I går ettermiddag lagde jeg meg kjøttdeig med saus og spaghetti. Også glemte jeg å sette det inn i kjøleskapet. Også sto det vel ute på benken (med lokk over) i skal vi se.. regne ... 20 timer?
Ja, iallfall da. Så ville jeg jo ikke kaste det. (pga hundre ikke viktige grunner). Også tenkte jeg at det sikkert hadde blitt dårlig, men så smakte jeg litt på det, også smakte det helt greit. Også tok jeg meg en porsjon da. Og satte resten i kjøleskapet.
Men det jeg lurer på, kommer jeg til å dø nå?
Fordi jeg spiste kanskje den porsjonen for omtrent to timer siden, og nå har jeg begynt å få ganske vondt i magen. Men det kan være pga. andre ting også, vet jeg - magen min vet å si fra på alle mulige ting.
Masse bakterier i sånn mat som har stått ute? For den ble stekt ordentlig, og masse chili oppi, og tomatsaus og fett som beskyttet og så videre og så videre.
Eller.. bare gir jeg immunsystemet/fordøyelsessystemet mitt en liten utfordring, og ingen skade skjedD?
har gjort det samme mange ganger, og jeg i live enda :p tror du berger bra jeg. :) vanskelig å vite hvorfor magene våre krangler med oss... noen ganger har i allefall min mage en god grunn til å klage, andre ganger bare klager den fordi den føler for det virker det som
Det går som regel bra, men en vakker dag går det ikke bra. Jeg vil på det sterkeste fraråde folk å spise mat som ikke har vært oppbevart riktig. Grunnen til det er at jeg både har sett virkningen av slik oppbevaring gjennom mikroskopet og også selv følt det på kroppen. Matforgiftning er ikke noe man skal kimse av. Det er utrolig hvor fort en bakterie kan formere seg i romtemperatur og det er ikke bakterien man blir syk av, men de giftstoffene de produserer mens de forvandler maten din til dritt.. Ja, for det er faktisk det som skjer.. Bakteriene blir mange, maten din spiser de og i maten din driter de. For å si det brutalt.. og matforgiftning gjør ekstremt VONDT og kan i verste fall ta livet av deg. Det kommer ann på hvilke type bakterier som befinner seg i maten.. Men vet du hvilke bakterier det er du spiser?
Så tenk sånn neste gang du har lyst til å gomle på gammel mat som har stått på benken noen timer, at i denne maten er det bokstavelig talt møkk.. ! Fremdeles lyst på gammal benkemat.. ? Ja vel.. så se fram til timer og døgn med sterke magesmerter, oppkast, diare, total utmattelse og høy feber..
Så mitt råd er å få maten fortest mulig over i egnet emballasje ( med lokk sånn at nye bakterier ikke kommer til) og rett inn i kjøleskap selv om det fremdeles damper av maten.
Det er nok med 1 stk e-colie-bakterie i maten..Dersom du lar maten stå på benken i 1 time har du allerede fått noen hundre ut av denne ene.. 30 min senere er antallet oppe i noen tusen.. 2 timer senere er det rett og slett livsfarlig å spise maten.. Vil du ta den risken? Jeg gjør det i allefall ikke en gang til.. Jeg har lært..!
jeg tør ikke sånn. er nok kanskje litt pysete. maten skal ha stått max 3 timer eller.no. men til vanlig fyker den inni kjøleskapet i en boks forts som lynet rett etter middag. magen min leker man ikke med. :nei:
må bare kommentere denne litt fjonken... for det første så overdriver du litt nå. og for det andre så skal man ikke sette mat i kjøleskap som det damper av.
vi er her for å hjelpe hverandre, og ikke skape angst for mat som har stått en liten stund på kjøkkenbenken.
Jeg mener ikke at vi ikke skal ta dette alvorlig, men jeg mener det er forskjell på å gi gode råd, og å skremme vettet av folk å ta fra dem matlysten totalt...
og tro meg... jeg vet hvordan det er å ha matforgiftning, og jeg vet å hvordan det er å ha et veldig anstrengt forhold til mat. Du greide i allefall å få meg til å kaste opp, og jeg kommer ikke til å spise kjøttdeig på mange-mangemåneder etter dette.
Innlegget mitt er basert på renspikka fakta. Og jeg skrev det i den ordlyden nettopp med det til hensikt å skremme folk litt. Fordi alt for mange er for slipphendte med gammal mat. Og faktisk.. varm mat skal rett inn i kjøla.. tro det eller ei. Fordi det stopper bakterieveksten på et så tidlig tidspunkt som mulig. Dagens kjøleskap greier den biffen greit. Fordi de fleste kjøleskap er utstyrt med en temperatursak som gjør at den enten manuelt eller automatisk setter ned temperaturen.
Du kan si hva du mener.. men jeg synes det var på sin plass med såpass sterke ordelag i denne tråden der folk synes å gi fullstendig blaffen i forgiftningsfaren.
Jeg mener at det er en viss forskjell på å gi gode råd å gjøre folk kvalm da... Jeg er en av de som har et veldig anstrengt forhold til mat, og dette var noe jeg absolutt ikke har behov for... du ødelegger faktisk for de tingene jeg tidligere har spist når du skriver ting som dette.
Greit at du føler for å bruke så sterke ord, men du må tenke på at det er mange forskjellige folk her inne på forumet, og det er forskjell på hva vi tåler, og har man som meg et dårlig forhold til mat så er det faktisk nok med et slik innlegg før jeg mister matlysten for flere dager i strekk...
Jeg synes vi skal være forsiktig med å omtale mat på en måte som får folk til å kaste opp av å lese det.
Jeg må medgi at jeg ble forundret og forvirret over det du skriver, Fjonken. For jeg har faktisk lært at å sette varm mat i kjøleskapet skaper de mest gunstige betingelsene for bakterievekst...
Det vil jo i tillegg gjøre temperaturen i kjøleskapet ugunstig høy. Jeg har et ganske nytt kjøleskap, men det har ihvertfall ikke den funksjonen du beskriver.
Jeg har bestandig latt mat avkjøle seg ute - og aldri fått problemer pga det. Noen timer tror jeg ikke utgjør noen risiko. Når det blir glemt ute over natten ville jeg ha kastet det. Ihvertfall varmet det grundig opp igjen. Eventuelle e-coli-bakterier er jo allerede tatt livet av ved første steking/koking. Samme med salmonella. Andre bakterier finnes jo, men så vidt jeg vet er den "beste" måten å få dem til å formere seg på, å holde maten halvvarm over lengre tid (slik det skjer på storkjøkkener/restauranter innimellom). Eller fordi det er så store mengder mat at nedkjølingen går for langsomt. Nedkjøling i romtemperatur går ellers raskt nok ved "vanlige" mengder mat. Er man i tvil kan man dele opp i mindre porsjoner og la dem avkjøle seg slik før man setter dem i kjøleskapet. Lokk eller ikke lokk spiller ingen rolle for bakteriene, men lokk kan forsinke nedkjølingen - jeg tar derfor alltid lokket AV når jeg setter mat til avkjøling...
Men for mofes del er spist spist, og jeg ser ingen grunn til å skremme med å si at det er livsfarlig når det ser ut til å ha gått veldig bra... :)
Nå har jeg googlet litt, og det jeg finner er at det IKKE anbefales å sette varm mat i kjøleskapet - fordi kjøleskapet blir varmet opp. Man kan i stedet sette kjelen i kaldt vann og røre rundt og/eller dele opp i mindre porsjoner. :)
Faren ved bakterier og matforgiftning og e.coli og alt, starter jo i det folk ikke behandler maten skikkelig, det være seg nok steking/koking, og hvis man lager salat etc. samtidig - så må man jo passe seg for ikke å overføre evt. bakterier etc.
Siste måneders hendelser har nok gjort folk flest mere obs på matbehandling.
Og Fjonken - som du sier selv, så gikk du hardt og brutalt ut for å skremme folk. Hvis du var ute etter å skremme meg spesifikt, så var ikke det nødvendig. :)
Spørsmålet mitt i første innlegg om "kommer jeg til å dø nå?" var særdeles humoristisk ment - men det kom kanskje ikke godt nok frem?
Anyways. Jeg lukter alltid på mat som jeg er usikker på om jeg kan bruke. Og hvis jeg fremdeles er usikker (som i dette tilfellet), så smaker jeg på maten. Det gjorde jeg også denne gang, og det smakte greit. Jeg spiste en porsjon, og fikk vondt i magen - men det kan være andre grunner til det. (spist lite siste dagene, sær mage fra før av, osv osv.). Jeg har spist enda en porsjon i dag - og kan melde om at ingenting har skjedd siden i går. Jeg er frisk som en fisk, ingen uhyggelige toalettbesøk. I det hele tatt.
Nå KAN det jo hende at jeg plutselig faller død om hvert eneste øyeblikk.
Hvorfor jeg startet tråden i utgangspunktet? Litt for å sette temaet på dagsorden, litt for å forhøre meg om jeg kanskje er dum som et brød som spiser mat som har stått ute såpass lenge. Kan jo hende at folk fremdeles synes jeg ER dum som et brød, og synes at jeg gir "fullstendig blaffen i forgiftningsfare" - men det får nå heller være. :)
Og når det er sagt. Om jeg kommer til å servere andre enn meg selv mat som har stått ute i 20 timer? Selvfølgelig ikke. Og det er kanskje innmari inkonsekvent av meg. Men, men.
Det er det jeg også pleier å gjøre, om jeg vet at jeg skal putte maten i kjøleskapet igjen. Jeg rører rundt i maten og får ut varmen så raskt som mulig. Bruker ikke lokk, putter det i små bokser - ja i det hele tatt. Også putter jeg det i kjøleskapet når maten er kald nok.
Jeg gjorde ikke det denne gang - jeg puttet lokk over fordi jeg hadde tenkt å spise mere, også ville jeg ikke at det hele skulle tørke ut. Men så glemte jeg bort hele greia.
Jeg mente ikke at Fjonken ikke skulle få være saklig i innlegget sitt, men å skrive at mat er dritt er faktisk ikke saklig i det hele tatt... det er faktisk barnslig å upassende det slik jeg ser det. Det er ikke ofte jeg sier fra, men i dette tilfellet synes jeg faktisk fjonken gikk langt over streken
Enhver får bruke den metoden de selv ønsker for å kjøle av og oppbevare maten. Men i proffesjonelle matmiljøer som restauranter og storkjøkken blir maten kjørt direkte inn på kjøla etter tilberedning. Tidligere var det vanlig å avdampe maten i romtemperatur for deretter å kjøre den på kjøla. Det gikk man bort fra etter en rekke matforgiftningsskandaler på 70 og 80 tallet. Og ja, maten er bakteriefri etter tillagning, vel og merke dersom maten er riktig tillagt. Men står maten utildekket for nedkjøling i etterkant kommer nye bakterier til via lufta. Derfor anbefales det at maten dekkets til umiddelbart etter tilberedning.
Da gjerne med lokk som slipper dampen ut. JEg har i alle år brukt denne metoden og har aldri hatt problemer med oppvarming av kjøleskapet. Men så sørger jeg også for å kjøre tempen ned før jeg setter inn varme ting.
Ja, jeg brukte sterke virkemidler og det med hensikt og det virket. Det viser denne debatten. Jeg skal imidlertid i framtida være mer forsiktig med ordbruken for å skåne de med sart mage.
Det var da fryktelig hvor fort disse bakteriene dine vokser da fjonken. Hos meg vokser ikke E-coli så fort. De har en fordoblingstid på ca 30 minutter. Det vil si at en coli blir til 64 i løpet av 3 timer hvis forholdene er gunstige. Og det skal nok noen millioner til før de fleste E-coli blir farlig. Men det finns også noen varianter av E-coli som er langt farligere altså.
Jeg smaker alltid på maten og er jeg i tvil om maten smaker normalt så kaster jeg den. Bruk smaksløkene folkens, vi har fått dem for å bruke dem.
Maten skal settes kaldt så fort som mulig ja, setter maten i kjøleskap når den kommer under 50 grader.
Tining av mat er også viktig å gjøre riktig. frossen mat skal legges i kaldt vann eller tines i kjøleskap.
Det er bare proteinrik mat vi er nødt til å være forsiktige med.
Der tok du meg på faktafeil Kristian. Jeg må innrømme at jeg slumpa litt i svingen der. Tok meg ikke tid til å sjekke opp og kjørte etter husken. Men, under helt optimale forhold går bakterieformeringen utrolig fort og setter opp farta jo lenger tid det går og jo flere bakterier det blir. 1 blir 2. 2 blir 4. 4 blir 16 osv.. Sier seg sjøl at jo lengre tid maten står jo større er sjangsene for at det blir giftig.
Men jeg har en innvending.. For det er ikke alltid at smaksløkene forteller om maten er bakteriebefengt. Maten kan se ok ut. Den kan lukte ok og den kan smake ok.. For ikke alle bakterier gir seg så lett til kjenne. Noen merker en ikke før maten er spist og det er for sent å angre. Derfor det er så skummelt med mat som har stått en stund. En vet aldri og derfor må man ta sine forhåndsregler.
Kan vi konkludere med at enten så var det ikke noen bakterier i maten min og at det var derfor jeg ikke ble sjuk og falt død om, eller så var det x antall bakterier i maten min, og jeg har et flott rustet immunforsvar, og at det var derfor jeg ikke ble dødssjuk?
Bakterier er jo "overalt"? Og en ting er når man overfører det til maten etter at den er tilberedt (f.eks etter at man har først har tatt i en sur klut og så satt fingrene i ferdig tilberedt mat).
Men i dette tilfellet - kjøttdeig stekt godt for så å bli kokt, for så å bli lempet i en kjele sammen med spaghetti - hvor mange, og ikke minst potensielt farlige bakterier havnet oppi kjelen?
Bakterier formerer seg. Hvor mange skal det bli før det blir betegnet som giftig? (Som du presiserer Fjonken.) Og vil det ikke være forskjell på type bakterier i forhold til "giftigheten"?
Jeg spør fordi jeg selv har spist kjøtt i Mexico (en bit), som smakte rart. Og (sorry språkbruk folkens) da jeg straks etterpå luktet på det, luktet det.. avføring. Og det var jo ikke det det var selvfølgelig, men oppbevaring av kjøtt i Mexico er et kapittel for seg. Samt varmere forhold osv. Iallfall, jeg fikk riktignok magesjau, men jeg ble ikke dødssjuk. Og her var det jo snakk om sterkt bedervet kjøtt.
Hvor sjuk man blir av bakteriebefengt mat kommer ann på immunforsvaret og hvilke bakterier og mengden av dem. Den som har godt immunforsvar stiller selvsagt bedre enn de som ikke har det. Og type bakterie har veldig stor betydning. Noen er mer giftige enn andre og noen formerer seg rasker enn andre. Noen tåler en lite av og andre mye av. Siden formeringsevnen og giftigheten er ulike fra bakterie til bakterie er det umulig å sette opp en norm for hvor mange bakterier som skal til for å gjøre deg sjuk.
Den kjøttdeigretten du sikter til gav deg diare og løs mage. Det indikerer at det var noe i den maten som irriterte tarmsystemet ditt. Det var neppe nok bakterier til å gjøre deg dausjuk, eller du var heldig og fikk i deg bakterier med lav giftighetsgrad. Men du risikerte mye da du spiste denne maten. For som jeg sagt tidligere vi ser ikke bakteriene og vi kan ikke på noen måte gå ut i fra at de er av den ufarlige typen. Du kunne like godt ha blitt dausjuk for å si det sånn, men var heldig og slapp unna med litt magebesvær. Ikke sikkert du er like heldig neste gang.
Men du Fjonken - refererer du til retten i mitt første innlegg? For jeg BLE ikk sjuk og dårlig, men det var kanskje du som gikk utifra det, fordi jeg skrev at jeg fikk vondt i magen etter to timer? :) Eller kom det ikke godt nok frem? Diare og løs mage fikk jeg ikke.
For the record; jeg fikk hverken diare eller løs mage av kjøttdeigretten jeg snakket om i første innlegg. Hverken første, andre eller tredje gangen jeg forsynte meg. Første gang fikk jeg litt vondt i magen, men ikke andre og tredje gang.
Lemper du mat over i en kjele og setter lokk på så vil mengden bakterier som kommer i maten bero på hvor ren den kjelen er og hvor ren de redskapene du bruker er. Videre spørs det jo på hvor ren du er.. og om du eller andre nyser , hoster, støver eller griser til maten på noe vis. Hvor lang tid det tar fra du lemper til du setter lokk på vil også være avgjørende og hvor ren luften i rommet er for støv. Står maten uttildekket lenge vil faren for luftsmitte øke. Dersom du håndterer maten med skittne fingre og i tillegg er slurven med hygienen ellers vil faren for berøringssmitte øke.
Mat i utlandet er som du sier et kapittel for seg. Du har spist fordervet mat. Det gjør meg betenkt.. Hvordan greide du å sette til livs mat med slik lukt? Lukter det rart burde du jo fått røde varselslamper. Hvorfor overså du disse?
At du overlevde vil jeg påstå er flaks kombinert med sterkt immunforsvar. En annen stakkar ville nok ha havnet på sykehuset etter å ha spist sterkt bedervet kjøtt.
Jeg satt på restaurant, og så det som unaturlig å løfte opp biffen og lukte på den før jeg gaflet i meg. Jeg luktet på maten etterpå (som jeg presiserte i innlegget mitt), fordi den smakte rart. At jeg kanskje av enkelte nå vil bli betegnet som en idiot og naiv fordi jeg presterte å stole på en restaurant i Mexico.. Jaja.
Fjonken: du sier at folk kan bli dødsyke av matforgiftning, og i en del tilfeller faktisk også dø. Har du noe "statisikk" eller noe sted du tar dette fra?
Jeg har jobbet på mage-tarmavdeling, og aldri vært borti matforgiftede folk som har holdt på å dø... Jeg har vært med på at de har vært syke ja, og har måttet fått intravenøs behandling pga dehydrering, (noe som i og for seg kan føre til at folk dør), men i de tilfellene jeg har vært borti har folk aldri kommet "for sent" til sykehuset.
Jeg har til og med hatt matforgiftning i Romania i 94, den gang dette virkelig var et land langt etter norsk standerd, og jeg overlevde det også...
Her kan jeg bare referere til den ferske E-coli skandalen. Der døde barn. Noe rapport har jeg ikke. Ikke heller statistikker, men det er fordi jeg ikke har lett dem opp.
Barn tåler jo ofte mindre en voksne, noe den e-coliskandalen viser. Noe annet med denne skandalen, er at det har ikke noe med hvordan man som privatperson behandler eller oppbevarer maten å gjøre. De e-colibakteriene var i produktet (morpølse om jeg ikke husker feil) fra fabrikken sin side. Det blir en helt annen sak en den som Mofe la frem.
Det er så, men at bakteriene er der fra starten understreker jo bare nødvendigheten av riktig tilberedning og oppbevaring også i private hjem. De som ble syke her ble syke fordi maten ikke var skikkelig gjennomvarmet og fordi den ble oppbevart som rest og spist ved senere anledning. I alle matvarer og jeg understreker ALLE matvarer vil det finnes bakterier. Både i råvarer og i bearbeidete varer. Når du kjøper kjøttdeig i butikken er det bakterier i den. Det at du steker og koker maten er jo ikke bare for å gjøre den mer appetittelig og mer lettspist, men primært for å ta livet av disse alltid eksisterende bakteriene.
En annen ting som også understreker mitt syn er det faktum at Staten bruker masse tid og energi og penger på å fortelle oss forbrukere viktigheten av god mathygiene. Det er ikke for ingenting at det står råd om riktig stell av kyllingkjøtt bakpå kyllingpakkene. Det er ikke for ingenting at du får tuta ørene fulle om mat og sterilisering og hygiene på helsestasjonene. Det er ikke for ingenting at det kjøres timer i personlig hygiene og kjøkkenhygiene i grunnskolene.
Dersom folk har holdninger som gjør at de slurver med mathygienen går det ikke bare ut over dem selv, men også utover alle de som spiser den maten. Ofte lager man mat til flere.. ofte bringes denne maten ut som kaker til bursdagsfeiringer i barnehage, til gevinst i lotteri, som medbrakt på fellesgrilling osv.. Man har ikke bare et ansvar for seg selv når det kommer til mat.
men samtidig så vil et meneske med et normalt immunforsvar godt tåle et par bakterier. vi kan ikke få den verden vi lever i helt steril, og det bør heller ikke være et mål. Jeg mener ikke at vi skal la maten stå ute på kjøkkenbenken lenger en nødvendig, men jeg mener at vi skal ikke få panikk og kaste mat bare for at den har stått tre timer på kjøkkenet før man sette rden inn
Det som skjer på storkjøkken er noe helt annet enn det som skjer på et kjøkken i det private hjem
jeg har langt fra noe sterkt immunforsvar, og er faktisk veldig forsiktig, både med oppvarmet mat, datostemplinger og mat som har stått ute. poenget mitt er at folk ikke skal ha panikk for at meten deres er dårlig bare den har stått ute et par timer, for det skal den tåle.
som jeg sa i et tidligere innlegg her, så er vi her for å støtte og hjelpe hverandre, og ikke skremme hverandre og skape angst.
Hei
For det første vi har milliarder av Kolibakterier i tarmen, de gjør oss godt og er viktige for fordøyelsen. Disse bakterier er sunne.
Veldig mye mat inneholder colibakterier slik som fersk fisk, kjøttdeig etc. Det er satt grenser for hvor mange colibakterier det må finnes i mat. Mattilsynet kontrollerer dette.
Mat skal oppbevares korrekt for å unngå at bakteriene formerer seg slik det blir mer bakterier enn kjørttdeig i pakken med kjøttdeig. I slike tilfeller vil kjøttdeigen lukte forferdelig surt.:eek:
Koking og gjennomsteking tar knekken på bakteriene, så da blir det neppe magesjau, men smaken kan være utiltalende.:mad:
Når maten er kokt og står med lokk på til neste dag, er den "sterilisert", det har neppe vært bakterier der som har gitt grunnlag for at maten skal bli dårlig, eller bakteriene i matretten var snille. Dette er dog ikke en metode jeg kan anbefale!;) La maten avkjøle noe før den raskt settes inn i kjøleskapet - rask avkjøling er det beste for lang holdbarhet.
Bakterier kan gi magesjau ja, men den vanligste årsak til omgangssyke er virus og de smitter fekalt- oralt, les dårlig håndhygiene. Det har vært flere slike utbrudd i vinter bla Norwalkvirus.
Noen bakterier som salmonella og campylobakter gir kraftig diarre, feber og kan være farlige for svekkede personer.
Enkelte sjeldne E-kolibakterier kan være livsfarlige da de kan formere seg i tarmen og kan medføre skader på flere organer ved produksjon av giftstoffer. Bakteriene drepes ved koking eller gjennomsteking. Av disse bakterier trenger man bare en liten mengde før det kan bli farlig. Dette er Morpølsesaken.
Endelig kan noen bakterier -typisk fra sår på fingre- danne toksiske stoffer når de formerer seg i maten. Her er det avfallsstoffene som er farlige, ikke selve bakteriene.
Ett Klassisk eksempl var en Gallamiddag med de Kongelige på hotell Hvite Hus i Ålborg. Kokken hadde infisert finger og forretten blev infisert. Den var laget på forhånd og bakteriene formerte seg og dannet toksiner( enterotoksiner)
Da selskapet etter noen timer var kommet til desserten klarte de første gjester ikke lenger å holde seg og måtte være uhøflige overfor de kongelige og styrte på toilett. Kapasiteten blev sprengt og folk satte seg bla. i hotellets hage i galla og gjorde fra seg ( kraftig diarre).:eek:
Problemet med disse toksiner er at noen av dem tåler varmebehandling.
Jeg skal unngå å legge ut om Kolera, botulinforgifting Bacillus cereus ( i mel)mm
For å unngå matforgiftning må man
Unngå kontaminering ved slakt
Oppbevare maten kjølig fra slakt til kjøkken
Bruke "rene" redskap, altså ikke skrelle poteter og skjærer kjøtt med samme kniv
Steke og koke maten
Kjøle matrester ned raskest mulig hvis de skal oppvarmes på nytt.
Tenke på at oppvarming i mikrobølgeovn skjer fra overflaten og inn mot mitten ( rør rundt et par ganger for å fordele varmen)
Ha gode rutiner for renhold på kjøkkenet (vask kluter etc)Og så må man ikke glemme å koze seg med maten.:D
Jeg er sjeleglad du kom på banen nå Torkil. Et særdeles godt innlegg som understreker alt det jeg ville ha fram. Jeg har ikke dine kunnskaper så mine innlegg ble litt rotete. Men vi tenker på samme sett, bare at du får det mye tydeligere fram.
Etter å ha lest hele debatten må jeg bare konkludere med at jeg er glad jeg er oppvokst på gård jeg, og derfor ikke særlig sart hverken utenpå eller inni.... :rolleyes:
Eneste jeg er livredd for er melk... kaster den som regel dagen før datoen går ut. :eek:
Forøvrig mener jeg at det ikke er bra å være hysterisk i forhold til bakterier, litt må vi utsette immunforsvaret for for å holde det i gang. Hvis vi blir for hysteriske kan vi jo aldri spise ute, eller reise til andre land...
Dette er mange år siden nå. Jeg mener billeder av et mannfolk i kjole og hvitt med baken bar bak en busk gikk "VERDEN RUNDT".
Jeg husker denne episode fra universitetet som et skoleeksempel i håndhygiene og enterotoxinproduserende bakterier.
Supert innlegg Torkil - takk for at du kommer med fakta! :)
Ja, ikke sant?
Også er det jo slik at et immunforsvar er jo bygget opp gjennom et helt liv. Noen reagerer annerledes på ting enn andre.
Igjen så svinger jo et immunforsvar også. Jeg er f.eks mye mere utsatt for "angrep" (sykdom) dagene etter at jeg har drukket uanstendige mengder med alkohol. Og den vinteren (for 1.5 år siden) hvor jeg var kjempeflink med masse grønnsaker og vitamin- og mineraltilskudd (og naturlig mat, lavkarbo) - var jeg ikke forkjølet eller syk på annen måte.
Jeg har spist ca. 5 rå egg nesten daglig (noen dager 8) i to år nå, og har aldri blitt syk av det.
Jeg har spist Tartarbiff og sashimi ukentlig og aldri blitt syk av det heller.
Jeg spiser middagsrester nesten hver kveld som har stått på benken siden middagen, ca. 4 timer, og aldri hatt bakterier som driter i tarmen min. Og jeg har ofte med middagsrester til lunsj som ligger i romtemperatur fram til lunsjen, men i kjøleskap om natten da.
Jeg har fått servert ''medium stekt lever'' i argentina, og ikke blitt syk der heller.
Og jeg har drukket Nærmere en liter upasteurisert melk daglig om sommeren da jeg er på hytta, som ligger nærme en bondegård, siden jeg var liten.
På den annen side vet man at å leve i et sterilt miljø kan gjøre at du får allergier og ironisk nok, et svakere immunsystem. Immunsystemet trenger trening det også. Det er min mening
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.