt annen art! Et gram pluss eller minus er ikke så farlig, men om det blir mange gram pluss eller minus per dag, er det en helt annen sak.
Ellers burde det være veldig enkelt å definere begrepet "råvarer"! Det er en ubearbeidet vare, sånn som den kommer fra naturen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.