Jeg elsker moussaka, og kom plutselig på at det må jo være lavkarbomat?! :D
Mange lager det med poteter, men originalt lages det vel med auberginer, løk, kjøttdeig, tomatsaus, masse krydder (mener det bla skulle være kanel?og ostesaus?
Det er vel ikke noen som har en lavkarbo oppskrift?
Det er lavkarbomat så lenge ostesausen kuttes ut. Ikke godt å få til lavkarbo hvit saus vett du.. Må vel også være litt forsiktig med bruken av tomatpure..
ahh ..det ante meg at det ikke var så lett. Men hvis man lager tomat saus med boksetomater burde det vel gå greit? Ostesausen blir et lite problem ja, for man klarer ingen tykk saus med bare ost og fløte....
I en oppskrift (Naturlig slank, 7-8 porsjoner) har han en hvit saus basert på: 1/2 l yoghurt naturell, 1 beger cottase cheese, 1/2 ts muskatt, 2 dl revet ost, 2 egg, salt og pepper. Dette kjøres sammen i kjøkkenmaskinen og legges lagvis med kjøttsaus og linsepure. Hvit saus på toppen. 200 g i 30-40 minutter.
Jeg skal prøve meg på no egendesignet mousakka i dag. Har faktisk aldri laget mousakka før, men prøver likevel. Har kjøpt inn to kremoster som jeg skal smelte i fløte og så hiver jeg enda litt vanlig gulost oppi og salter og kryddrer som vanlig. Innbiller meg at det blir en bra hvit og tykk saus. Legger stekte auberginerskiver i bunn. Kjøttsaus av krønsja tomat på boks og løk og kjøttdeig, hakka oliven og sopp og paprika i midtskiktet og den egendesigna fløteostesaken på toppen. Men hva slags krydder bør jeg slenge oppi kjøttsausen får å få den mousakka-aktig på smak?
Shall do.. når jeg har testa ut om det går og om det blir no godt.. Slenger i no kanel også etter tips fra deg... Full rapport i kveld eller utpå dagen i morgen..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.