< Tilbake til oversikten

tryptofan

kate sa for siden:

hei..

noen som har erfaringer med tryptofan? har store problemer med å sove pga sykdom.. tar sovetablett men det er ikke bra føler jeg. hørt at melatonin kan være til hjelp. men det må vel være bedre å ta en aminosyre enn hormoner...?

Summer sa for siden:

Jeg tar L-tryptofan. Produktet heleter griffonia, og jeg merker bedret søvnkvalitet etter å ha tatt det en periode. Men jeg mener å ha lest at melantonin ikke har noen særlige bivirkninger. Det står litt om dette i det nyeste Mat og Helse. :) Melantonin er vel noe som virker med en gang, mens tryptofan er forstadiet til seretonin, som igjen er forstadiet til melantonin, og virker mer balanserende på sikt. Spørsmålet er jo hvilken effekt du søker? Jdeg kunne godt tenke meg å prøve melantonin i tillegg i blandt når jeg sliter med søvnen..

Eva sa for siden:

Hei i tråden.

Har ikke prøvt trypofan. Lise, hvor kjøper du det og hva koster det?

Har derimod prøvd Melatonin, holder på med det nå. Har slidt med søvnproblemer hele livet, og disse er bare knallgode. En 1/2-1 time etter du har tatt en sådan blir du søvnig på en naturlig måte og sover godt hele natten og våkner uten "hang-over". Men ta kun en. Jeg tok to en gang jeg hadde hatt en dårlig nattesøvn, og det var for mye!!

Kjøpte de gjennom www.lillepille.com. Innen jeg var ferdig med å betale porto, rekomandert sending og moms kom slike 60 tabletter opp på 500 kr.:eek: :mad: Kanskje derfor jeg synes de er gode da de var så dyre.:D Det må finnes en billigere måte å kjøpe dem på. Kanskje noen som vet. Ihvertfall kan de varm anbefales!

Klem

Fjonken sa for siden:

Blir man ikke avhengige av sånt?

Eva sa for siden:

Tryptofan og Melatonin er ting som finnes naturlig i kroppen. Tryptofan er en aminosyre (som tilføres via kosten) og melatonin er et hormon. Vet ikke helt om vi har for lite av disse ting hvis vi lider av søvnproblemer. Det skal ikke skape avhengighet å innta disse medikamenter. Jeg føler meg ikke avhengig av Melatonin. De kvelder jeg ikke tar de, føler jeg ikke abstinenser eller noe i den stil.

Derimot er Benzodiazepiner, som er en gruppe av syntetisk medisin mot uro, angst og søvnløshet. bla Vival, Stesolid, Rohypnol, Flunipam osv. sterkt vanedannende, og de blir man avhengig av.

Summer sa for siden:

Kan man ikke få melantonin av legen sin nå da?

Her er en tråd om serotonin som kan være nyttig lesning.

Jeg kjøper griffonia her. Er ikke så dyrt. :) .....eh... det ser ut til at de ikke selger mer... Men Johannesurt da? Det skal jo også øke produksjonen av serotonin. Selger ikke de det på apotekene nå? Ulempen med det er jo at man ikke kan bruke diverse andre medisiner samtidig som dem, så om en bruker blodfortynnenede eller SSRI, så skal en ikke bruke den.

kjøttklumpen sa for siden:

Noen proteintilskudd har bra med tryptofan. Regner med kjøtt også inneholder stoffet.

Summer sa for siden:

Ja, spesielt kalkun har jeg fått med meg. :D

Fjonken sa for siden:

Her er jeg supergrønn altså. Bare så det er sagt, men hvordan kan aminosyrer påvirke evnen til søvn? Trodde det var mer hormoner som styrte søvnen jeg.. Eller er jeg helt på bærtur nå?

Summer sa for siden:

Hormoner er signalstoffer, og signalstoffene trenger visst byggesteiner, og vhilke byggesteiner de får bestemmes av kosten vår.
Insulin er også et hormon, og vi påvirker det gjennom maten vi spiser (særlig ved sukker hvor vi overforbruker insulin og sliter ut kjertelen som lager det, og slik jeg har forstått det, så sliter vi ut systemet med for mye produksjon av seretonin i hjernen også når vi spiser mye sukker, og en kan visst få seretoninressistens,- det vi diskuterte i den andre tråden). I alle fall, så inneholder maten byggesteiner, og de ulike byggesteinene er viktig for ulike prosesser i kroppen, og når vi tilfører byggesteiner, så vil kroppen nyttugjøre seg dem til å danne det den trenger.

Her var mer:

Fjonken sa for siden:

Takk for oppklarende svar. Nå ble Fjonken enda litt klokere.. :)

Summer sa for siden:

Jeg så at disse på denne siden var anbefalt inne på Fedon Lindberg sine sider. Veldig betryggende når det er anbefalt av en indremedisiner. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.