< Tilbake til oversikten

No midt i mellom?

Fjonken sa for siden:

Nabobrødet ble væl grovt og kompakt og veldig tørt. Soyabrød blir veldig fluffy og kjedelig. Finnes det no oppskrift på brød som er midt i mellom? Lavkarb kneiplignede sak?

Nille sa for siden:

Du vil aldri få til et "kneipp-lignende" brød uten at et blir høyere i karber.
Hvor grovt brødet blir kommer amn på hvor mye du maler nøtter/frø. jeg velger å ha det grovt fordi jeg liker den konsistensen bedre.
[color=purple][/color]
Mitt brød har mer karber, men jeg syns iallefall at det er godt !
[color=purple][/color]
GROVT NØTTEBRØD - berabeidet fra nabobrødet

5 egg
0,5 dl extra virgin olje av ettellerannetslag
3 ts Seltin (eller LO-salt)
2 dl sæterrømme
2 dl vann
1,5 ts bakepulver
100 gr kruskakli
75 gram sesamfrø
75 gram linfrø
100 gram valnøtter
100 gram solsikkefrø
50 gram bokhvete
1 ss fiber husk
1/2 ss karve (kan utelates - men det er knallgodt)

Bland alt det tørre. Bland alt det våte - og bland tilslutt sammen. Er litt "sausete" først, men la det svelle 15-20 minutter. Rør igjen og hell i form dekket med bakepapir.

Stek på 175 grader - midterste rille i 50 minutter.

Jeg tar det ut av formen ganske raskt når det er ferdig - og legger det til avkjøling på rist. Når det er helt avkjølet skjærer jeg det i skiver og fryser 4 og 4 i hver sin pose og legger i fryser. Tar opp og legger i kjøleskap dagen for jeg skal bruke. Oppbevarer skivene i plastpose i kjøleskap til de er spist.....

Det er ikke akkurat veldig lavt i karber, men mye lavere enn vanlig brød. En skive veier ca. 45-50 gram om har ca. 5 karber....

Hele brødet veide 1110 gram.

Næringsinnhold for hele brødet:

Total: 4333 Fat:388 3492 79% Sat:0 0 0% Poly:0 0 0% Mono:0 0 0%Carbs:211 416 9% Fiber:107 0 0%Protein:127 508 12%Alcohol:0 0 0%

Kalorier: 4333
Fett: 388 gram (79 %)
Netto karber: 105 gram (9 %)
Protein: 127 gram (12 %)

En skive veier ca. 45 gram og har da:

Total: 176 Fat:16 142 79% Sat:0 0 0% Poly:0 0 0% Mono:0 0 0%Carbs:9 17 9% Fiber:4 0 0%Protein:5 21 12%Alcohol:0 0 0%

Kalorier: 176
Fett: 16 gram (79 %)
Netto karber: 5 gram (9 %)
Protein: 5 gram (12 %)

luringen sa for siden:

mitt ble soggy...skal prøve dette en dag!

Fjonken sa for siden:

Litt for høyt karbenivå for meg.. Men jeg skal legge oppskriften på minnet til jeg er over på vedvarende. Enn så lenge klorer jeg meg fast på Fjonkentilpassa induksjon.

Trolljenta sa for siden:

Prinsessebrødet er jo knallgodt, men langt ifra kneipbrød :)

nøtta sa for siden:

hvor mange skiver er et brød ? slik at jeg får riktig næringsinnhold på skiva mi :o

Nille sa for siden:

Jeg kan vel ikke vite hvor magne skiver du får ut av brødet ditt kjære deg ! Mine pleier å veie 45- 60 gram alt etter hvor tjukke jeg skjærer dem. ca. 5 karber altså. Du må nok veie om du skal ha det nøyaktig !

nøtta sa for siden:

:lol: haha må le litt av meg selv her , hoppa litt over de grammene jeg også tenkte jeg okey det er per skive men hvor mange skiver blir det av et brød liksom :p herligfreeeeed sier jeg bare , sorry meg altså !! erre muuuliiiig ???

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.