< Tilbake til oversikten

Moussaka med auberginer, anyone??

Melania sa for siden:

Jeg elsker moussaka, og kom plutselig på at det må jo være lavkarbomat?! :D

Mange lager det med poteter, men originalt lages det vel med auberginer, løk, kjøttdeig, tomatsaus, masse krydder (mener det bla skulle være kanel?og ostesaus?

Det er vel ikke noen som har en lavkarbo oppskrift?

Fjonken sa for siden:

Det er lavkarbomat så lenge ostesausen kuttes ut. Ikke godt å få til lavkarbo hvit saus vett du.. Må vel også være litt forsiktig med bruken av tomatpure..

Aline sa for siden:

Fløte og ost, blir ikke det ostesaus, da ? :)
Har ikke prøvd det, så jeg vet ikke om det funker :)

Melania sa for siden:

ahh ..det ante meg at det ikke var så lett. Men hvis man lager tomat saus med boksetomater burde det vel gå greit? Ostesausen blir et lite problem ja, for man klarer ingen tykk saus med bare ost og fløte....

Jeg får prøve å lage en mossaka wannabe da...

Fjonken sa for siden:

Prøv det du, så skal jeg prøver bløtekakebunn wannabe.. Til helga tenker jeg.. !

guro sa for siden:

Fedon har flere mosakaoppskrifter i sine bøker.

I en oppskrift (Naturlig slank, 7-8 porsjoner) har han en hvit saus basert på: 1/2 l yoghurt naturell, 1 beger cottase cheese, 1/2 ts muskatt, 2 dl revet ost, 2 egg, salt og pepper. Dette kjøres sammen i kjøkkenmaskinen og legges lagvis med kjøttsaus og linsepure. Hvit saus på toppen. 200 g i 30-40 minutter.

Fjonken sa for siden:

Hva er karbenivået på disse wannabesausene da? Jeg skal ha max 20 karber til dagen og da må jeg nitelle hver eneste karb..

Aline sa for siden:

Ost og fløte gir ikke mange karbene, men jeg vet ikke hvor mange det blir :)

Siljevanilje sa for siden:

ost er vel somregel 1 pr 100 g mens fløte er 3,2 g pr 100g.

(skyt meg om jeg tar feil) i westernstil

luringen sa for siden:

egg binder det jo sammen det. Hvis du lager i ovn så går det helt fint...har gjort det med div gratenger m/ grønnsaker, skinke osv

Fjonken sa for siden:

Jeg skal prøve meg på no egendesignet mousakka i dag. Har faktisk aldri laget mousakka før, men prøver likevel. Har kjøpt inn to kremoster som jeg skal smelte i fløte og så hiver jeg enda litt vanlig gulost oppi og salter og kryddrer som vanlig. Innbiller meg at det blir en bra hvit og tykk saus. Legger stekte auberginerskiver i bunn. Kjøttsaus av krønsja tomat på boks og løk og kjøttdeig, hakka oliven og sopp og paprika i midtskiktet og den egendesigna fløteostesaken på toppen. Men hva slags krydder bør jeg slenge oppi kjøttsausen får å få den mousakka-aktig på smak?

Melania sa for siden:

Kanel i hvert fall, og det virker jo også positivt på blodsukkeret :)

Og Fjonken legg inn full oppskrift da, for dette vil også jeg prøve på.

Fjonken sa for siden:

Shall do.. når jeg har testa ut om det går og om det blir no godt.. Slenger i no kanel også etter tips fra deg... Full rapport i kveld eller utpå dagen i morgen..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.