I dag har jeg prøvd meg på en lavkarbo. desert - som ble knallgpd!! (spiste 2 stk. til mellommål.)
Sjokolade-fondant:
50 g. mørk sjokolade (jeg tok sukkerfri) - smeltes i smørret
50 g. smør - smeltes med sjokoladen
2 egg - piskes lett
1/2 dl. natreen-pulver - has i de piskede eggene, ha så i sjokolade/smør.
1/2 dl. finmalte mandler- tilsettes tilslutt.
4 små smurte former, 180 grader nederst i ovnen 7 min.
Jeg stekte minne litt for lenge og da blir de ikke rennende. Ta de rett ut av ovnen etter 7 min og sett de på en rist 5-10 min. - nyt
Hei
Jeg har laget fondanter med rapsolje i stede for smør og havremel der du brukte mandel, men jeg må innrømme at jeg brukte fruktose i. Hadde is ved siden av og serverte ei venninne til dessert. Kjempegodt
Jeg brukte sånne små glassformer - rommer ca. 2 dl. Du kan jo bruke hva som helst bare det er ildfast (f.eks. en kopp). Den oppskriften jeg brukte blir på ca. 5-6 dl.
Har smakt en slik en i dag. Tenkte jeg skulle "oversette" den originale oppskriften, men det var noen som kom meg i forkjøpet! Brukte oppskriften nesten som den stod, men tilsatte ca et kryddermål/knivsodd med stevia, for jeg synes søtsmaken blir perfekt da! Nøytraliserer det bitre i natreen. Brukte 1/4 dl soyaprotein istedenfor mandelmel også.
Dom: Kjempegodt! Også for ikke-lavkarbere. Min mor kommer til å flytte inn hos meg hvis hun får smake disse! haha! :lol: Sambo trødde i seg to stykker og skrøt fælt, selv før jeg fikk fortalt at det var lavkarbo! Herlig å kunne lage noe godt også for dem som sliter med candida o.l. Skal teste med cocosa neste gang :ja: Heldigvis var de utrolig mektige! Orket bare en!
Jeg har nettopp laget disse i dobbel porsjon...Regnet ut at det da var ca. 45 karber i hele oppskriften. Har laget disse i ti muffinsformer, så stemmer dette er det ca 4,5 i en muffinsform...
desverre vet jeg ikke hvordan man får denne målelinjen, men skulle gjerne hatt en;)
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.