< Tilbake til oversikten

Hvordan lage hvit saus?

Joika sa for siden:

Uten mel...... ????? :confused::confused::confused:

mofe sa for siden:

Hvis man ønsker å følge et lavkarbo-kosthold, så må man gjøre noen grep på kjøkkenet, og til en viss grad kutte ut diverse ting, som f.eks hvit saus.

Men igjen, så er alt relativt. 1 ss hvit saus er ikke det samme som 1 dl hvit saus. Blodsukker-innvirkningen kommer også an på hvordan resten av måltidet - og dagen din har sett ut.

Ta en titt inne på oppskriftsforumet, og se om det er noe som passer deg der?

Aline sa for siden:

man kan også koke opp fløte eller creme fraische, blir selvfølgelig ikke helt det samme, men den er hvit ;)

Vet at Fedon har en hvit saus variant (trur eg...)

Fjonken sa for siden:

Her er i allefall en lavkarbo hvit saus som funker godt til fisk.

Man tager en kartong fløte og koker opp. Hiver i masse hakka kruspersille. Tar så en real kladd meierismør og trøkker den inn i en ballongvisp. Skrur ned varmen på fløten og pisker fettet vilt inn.
Smakes til med salt om nødvendig.

Vips så har du Sandefjordsmør..som er superdigg til kokt og stekt laks..

Fjonken sa for siden:

En annen variant:

En kartong fløte varmes opp. Hiv i en boks Tine kremost/philadelphia ,visp godt. Ha evt i litt rivost dersom sausen blir for tynn.

Kan brukes til det meste.Ypperlig som gratengsaus! Flott til fisk og lavkarbo lasagn.

Photobscura sa for siden:

hei, jeg gjorde en variant av denne, bytta ut kruspersille med timian og hvitpepper, og så rørte jeg inn litt gräddost. ble helt perfekt til fisk:)

LilleVille sa for siden:

Når det gjelder saus har jeg bare en ting å si: Johannesbrødkjernemel! Det har reddet min lavkarbohverdag fra mange suppete måltider...

Hvit saus: Fløte. 1 boks fløte og 1 ts johannesbrødkjernemel gir bra saus. Så kan man smaksette med hva man vil. Salt er alltid en vinner, kanskje urtesalt.. dill er godt, eller karri for den saks skyld.. Salt, hvit pepper og muskat.. Perfekt til fisk! :)

Eller man kan hive oppi en ts god flytende kjøttbuljong, litt annet krydder og en liten sprut sukkerkulør (sikkert stappa med karber, men bruker minimalt). Lekker fløtesaus til all slags kjøtt :)

hva i alle dager er johannesbrødkjernemel???:confused:

LilleVille sa for siden:

Det er et "pulver" man kjøper i helsekosten i små glass :) Her står det litt mer om det. Det er laget av johannesbrød frukten, altså mel av kjernene i den frukten. Og det er veldig bra til å gjevne sauser, gryteretter, smoothies, ja alt mulig! Jeg bruker det f.eks når jeg rører jordbær, det blir jo bare saus.. Men med litt johannesbrødkjernemel blir det fint syltetøy. Det kan røres rett inn i kalde ting, skal du ha det i noe varmt er det best å røre det ut i litt kaldt vann først (som med potetmel).Karbo-innholdet er lavt, 0-1 g pr 100 g. Og man trenger veldig lite. Glassene jeg har kjøpt i helsekosten er 75 gram, og de varer lenge, jeg er på mitt andre glass nå, og har brukt det i 5 mnd, til alt mulig av sauser, supper osv. Koster ca 50 kr for et sånt glass, ikke avskrekkende dyrt heller. Verd et forsøk! :)

åkej! høres bra ut, har tenkt at det kanskje ikke er bra å bruke potetmel og maismel, med tanke på karboinnholdet, og at man må bruke mye. og det er ikke alltid man har lyst på ostesaus til maten heller:) takk for tipset!

Distrea sa for siden:

Skal prøve meg på hvit saus i dag. "Flesk i duppe" med brokoli Til middag i dag :hungry:

Hurra for dette forumet og alle tips og oppskrifter:)

Iset sa for siden:

Må bare si at Fjonkens ostesaus, over her, er FANTASTISK!! Beste hvite sausen jeg har smakt.

Anarko sa for siden:

Nå er det flere år siden det er skrevet her, men tenkte jeg skal dele min hvite saus. Den smaker akkurat som vanlig hvit høykarbosaus. Fløte og vann, jeg bruker ca 50/50, men kan hende du vil ha mer av fløte, eller vann. Så blander jeg inn noen ts jbkm, og krydrer med salt, pepper og muskat. Det har blitt min kjempedeilige redning hva hvit saus angår :)

marjusen sa for siden:

Men jbkm smaker blææææ. Eller konsistensen blir slimete og fææl. Klarer virkelig ikke den altså. Og ja, prøvd å bruke mikroskopiske mengder.. Men nei. Hehe

Livsglede sa for siden:

Jeg laget den hvite sausen av fløte og kremost, putta oppi, karri, salt og pepper og toppet det hele med persilledryss. Serverte til laks og kokt blpmkål og brokkoli. Kjempe enkel saus og absolutt noe å anbefale både smak og konsistens. Så denne skal brukes til flere anledninger med div. smakstillsettninger:-)

Anarko sa for siden:

Smaken er som baken :) Men jeg syns ikke den ble slimete da.

lucifine sa for siden:

Jeg syntes også jbkm er slimete og snål.. Hva gjør jeg galt med det?

Gerd sa for siden:

Hvit saus lager jeg slik:

Fløte, ev. litt vann
Nøytral smøreost
Grønnsaksbuljong
Litt salt, pepper og revet muskattnøtt.

Skal jeg ha den til fisk, bruker jeg litt fiskebuljong i.

Anarko sa for siden:

Det er mange som synes det. Min mor blant annet. Men hun syntes ikke det når vi brukte den i stroganoffgryte, så tror det er litt betinget til hva du bruker den til. Jeg derimot har ikke noe i mot jbkm sin konsistens. Så det er en smakssak.

krepso sa for siden:

Er det noen som har prøvd og bruke glutenmel til hvit saus?
Har det en fortykkende effekt?:confused::confused::confused:

FrkMarge sa for siden:

JBKM funker fint synes jeg :) Like bra til brun som hvit saus :)
Fikk tips om at jeg kunne bruke fiberhusk isteden, det skal jeg ALDRI gjøre igjen!!! Det ble rett og slett seig, slimete pudding.... og smaken var overhode ikke grei :(

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.