Jeg ville hatt ferdigstekte hjemmelagede kjøttkaker :) Det har jeg alltid med meg når jeg er ute på tur (fly og bil osv) Og nøtter og babybel (de kan du jo ha i veska) Også kan du ha en omelett?! Kald omelett er jo godt :)
ehm ehm...
dette er jo helt feil her, menneh.. jeg har lyst å si: spis det du har lyst, du har ferie for pokker. men du blir vel kanskje dårlig av det?
en kjølebag med medisiner og olje høres helt villt ut, utrolig kjipt viss du MÅ ha det med deg overalt..
heldigvis overlever jeg noen uker på vanlig mat, så jeg skal vel være veldig glad at jeg ikke trenger medisiner.. ennå? kanskje....:confused:
Eller : Lag på forhånd ostesmørbrød med -nabobrød, ketolysepølser, sukkerfri ketchup og masse ost:D Kanskje det blir for mange karber..3,5 pr. sandwich? God tur i alle fall;)
Mye av det en får kan jo spises med måte, og/eller ta vekk alt/noe av brødet etc. men er jo greit å ha med seg feks nøtter, fiberrik, tube med leverpostei eller småbokser med pålegg osv.
jeg skal ta ferie med måte i matveien også, har planer om å spise youghurt og masse gresk salat. men ikke noe hvete ting. men gjerne bitte litt gresk honning på youghurten. :rodme: men den greske flytende honningen er vistnok mer næringsrik enn den norske stive gule honningen. jaja.
jeg for se.. men ja, jeg blir dårlig av for mye karbisser.. candidaen er altfor gla i sånt. men det er heldighvis ikke jeg.. jeg lar ikke den ødelegge ferien min.
Kjenner jeg blir litt småforbannna / frustrert når folk anbefaler å "ta seg fri" fra noe som ikke er en slankekur men en livsstil og en kostholdsfilosofi for meg (og mange andre). Litt det samme som press fra omverden om å bare ta seg en kake i selskap og bare en sjokolade fordi det er lørdag og bare bare bare.... Har du bestemt deg for å leve slik, så synest jeg det er flott at du gjør det 100 % - selv når ting ikke er lagt til rette for det!
Jeg foreslår nabobrød / prinsessebrød laget som rundstykker - veldig enkelt å frakte med seg, smuler ikke som skiver ville gjort, og har du noen babybel + feks eggerøre med skinkebiter og grønnsaker i boks kan du fly til bangkok via san fransisco om så skal være.
Uansett, ha en superduper ferie, og gjør ting som DU vil - den eneste som bestemmer over deg og ditt er deg selv!
Av og til passer det for noen å ta fri.. Mente ikke at det passet for alle. Enhver velger selv ikke sant. Men det er ikke verdens undergang å ta fri i noen uker og slippe den hjernekabalen det er å finne lavkarboalternativer i en lavkarbofiendlig verden. Mange synes det blir temmelig stressende å skulle kave med diett på ferie. Ferie og stress hører liksom ikke sammen.. Skjønner?
Jeg vet, Fjonken. Og det var ikke meningen å være så krass. Enhver bestemmer for seg selv, og det er det viktigste. Og at det kan være vanskelig å være lavkarbo på tur, er sikkert og visst. Men så igjen - en får til det en vil, bare en vil det nok.
Jeg må også si meg litt enige i de som anbefaler deg å ta litt fri... :) (i hvertfall på flyet). Du har jo vært superflik til å Silje, og jeg tror ærlig talt ikke hva du spiser på flyet er av veldig stor betyding i den hele sammenhengen. Men det viktigste er at du gjør det som passer DEG best! Du skal nyte din ferie, og leve som du mener er best for deg.
Jeg reiser til Kypros en uke etter deg, og jeg reiser med Star tour - der er det faktisk ikke lov å ha med medbrakt mat flyet.
Jeg gleder gruer meg også nesten til Kypros turen vår - særlig med tanke på at vi skal ha 2 uker på feire med all -inclusive :rolleyes: men jeg har bestemt meg for å legge slankingen på hylla i disse 2 ukene...... Jeg har holdt på superfokusert siden begynnelsen av januar, og unner meg selv virkelig en liten pause. Når jeg kommer hjem igjen er har jeg forhåpentligvis masse motivasjon, og jeg skal selvfølgelig rett over på strenft lavkarbokosthold med en gang. Kanskje til og med 2 uker med karbohydrater og masse bevegelse gir meg en liten kick-start igjen???
Når det er sagt så vet jeg jo nå hvor tøft det er å miste vekt, og jeg kommer nok til å være litt påpasselig og ikke stappe i meg. Feks kommer jeg til å drikke vin istedet for øl, begrense antall drinker (selv om jeg elsker strawberry daqurie og cosmo). Fra buffetene kommer jeg til å spise masse salat, og kjøtt/fisk - og heller unne meg mindre smaker av ris, pasta og slikt. Dessertene vet jeg blir min svake side, men jeg kan jo feks velge alternativer som masse frukt, krem og is - som er litt bedre en søte kaker.
Mest av alt satser jeg på å være i masse bevegelse. Jeg skal lage noen svømme-så-og-så mye konkurranse med meg selv, jeg må løpet etter barna ( 3 og 5) - jeg skal gjøre litt øvelser jeg får fra PT en min og jeg skal generelt sett være fokusert på å være mye i bevegelse.
Silje vi har virkelig fortjent en super Kypros ferie
men jeg har ingen problem å ta med meg mat, selv på et star tour fly, for jeg kan ikke ha det meste, for jeg har fremdeles hvete allergi. så det for de bare tåle. jeg nekter å bli dårlig av den grunn,. hehe
men ja jeg skal en super kyrpos ferie. du bor jo i nabobyen. hadde jo vært å treffes. vi er der jo en felles uke.
Ja det med å ikke ta med mat er nok bare generelle regler, jeg pleier alltid å ha med frukt, vann og slikt til barna. Gjerne noe de kan spise når flyet tar av eller lander. Men også derfor jeg stusset over at det i år står spesifikt at man ikke skal ha med mat. Nå folk er allergiske er det sikkert egne regler.
vi var i egypt i februar i fjor med star tour, da hadde jeg med egen mat, og spiste flere ganger iløpet av den lange flyturen. og flyvertinnene sa ingenting, men sier de noe nå, så for de med en streng silje å gjøre. :lol:
Bare så det er sagt; Ingen flyselskap kan nekte noen å ha med mat så lenge folk ikke tåler/kan spise den maten de serverer/selger.
Det var en sak her tidligere hvor Sterling fikk en del kritikk på grunn av "forbud". De gikk senere ut og presiserte at dette selvfølgelig ikke gjaldt mennesker med allergier/intoleranser og/eller tilstander som gjør at de ikke kan spise flymat. Så bare ta med det det du vil du !
[color=purple][/color]
Jeg ville ihvertfall ikke spise hva som helst bare fordi jeg får det servert på et fly. Liker jeg det ikke så spiser jeg det ikke, får jeg vondt i magen av det spiser jeg det eller ikke - og skal jeg være vond/tung i hele kroppen i timevis av å spise det - ja da skal det søren meg ikke være flymat. Da skal det være et grapse godt måltid med mat jeg har lengtet etter å spise leeeeeeenge for at det i det hele tatt skal være verdt det.
[color=purple][/color]
Forøvrig syns jeg heller ikke at ferie=unnskyldning for å pigge skikkelig ut i matveien. Men hver og en må gjøre hva som passer for dem. Det er bare du som kan vurdere hva det er verdt for deg å spise/ikke spise etter din plan. Bare du kjenner konsekvensene på din kropp.
[color=purple][/color]
Det er jo begrenset hvor lang en flytur er. På lang flytur (6 timer +)har jeg hatt hatt med meg "wraps" av forskjellig slag. Av egg og salat med deilig fyll, av lavkarbo tortilla med fyll. Omelett (pizza quichen er perfekt til slikt). Eller en snerten litter tupperware skål med salat i porsjonsstørrelse. På lange turer kan man som regel også enkelt pille av det man ikke vil/kan spise og som regel er det alltid noe på brettet som lavkarbere kan spise uten problem. Tror det er cluet, å ikke lage noen big deal/problem ut av det. På turer under 4-5 timer trenger man strengt tatt ikke ha med seg annet enn litt snacks. Til og med en bar er akseptabelt i slike tilfelle. Masse gode forslag her i tråden.
takk for svar alle. :ja:
da skal jeg ha meg med en atkins bar, noen fastelavens boller uten søtning som rundstykker og noen babybel oster og gjerne en omelett-fajitas med fyll.
blir digg flytur dette her. yuhu gleder meg masse.
kjempelurt med litt småsnacks... ofte serverer de jo potetgullog slikt på sånne reiser go den frister ofte mere enn flymaten, så litt snacks og søtt (bar og nøtter) kan være greit for å stagge snop/snacks-suget i allefall :)
mat greier man seg uten i fire timer, så du behøver jo bare et måltid med deg sånn sett... viss ikke du skal på lang busstur etter flyturen da...
og er man først kommet seg til Kypros er det jo mye lavkarbo man kan kose seg med også da... biffer og fisk og sånt... poteten kan jo ligge igjen på fatet, og salat er jo ganske greit å spise
ta med deg idoform og imodium, i tilfelle du får feriemage... det er ikke godt
relativt lang busstur etterpå, så jeg vil være "mett" når lander. vi letter fra sola 2335 og lander 0440 eller.no. men vi har bestilt mat til to, så hvis det er lavkarbo vennlig så skal jeg hvertfall smake. eller så skal sambo få min hovedrett i bytte av hans salat, og det pleie alltid gresk salat når man reise til hellas/kypros. både idoform og imodium og bio dophilus.
og jeg har aldri fått ferie mage. men jeg tar forebyggende i form av 2 bio dophilus hver dag. og masse gresk youghurt. :ja:
jippi idag er det 28 dager igjen. 4 x 7 dager. :eek: :D
vi flyr jo om natten, så jeg regner med at jeg alt for trøtt til å spise hele turen :lol:
så da tenkte jeg å ta med: litt nøtter, babybel, atkins bar og fastelavens boller uten søtning men med pålegg på. ( digg)
nå vi lander er det 1 times busstur. så maten skal liksom vare til jeg kommer frem til hotellet.
og med tanke på selve ferien. så hvis jeg skal ha litt cola, ja det blir cola light. ( hjemme drikker jeg kun det når jeg er kjempe kvalm og ingenting annet hjelper og istedenfor chips skal jeg spise nøtter. enten salte eller ikke salta)
men har noen flydd om natten med charter? hvordan er opplegget ifht til dag flyvning? jeg tenker at folk vil sikkert sove litt innimellom.
heldighvis har jeg fått ett sinnsykt godt sove hjerte. jeg kan sovne overalt, gjerne med masse musikk eller lyd på.
når jeg var nyfødt så hadde jeg kolikk de 3-4 første månedene. og de eneste gangene jeg holdt kjeft var når mamma og pappa bråkte med drill eller hammer e.l. de bygde nemlig hus da. hihi nå kan jeg sovne på sofaen med to bråkete fotabll supporter hyle å skriker om offside og straffe o.l.
de natt-flyene jeg har vært med på har ikke vært av de mest positive opplevelsene da for å si det sånn... Det er trangt mellom setene (selv til 1,60 høye og kortbente jeef) de gir tepper og puter først og fremst til barn og mødre med små barn. Jeg har hatt med meg ei lita pute jeg da, så jeg har hatt noe å hvile meg mot... og så er det en fordel å ha vindusplass, for da har du veggen å støtte hodet mot :p
nei faktisk ikke. vi gidder ikke å ha overvekt. blir kun en stor koffert. og en bag som håndbagasje på flyet og sambo han skal ha en sekk som hanbagasje og stor koffert. tro det eller ei. hehe
Har stort sett altid overvekt jeg, og særlig når jeg reiser til england, for der er været ofte så dårlig at det ikke går an å gjøre noe annet enn å shoppe, men jeg har aldri betalt for overvekten da...
Jeg har et finurlig problem som ikke har noe med maten å gjøre. Men uansett hvilken koffert jeg pakker, - hvor stor eller liten den er, hvor lenge jeg skal være borte, hvor eller hvor langt jeg skal, så veier den ALLTID, og uten unntak, ALLTID 25 kg ! :o
det har jeg også lurt litt på... hvordan kan så små kofferter bli så tunge? pg en annen ting; hvorfor er kofferten uansett str. for liten når jeg skal hjem?
fordi kofferten din er fora med bly slik at den ikke røper innholdet i tollen
fordi kofferten din har en tendens til å krympe av skrekk ved tanken på alt den skal romme på veien hjem.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.