< Tilbake til oversikten

Svar til Sjokomons ang Ketolysekuren

Nille sa for siden:

Har laget egen tråd til spørsmålene dine, - du fikk ikke noen svar fordi de var postet poå feil sted. Mistet dessverre originalposten din i farten !

Nille sa for siden:

Og så skal jeg prøve å svare:

Det er masse info her ! Du har bare ikke funnet den enda. Folk utveksler erfaringer hele tiden. Og Torkil er inne og svarer ved mer eller mindre jevne mellomrom.

!

Ja, om du vil diskutere så er det bare å sette igang.

[color=purple][/color]
Det er litt vanskelig å si hva som er DIN idealvekt. Men når du er 1,50 høy, men et sted mellom 45 og 56 kg burde være normalt. Vet ikke jvs du veier nå så det er litt vanskelig å si hvor mye du bør spise. Men når du går på Ketolysekuren skal du ikke telle kalorier eller mengde, du skal telle karbohydrater. Og da gir mengden mat seg selv. Det er begrenset hva og hvor mye du kan spise og ligge på 15 karber. Derfor er det viktig å veie og måle i begynnelsen, slik at du lærer deg hvor mye av hva det er i maten og hvordan du kan sette sammen måltider - og ligge på 15-20 karber pr dag.

Om du spiser riktig etter boka og er i ketose skal du ikke ha sultfølelse. Sultfølelsen er som regel ustabilt blodsukker/insulin nivå. Har du det er det kanskje noe kunstig søtstoff eller koffein som gjør at du kjenner det slik.

Antall karber i kaffe er så lite at det ikke har noe å bety. Det er koffeinen som kan spille kroppen et puss. Mange lavkarbo tilhengere inntar koffeinholdig drikke uten noe problem eller stans i vekttap. Dessverre er det også mange som er ømfintlige. Personer med sterk insulinresistens kutte ned, eller kanskje kutte koffein helt ut. Hvis du har hatt en jevnt vekttap som så stopper helt opp, OG du følger planen etter boka, kan det være en god ide å kutte ut koffein for en periode for å se om det hjelper. Noen får altså ustabilt blodsukker av kaffe og det kan gi sultfølelse.

Direkte farlig er det nok ikke, men det er hverken normalt, sunt eller særlig lurt med tanke på fordøyelsen din. 200 gram blanding av fett og meierismør er det - unnskyld språket - idioti å spise. Og spiser du mer fett enn kroppen takler må det jo lagres et sted...... Ikke lurt nei ! Slike "sprekker" bør du absolutt slutte med - iallefall om du har tenkt å gå ned i vekt, - og det er IKKE å følge ketolysekuren til punt og prikke som du sier du gjør. Trodde du tulla jeg :rolleyes:

SjokoMons sa for siden:

Ja jeg er enig her var bare den ene sprekken i går! Kansje det hjelper å kutte ut kaffe og svart te da, så jeg ikke får den sultfølelsen... det må jeg prøve! Jeg er helt enig med deg at det jeg gjorde i går var helt idiotisk!hehe..huff

Grethe sa for siden:

Hei
Ser at du etterlyser andre som også går på ketolysekuren. Jeg har gått snart i 4 mnd...og har gått ned nesten 15 kg. Har av og til vært sulten...men har da oppdaget at det har gått veldig lang tid siden siste måltid :-) Alt har en årsak, slik er det bare.
Er bare i begynnelsen at man må veie maten, til slutt vet man det bare og da er det mye mindre stress.
Nå vet ikke jeg helt hvor lenge du har gått på ketolysekuren, men jeg er sikker på at når resultatene kommer så kommer motivasjonen din til å komme også! Lykke til

snupperella sa for siden:

Hei hei.
Jeg har gått på ketolysekuren 7 uker, begynner på uke 8 imorgen og gått ned 12kg. Det går overraskende bra heldigvis, har prøvd noen kurer før så det er godt noe fungerer.:) . Jeg kan drikke både te og brus, men drakk ganske mye før, helt til nille gjorde meg oppmerksom på at det nok ikke var så lurt. Før drakk jeg inntil 1,5l pr dag, nå drikker jeg ca 0,5l og kanskje en kopp eller to med te.
Ble litt svimmel og fikk synsforstyrrelser her noen dager og tror det kan komme av for lite mat. Var litt sløv og spiste veeeldig lite, kanskje etpar egg og en tomat hele dagen men + drikke da.
Har bestemt meg for å øke til 20karb nå, økningen er i form av mer grønnsaker. Tok en frossen 500g pose idag og delte på 5 porsj, kokte den ene porsjonen+ca 100g med brokkoli. Etterpå fant jeg ut at det kanskje ble i meste laget når jeg også spiste 1 løvsteik og 2 stk stekt laks+2 kokte egg og 1 tomat idag morges. Noen som er flinke å regne hvor mye karb det blir??
På lørdag prøvde jeg meg på taco, kun kjøttdeig, ost, salat og rømme, men vi hadde jo tacokrydder i kjøttdeigen da, er det dumt å spise??
[color=#ff0000][/color]

Eh, ikke 12kg, men 10 kg.....Det var vel ønsketenkning hihi.

Enig med grethe, motivasjonen kommer med tap av kilo.

SjokoMons sa for siden:

Ja det er litt stress med denn veingen, det blir man litt sliten av. Jeg har gått på kuren i ca 2 uker men har nokk hatt i meg for mye søtningsstoffer, kaffe og te. Har en tendens til å drikke ca 3 liter te + masse kaffe hver dag. Men nå har jeg lært at jeg ikke skal ha i meg det lengere:rolleyes: Blir en utfordring men jeg skal nokk klare meg på rent vann oxo!

SjokoMons sa for siden:

[quote=snupperella]Hei hei.
Jeg kan drikke både te og brus, men drakk ganske mye før, helt til nille gjorde meg oppmerksom på at det nok ikke var så lurt. Før drakk jeg inntil 1,5l pr dag, nå drikker jeg ca 0,5l og kanskje en kopp eller to med te.

Jeg trur ikke jeg kan drikke brus eller te for jeg blir sulten hver gang jeg drikker te:(

Ble litt svimmel og fikk synsforstyrrelser her noen dager og tror det kan komme av for lite mat. Var litt sløv og spiste veeeldig lite, kanskje etpar egg og en tomat hele dagen men + drikke da.

Oj... det var ekstremt lite mat!

Har bestemt meg for å øke til 20karb nå, økningen er i form av mer grønnsaker. Tok en frossen 500g pose idag og delte på 5 porsj, kokte den ene porsjonen+ca 100g med brokkoli. Etterpå fant jeg ut at det kanskje ble i meste laget når jeg også spiste 1 løvsteik og 2 stk stekt laks+2 kokte egg og 1 tomat idag morges. Noen som er flinke å regne hvor mye karb det blir??

er ikke dreven nokk til å hjelpe deg der må i såfal vite hvor mye en tomat veier, så jeg får dytte den videre! Men jeg trur det er sunnere en bare et par egg og en tomat hele dagen!hehe..

Georgine sa for siden:

Om du titter i dagboka mi får du en ide om hva jeg spiser i løpet av en dag :) Jeg har begynte på lavkarbo i slutten av februar, begynte med ketolyse i mars og har per i dag gått ned 7 kilo :) Jeg registrerer hva jeg spiser inni fitday.com for å holde kontroll og for meg er det lite stress å gjøre :)

Jeg begynte 14.mars på ketolyse. Skal jammen meg ta en tur å kikke i dagboka di, på fitday.com var jeg men jeg synes ikke det var lett. Alt er jo på engelsk og jeg visste ikke hva alt heter på engelsk. Skulle ønske det var et slikt sted på norsk jeg.:) Hadde vært veldig kjekt. Virka veldig greit.

Georgine sa for siden:

Man kan legge inn egne matvarer.. så jeg har rett og slett registrert alt jeg bruker av mat etterhvert som jeg har brukt det :)

Prøvde å gå inn der igjen nå men jeg vet jo ikke høyda mi i feet og inches he he.

SjokoMons sa for siden:

Jeg synes oxo friday,com er vanskelig siden jeg har dysleksi er det helt umulig for meg med sånne engelske greier for jeg kan ikke lese engels:mad:

Ja da er det enda vanskeligere. Jeg kan godt engelsk men det var litt vanskelig og spesielt når jeg har dårlig tid som jeg alltid har he he. Vi får håpe det kommer noe norsk sånne greier snart.:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.