< Tilbake til oversikten

Bytte kostholdsfilosofi??

Nett sa for siden:

Lurer litt på å "gi opp" Atkins:(

Jeg har fulgt Atkins siden januar og har gått ned 10 kg - er veldig fornøyd med det, men nå har jeg stått stille (faktisk gått opp 1-2 kg) siden begynnelsen av april! Har fulgt kuren så jeg vet ikke hvorfor vektnedgangen har stoppet opp.

Skulle gjerne kvittet meg med 5 kg til og vurderer å prøve en annen filosofi - Montignac eller Ketolyse eller.....?

Noen som kan "hjelpe" - noe med lignende erfarin?? Hvordan er det egentlig å gå over til noe annet, går man opp i vekt når man begynner å spise annerledes???

donjuanwannabe sa for siden:

Husker du hva du spiste du da du gikk opp? Akkurat som før? Hvor ofte veier du deg?

Kanskje du bør øke karbotallet litt, dvs. spise litt bær, nøtter, litt frukt, grønnsaker (hvis du ikke allerede har økt da og uten at jeg vet hva du spiser nå)? Tenkte på å gjøre dietten din litt lettere å følge kanskje.

Har du gått opp 1-2 kg på hvor lang periode?

Hvor mange kg har du igjen å gå ned tror du?

Spiser du mye meieriprodukter? Da kan det være en fordel å kutte ned på disse.

Spiser du mange produkter med kunstig søtstoff?

De fleste vil bytte kosthold når nåværende ikke funker lenger. Hold ut litt til (kanskje med noen småjusteringer, sjekk spm./råd ovenfor) så kommer det til å gå rett vei igjen.

EDIT: Glemte det med platåer, kan være at du går ned i cm. selv om vekta står stille. Vær tålmodig.

3 barn i nord sa for siden:

hei nett!
du må prøve å holde ut litt til. man kommer til platåer hvor vekten står stille en stund, før det plutselig løsner og man fortsetter å gå ned. (egen erfaring).

Nett sa for siden:

Takk for sva !!

Når jeg ser tilbake så veier jeg det samme nå som i slutten av mars, altså ingen nedgang på 7 uker, det er vel litt lenge å være på et platå?? Var 1 kg (total nedgang -11 kg) mindre enn idag første uka i april, men den kom på i påsken! Etter det har vekten stått stille, 1 kg +- men vekten rikker seg ikke under -10 kg!

Jeg veier meg 2 ganger i uka

Spiser minimalt med melkeprodukter - noe geitemelkost, kuttet mesteparten av sukkerfritt (noe tyggis innimellom).

Måler meg annenhver uke og har ikke gått ned i cm!!

Har vurdet å spise litt mer frukt eller bær - er det best til måltidene eller som mellommål?? Jeg har vært så trøtt og sliten i det siste. Har lavt stoffskifte, men de siste prøvene er helt fine. Har nå tatt endel plodprøver (ferritin, b12, o.l.) for å se om det er noe der. Kan det være at jeg trenger mer karber??

mofe sa for siden:

Hei Nett :)

Jeg har sett i andre tråder at du i januar hadde som mål å gå ned 10-15 kg før sommeren. Det har du jo klart? Kanskje du helst ville ha gått ned 5 til - men det er jo mulig at kroppen din er fornøyd med det vekttapet du har hatt, og at du nå har nådd.. "vanlig" BMI? Om du skjønner? At kroppen din nå veier det den er ment å veie, fra naturens side..?

:)

3 barn i nord sa for siden:

hei nett, har du tidligere veid det samme som nå i en lengre periode? ofte når man kommer til platå, har man veid det antall kg før. har man holdt den vekta lenge vil platået også vare lenge.... kroppen "husker" hvor man har stabilisert seg før.

Fjonken sa for siden:

Platåer kan vare lenge.. Mitt lengste varte i 11 uker. Så tålmodighet og utholdenhet er det som må til.

Nett sa for siden:

Ja, det har jeg faktisk - for noen år siden veide jeg det samme som nå, kom ikke lenger ned da heller (ble gravid).

Men jeg er ikke normalvektig ennå - har en bmi på 27-28 så jeg kunne nok veid 5-10 kg mindre enn nå!!:rolleyes:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.